כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הליכוד נקנס פעמיים

דו"ח המבקר - מימון מפלגות: על מה הלך הכסף? אילו מפלגות נקנסו?

מבקר המדינה פרסם דוח מימון מפלגות וקנס את הליכוד פעמיים בגין חריגה מהוראותיו | כמעט מחצית מתקציב הפרסום של המפלגות מושקע ברשתות החברתיות, רק 5% הולך לפרסום המסורתי בעיתונות | המבקר מזהיר: "הסיעות רואות בהלוואות מהמדינה מקור הכנסה נוסף"

דו"ח המבקר - מימון מפלגות: על מה הלך הכסף? אילו מפלגות נקנסו?
מתניהו אנגלמן צילום: לע"מ

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (ראשון) את דוח מימון המפלגות לכנסת ה-23 ולתקופה השוטפת של הכנסת ה-22. המבקר מציין כי החובות המצטברים של הסיעות גדלו ב-470%  מאז תוקן החוק שמאפשר לסיעות לקבל הלוואות מאוצר המדינה, במקום מהבנקים. נכון לחודש מרץ 2020, סיום התקופה המדוברת – עמדו החובות על כמאתיים מיליון שקלים. אנגלמן טוען כי המפלגות לא מקיימות את מטרת החוק - קיום קשר רעיוני וארגוני עם הציבור בין בחירות לבחירות וקורא לכנסת לבחון את נושא שימוש הסיעות בכספי המימון הממלכתי השוטף לטובת כיסוי גירעונות שיצרו במהלך הבחירות הקודמות.

על פי הדוח, סכום יחידת המימון לצורך מערכת הבחירות לכנסת ה-23 היה 1,819,066 ₪ (גידול של כ- 31% לעומת הכנסת ה-22). סך ההכנסות של של 17 הסיעות מהמימון הממלכתי בבחירות לכנסת ה- 23 הסתכמו בכ- 236.5 מיליון ₪. על פי דיווחי הסיעות, הוצאותיהן במערכת הבחירות הסתכמו בכ-233.7 מיליון ש"ח. מהדוח עולה כי הסיעות משתמשות יותר ויותר במרחב הדיגיטלי לצורך קיום תעמולה פוליטית. בכנסת ה-23 הוציאו הסיעות 99.6 מיליון ₪, כאשר 46.7% מהן עבור שימוש באינטרנט וברשתות החברתיות, 17.1% מהם לטובת שלטים ושלטי חוצות ו-4.8% מהם לפרסומים בעיתונות

בבחינת מימון המפלגות בבחירות לכנסת ה-22, המבקר אנגלמן קנס את הליכוד ב-200,000 שקל בשל מימון ההגנה המשפטית של החשודים בהטרדתו של שלמה פילבר, תשלום שכר לארבעה ממועמדי הסיעה בבחירות לכנסת ה-23 וקיום ה"לאומיאדה" באילת בזמן מערכת הבחירות המהווה תרומה אסורה. בל"ד נקנסה ב-100,000 שקל בשל מימון ההגנה המשפטית של המעורבים בהליך הפלילי בנוגע לשימוש בלתי חוקי בכספי מימון מפלגות.

בבחינת מימון המפלגות בבחירות לכנסת ה-23, קבע המבקר כי יש להטיל סנקציות על שלוש מפלגות בגין חוק מימון הבחירות: מהליכוד נשללו 50 אלף שקלים, לדברי המבקר, סיעת הליכוד ניהלה את חשבונותיה שלא לפי הנחיות מבקר המדינה, בעיקר בכך שלא היו אסמכתאות מספקות כגון הסכם, חשבונית ותיעוד מפורט בגין שירותי ייעוץ מחברה בחו"ל. ממפלגת מרצ נשללו 15 אלף שקלים בגין חריגה מתקרת ההוצאות, ובחשבונותיה של סיעת ש"ס נכללו הוצאות שאינן תקינות בגין תעמולה שלא בהתאם להוראות חוק דרכי תעמולה אך המבקר הסתפק באזהרה בלבד. 

אנגלמן מעלה את החשש שמא "ברשתות החברתיות מתקיים שיח רחב היקף, אשר מתיימר להיות אותנטי, העלול ליצור הטעיה של הציבור ואף להטות את דעת הקהל לטובת סיעות או נגדן, ובכך הוא עלול להשפיע על תוצאות הבחירות". כל הסיעות טענו שלא עמדו מאחורי פעילות פיקטיבית כלשהי, ואנגלמן אומר שאין לו כלים לבחון את הנושא בצורה מעמיקה יותר.

בעקבות כך סוקר אנגלמן את הפעילות במרחב המקוון ערב בחירות מרצ 2020, שבוצעה בידי הליכוד, הרשימה המשותפת, ימינה, ישראל ביתנו, כחול לבן והעבודה-גשר-מרצ. המבקר מצא אינדיקציות לכך שבוצעה פעילות תעמולתית ממומנת עבור סיעות ורשימות באמצעות רכישת חשבונות פייסבוק וטוויטר וכן באמצעות הפעלת חשבונות הנחזים להיות פיקטיביים. זאת בין היתר בהתבסס על איתור חשבונות עוקבים במדינות שונות; על הגדלת מספר העוקבים אחר חשבונות של חברי כנסת מכהנים; ועל פעילות של חשבונות רבים לקידום ולהדהוד של מסרי תעמולה דומים או זהים".


דו''ח מבקר המדינה מימון בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד