י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מטה של המוסד בעיראק?

דיווח: המעורבות הישראלית שהובילה לתקיפה האיראנית

מטרת ירי הטילים האיראניים לעבר אירביל בצפון עיראק החודש, נועדה ככל הנראה לחבל בפרויקט צינור גז בשיתוף ישראל. הטיימינג בו בחרו האיראנים לתקוף, על רקע שיחות הגרעין, מפתיע ומעיד על הלחץ בטהרן ממעורבות ישראלית בגבולותיה

דיווח: המעורבות הישראלית שהובילה לתקיפה האיראנית
הבכיר האיראני לצד הטיל צילום: רשתות ערביות

תוכנית שנהגתה בכורדיסטאן, צפון עיראק, לספק גז לטורקיה ולאירופה - בסיוע ישראלי - היא הדבר המרכזי שהוביל לזעם איראני ולמתקפת הטילים לעבר הבירה הכורדית אירביל, לפני מספר שבועות, כך טוענים גורמים עיראקים וטורקים לסוכנות הידיעות רויטרס.

ההתקפה על אירביל ב-13 במרץ האחרון הכתה בהלם גורמים רשמיים ברחבי האזור, ולו בגלל העובדה שבאורח נדיר משמרות המהפכה נטלו במהירות אחריות לאירוע. רבים הופתעו מכך שהמתקפה התרחשה על רקע שיחות הגרעין עם איראן ובזמן שבו טהרן דורשת מארצות הברית להסיר את הסנקציות שהוטלו על משמרות המהפכה.

משמרות המהפכה טענו לאחר התקיפה, כי היא פגעה ב"מרכזים אסטרטגיים ישראלים" באירביל והייתה נקמה על תקיפה אווירית ישראלית שהביאה למותם של שניים מחבריה בסוריה. היו גם רמזים לכך שהתקיפה הייתה כנקמה על מתקפת מל"ט ישראלית בפברואר שהרסה בסיס מל"ט של משמרות המהפכה במערב איראן.

הבחירה ביעד, לעומת זאת, בלבלה פקידים ואנליסטים רבים. רוב 12 הטילים נפלו ליד הווילה של איש עסקים כורדי המעורב במגזר האנרגיה של חבל כורדיסטן האוטונומי. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

גורמים עיראקים וטורקים ששוחחו השבוע עם רויטרס בעילום שם אמרו כי הם מאמינים שהמתקפה נועדה כמסר רב-כיווני לבעלות בריתה של ארה"ב באזור. שמתכננים להזרים גז כורדי לטורקיה ולאירופה במעורבות ישראל.

"היו שתי פגישות לאחרונה בין גורמי אנרגיה ישראלים וארה"ב בווילה שהופגזה, כדי לדון בהעברת גז מכורדיסטן לטורקיה דרך צינור חדש", אמר גורם ביטחוני עיראקי. גורם ביטחוני בכיר איראני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי התקיפה היא "מסר רב-תכליתי לאנשים ולקבוצות רבות. זה תלוי בהם כיצד לפרש אותו. כל מה שישראל מתכננת, ממגזר האנרגיה ועד החקלאות, לא יתממש".

פקיד ביטחון עיראקי ובכיר אמריקאי לשעבר, המכיר את התוכניות, אמרו כי איש העסקים הכורדי שהווילה שלו נפגעה מהטילים האיראניים, באז קארים ברזנג'י, פועל לפיתוח צינור ייצוא הגז. לשכתו של נשיא עיראק הכורדי, נצ'ירוואן ברזאני, הכחישה קיום פגישות של פקידים אמריקאים וישראלים כדי לדון בצינור שהתקיים בווילה של ברזנג'י. הכורדים מכחישים שקיימת נוכחות צבאית או רשמית ישראלית בשטחם.

פקיד ממשלת עיראק ודיפלומט מערבי בעיראק אמר לרויטרס, כי ידוע כי ברזנג'י מארח פקידים זרים ואנשי עסקים בביתו וכי הם כוללים ישראלים.

גז איראן כורדיסטאן עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד