כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

שבועות? ארוחות מזינות ולא משמינות

רוצה להכין ארוחת שבועות עשירה, מזינה ומגוונת? • אורנית יונה, דיאטנית קלינית בסטודיו C בסניף רמת גן, עם המלצות כיצד לבנות ארוחת שבועות בריאה, רזה, צבעונית וטעימה

עוגת גבינה חלבית
עוגת גבינה חלבית



ירקות עם מטבלים:

ניתן להכין שפע של סלטים: כרוב סיני, חסות ותפוחים, עגבניות בזיליקום ומוצרלה, ועוד רבים. אך בנוסף מומלץ ביותר להכין צלחת יפה של ירקות חתוכים ב-6 צבעים שונים:

ברוקולי, מלפפון, אספרגוס, שעועית ירוקה, פלפל צהוב, גזר, עגבניות שרי, בצל סגול, קולורבי, פרחי כרובית במיקרו ועוד. ניתן גם לחתוך את הירקות בצורות שונות ולהגיש לצד הירקות מגוון של מטבלי גבינה רכים.

טיפים:

• קנו עשבי תיבול ותוספות, והעשירו את מטבלי הגבינה בעצמכם בעזרת: עירית, שמיר, זיתים, פלפל אדום קצוץ, נענע וכל מה שעולה על דעתכם, זה יעשיר את הארוחה בנוגדי חמצון ויוסיף עניין לגבינות הרכות.

• ניתן להגיש את המטבלים בכוסות "שוט" חד פעמיות וכך המטבלים באים במנות אישיות, זה סטרילי ואישי יותר.

מאפים רזים - הפחמימה:

ניתן להכין מגוון עצום של מאפים עבור שבועות, אולם בצק העלים הוא בצק שמן אשר מכיל לרוב 50% מרגרינה ובריא פחות לכלי הדם. לכן קבלי מספר רעיונות להכנה של מאפים מבצק פילו, שהוא רזה ומכיל בסך הכל 2% שומן. על מנת שהבצק יהיה טעים אנו מוסיפים לו את השמן אך אנו קובעים את כמות וסוג השמן שיתווסף.

בורקסים רזים של גבינה – לוקחים דף של בצק פילו (השווה לפרוסת לחם אחת), משמנים אותו מעט עם כף שמן זית או קנולה בעזרת מברשת לביצים, חותכים לרצועות, בכל רצועה מניחים בקצה מילוי או כל תערובת גבינות רזות אפשרית ומקפלים את כל הרצועה למשולשים ליצירת הבורקס.

פשטידת ג'חנון רזה – משמנים תבנית, מניחים שני דפי פילו משומנים קלות, עליהם מפזרים גבינות אהובות, מומלץ גבינה בולגרית אך לא מלוחה מדי, שוב דף פילו, מעט גבינה וחוזר חלילה. בסוף הניח דף פילו משומן. לחתוך לריבועים את כל הפשטידה, לערבב בצד 3 ביצים עם כוס ספרייט רגיל (לא דיאטטי) ולשפוך על כל התבנית. המתיקות של הספרייט והביצים נשפכים לתוך החריצים ואנו מקבלים מאפה טעים ביותר המזכיר טעם של ג'חנון.

טיפים:

• על מנת לחסוך בכמות השמן ניתן להשתמש בתרסיס שמן, או לחילופין לשים מראש כף שמן בצלוחית קטנה, לטבול בה את המברשת ולהבריש קלות את דפי הפילו. כך תדעו מה כמות השמן שהשתמשתם בה למתכון.

• רצוי לבחור איכות טובה של דפי פילו, הדפים הקפואים לעיתים נוטים להיקרע ולהתפרק, קנו איכות טובה, דאגו להפשיר לפני השימוש ולהפריד בעדינות.

פשטידות מגוונות - החלבון:

האוכל הפשוט ביותר להכנה והמאפיין הבולט של חג השבועות אלו הפשטידות!

משלבים ירק כלשהו, שלל גבינות רזות, 2-3 ביצים, תבלינים ומכניסים לתנור. על מנת להימנע מעודף פחמימות בארוחה, מומלץ להכין פשטידות ללא תחתית של בצק. ניתן להוסיף לפשטידה פחמימה בצורת תירס, תפוח אדמה, בטטה, 2 כפות קמח או קוואקר. העמילן בבלילה תורם לקשירה טובה של המרכיבים ונותן תוספת נפח לפשטידה.

טיפים:

• השתמשו בגבינות עד 5%.

• במקום שמנת ניתן להשתמש בחלב.

יין, שתייה ונוזלים:

מים - לפני הכל חשוב ביותר להניח על השולחן קנקני מים קרים ומרעננים, הוסיפו להם פרוסות לימון, תפוז, עלי נענע וקרח.

קולה - הימנעו מהגשה של שתייה מתוקה כולל מיצים טבעיים, גם בארוחה וגם ביינות יש מספיק סוכר. העדיפו שתיה דיאטטית, היא מכילה את אותם רעלים אך ללא תוספת הסוכר.

יין – יינות מכילים חומרים נוגדי חמצון מסוג פלבנואידים ולכן תורמים למניעת לחץ דם ומחלות לב. עם זאת מבחינה קלורית כל כוס יין שווה לכ-130 קלוריות ולכ-7 כפיות סוכר לכן הייתי ממליצה להגביל את עצמנו ל-1-2 כוסות יין. לארוחות ממושכות ניתן למזוג חצי כוס בכל פעם.

הקינוח:

את הקינוח מומלץ לשמור לסוף הארוחה לאחר ששבענו, כך נהיה יותר בשליטה על הכמות.

העוגה המומלצת של שבועות היא עוגת גבינה. זוהי עוגה המכילה חלבון רב, עשירה בסידן ובעושר תזונתי. עם זאת, פרוסת עוגת גבינה שמנה עם פירורים מכילה כ-600 קלוריות. לכן אני ממליצה להכין עוגת גבינה מגבינות רזות, ללא תחתית וללא פירורים ולקבל פרוסת עוגה השווה לכ-200 קלוריות בסך הכל.

ארגון סביבת האכילה:

הייתי ממליצה לארגן מקום ישיבה לאורחים, ולהימנע מאכילה בעמידה המאפיינת אירועים אלו.

מומלץ לארגן צלחות חד פעמיות ולקחת כמויות קטנות מכל דבר, כך נוכל ליהנות מהכל ולהימנע מתחושה רעה בסוף הארוחה.

חג שבועות שמח!

שבועות חלבי פחמימות סטודיו C אורנית יונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד