כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
יוקר המחיה

הצעות להפחתת המע"מ נדחו על ידי משרד האוצר

מספר גורמים פוליטיים וחברתיים הציעו להיאבק ביוקר המחיה ע"י הפחתה באחוז או שניים של שיעור המע"מ העומד כיום על 17%. בכירים באוצר דחו את ההצעות בטענות כי לרוב ההפחתה לא מגיעה לצרכן בעוד שהמדינה תפסיד 6.5 מיליארדים בשנה

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יוקר המחיה ממשיך להכביד על כיסו של האזרח הישראלי, והמחירים שהצרכן נאלץ לשלם רק הולכים ומתייקרים. למשרד האוצר הוגשו לאחרונה מספר הצעות להיאבק בגל ההתייקרויות ע"י הפחתת שיעור המס ערך מוסף(מע"מ) באחוז או שניים, אך על פי דיווח הבוקר(שני) בynet בכירים באוצר דחו את ההצעות הללו.

מאז החל גל ההתייקרויות האחרון, מספר גורמים פוליטיים במשרדי ראש הממשלה, הכלכלה והתעשייה ורווחה, גורמים נוספים וכמה ארגונים חברתיים הציעו להפחית את שיעור המע"מ בישראל העומד כיום על 17% ל-16% ואף ל-15%. ע"י הפחתה כזו על כל מחירי המוצרים והשירותים במשק, משפחה שמוציאה בין 5,000 ל-10,000 שקלים בחודש - תוכל לחסוך בין 100 ל-200 שקלים כל חודש, ולחיסכון שנתי של 2,000 שקלים ואף יותר.

אך כאמור, במשרד האוצר דחו את ההצעות הללו על הסף. הסירוב נובע משתי סיבות עיקריות: ברוב המקרים ייתכן וההפחתה כלל לא תגיע לצרכנים, מאחר והסוחרים לא יפחיתו את מחיר המוצר מ-100 שקלים ל-99 או 98 אלא ישאירו את רווח ההנחה אצלם. גורם בכיר באוצר העלה סיבה נוספת לסירוב ואמר כי הפחתה באחוז אחד במע"מ משמעותה היא אובדן הכנסות של 6.5 מיליארד שקלים בשנה, "ובכסף הזה אפשר לעשות הרבה לרווחת השכבות החלשות בלבד ולא לכלל הציבור, שחלקו לא זקוק להנחה במע"מ".

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון, מתנגד גם הוא להפחתת המע"מ לציבור כולו באופן גורף, ובראיון היום ל-ynet אמר כי "המחיר של הפחתה כזאת גבוה, והיא לא תסייע כמעט לשכבות החלשות. עדיף לפטור את העשירונים התחתונים מתשלומים עבור מערכת החינוך, מה שיכול לחסוך אלפי שקלים בשנה למשפחות ברוכות ילדים. לא צריך להוריד מע"מ גם לעשירונים העליונים".

משרד האוצר מע"מ יוקר המחיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד