ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

ועדת חוקה אישרה: 4 נשים בוועדה לבחירת דיינים

דיון סוער בוועדת חוקה: אושרה הצעת חוק המחייבת לפחות ארבע נשים בוועדה לבחירת דיינים • עוד הוחלט: מספר החברים יגדל ל-11, ויידרשו 8 חברים לבחירה לבית הדין הגדול

בית דין. צילום אילוסטרציה: פלאש90
בית דין. צילום אילוסטרציה: פלאש90

ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ב) לקריאה ראשונה תיקון לחוק הדיינים של ח"כ שולי מועלם רפאלי, תיקון שישנה את הרכב הוועדה לבחירת דיינים.

על פי החוק הקיים, הוועדה לבחירת דיינים מורכבת מ-10 חברים: שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שר המשפטים (אשר משמש כיו"ר הוועדה) ושר נוסף, שני חברי כנסת, ושני עו"ד - נציגי לשכת עורכי הדין.

בהצעת החוק מוצע, כי אחד מנציגי הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין לוועדה לבחירת דיינים, תהיה אישה. בנוסף, מבקשת ההצעה להרחיב את הוועדה מ-10 ל-11 חברים, כאשר החברה הנוספת בוועדה, תהיה טוענת רבנית שתיבחר על ידי הרשות לקידום מעמד האישה. למעשה מוצע כי 4 מתוך 11 חברי הוועדה למינוי דיינים, תהיינה נשים.

בבחירות שנערכו בלשכת עורכי הדין בשנת 2011, בחרה הלשכה בשני גברים כנציגי הלשכה לוועדה. נוצר מצב שכל חברי הוועדה היו גברים, בשונה מהוועדות הקודמות, בהם כיהנה אישה אחת כנציגת לשכת עורכי הדין. כתוצאה מהבחירה, עתרה תנועת אמונה לבג"צ בבקשה להורות לכנסת וללשכת עורכי הדין, לכלול אישה בין נציגיהם לוועדה. נוכח צו ביניים שהוציא בית המשפט, הוועדה לא מתכנסת מזה כשנה וחצי, חרף המחסור בדיינים.

ח"כ שולי מועלם הסבירה: "אני רוצה להביא לכך, שיבחרו דיינים שעבודתם תשקף את הציבור כולו. 50% מהציבור הינם נשים. אני מניחה שכאשר נשים תהיינה מעורבות בבחירה, תהיה יותר אפשרות לעשות את ההלכה יהודית יותר".

מנהל בתי הדין הרבניים (דיין בדימוס) הרב שלמה דיכובסקי ביקש לכנס בדחיפות את הוועדה לבחירת דיינים: "כעת, כתוצאה מחוסר חמור בדיינים, אין דין ואין דיין". דיכובסקי, שלא הביע התנגדות להצעה, אמר: "ההרכב הנוכחי של הוועדה, יוצר החלטה מאוזנת. לבתי הדין ולפסיקותיהם, יש מעמד חשוב ברחבי העולם ולכן כל שינוי צריך להבחן בפרספקטיבה של איך ייראו בתי הדין בעולם, כאשר הדיינים ייבחרו בצורה שונה".

ח"כ משה גפני התנגד נחרצות להצעת החוק: "אתם תעשו את המדינה הזו חילונית לגמרי עם כיפה סרוגה". גפני התריס כנגד חברי הכנסת "למה אתם לא מחוקקים חוק דומה בועדה למינוי שופטים? בדרך שלכם אתם לא תהיו פה בעוד דור, רק אנחנו נשאר פה. אתם רוצים להרוס את הדת".

דבריו שוסעו בקריאות ביניים רמות מצד חברות הכנסת שהציעו את החוק. ח"כ מועלם טענה שהצעתה תואמת את פסק ההלכה של הרב הראשי לישראל הרב עוזיאל זצ"ל. גפני השיב לה: "אתם מחללים את זכרו של הרב עוזיאל אשר מתהפך בקברו. הכוונה בהצעה היא לקעקע את המערכת. את מתחילה את ההידרדרות של המדינה, כמדינה יהודית".

ח"כ עדי קול אמרה: "כבת למשפחה חילונית, לראשונה בחיי הייתי בבית כנסת רק כשהייתי בת 27. ודברי גפני רק מרחיקים ולא מקרבים".

ח"כ אורי מקלב אמר: "אתם רוצים להטות את הדין ולהלך אימים על הדיינים - דבר שהוא ללא תקדים. ההצעה שהאישה תבחר על ידי ארגון נשים, כמוה כהצעה שנפגעי בית המשפט יבקשו למנות שופטים". מקלב פנה לבית היהודי ולליכוד, "אתם נלחמים נגד מינוי נציגי ארגונים בוועדות ציבורית, וכאן, הארגון מבקש להכניס את נציגיו לוועדה, בתמיכתכם".

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, ביקש לתקן את החוק ולהשוותו לחוק לבחירת שופטים, בכך שבחירת דיין לבית הדין הגדול, תותנה בתמיכת שמונה מחברי הוועדה. הצעתו נתמכה על ידי רוב חברי הוועדה. במענה לביקורת שהוטחה בייצוג הדיינים, השיב רותם "שופטים ודיינים אינם מייצגים את הציבור אלא את החוק ואת המשפט".

הוועדה החליטה למזג את הצעת החוק של ח"כ מועלם יחד עם הצעתה של ח"כ גלאון ולאשר את הצעת החוק הממוזגת, לקריאה ראשונה.
דיינים ועדה נשים מינוי בית דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד