כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ספר תורה של המלך

הסיפור והתיעוד המלא: הגר"ח קנייבסקי זצ"ל הרכיב משקפיים להגדלה

עד כמה היה אפשר לשמח את מרן הרב חיים קנייבסקי זצ"ל בתורה הקדושה ובמצוות. אנחנו חושפים בתיעוד בלעדי, עת הובא לביתו ספר תורה זעיר ביותר ושר התורה בודק בעזרת משקפיים מיוחדות את האותיות הקטנות. הצלם שוקי לרר מחבר 'בצילם' על הרגעים שלא ישכח לעולם

הסיפור והתיעוד המלא: הגר"ח קנייבסקי זצ"ל הרכיב משקפיים להגדלה
הגר"ח קנייבסקי זצ"ל עם סה"ת הזעיר צילום: שוקי לרר

חביבות המצוות של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל הייתה לשם דבר, לכל חידוש או לדבר מצווה ר' חיים היה יוצא מכליו והיה נהנה גם מפלאי הראש היהודי המייצר חידושים לדבר מצווה. 

בתיעוד ש'בחדרי חרדים' חושף הערב (שלישי), נראה ר' חיים כמו שלא נראה אף פעם, כשהוא מקבל לידיו ספר תורה זעיר ששימש אותו בשמחת תורה. 

מי שתיעד את הרגעים המרגשים בסוכתו של שר התורה, היה גדול הצלמים החרדים שוקי לרר, שהיה צלם בית מרן ובעל רב המכר 'בצילם' ספרו ההיסטורי על גדולי ישראל ושר התורה שכבר נחטף מהמדפים.

שוקי לרר מספר ל'בחדרי חרדים' את השתלשלות הסיפור מתחילתו: "היה זה לפני כעשר שנים בתחילת חודש אלול עת הגיע הרב אברהם שטרן שמוכר לכולם כאחד ממקורביו הבולטים של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל, הוא הגיע עם ספר תורה קטן ביותר, אולי אפילו משהו שלא היה כדוגמתו בעולם, הכתב של הספר היה בגודל 2.5 ס"מ".

לדבריו: "אני רגיל לחביבות שאליה תמיד זוכה הרב שטרן שתמיד זכה לקרבה אצל ר' חיים, אבל כאן פתאום אני מגלה שיש התעניינות מיוחדת, אני רואה שרבי חיים לבש משקפיים מיוחדות כדי לכתוב את האות בספר תורה ואח"כ לוקח את הספר הקטן ומתחיל לשים על היד כמו שמניחים תפילין וזה היה הנהגה לא רגילה. ומשהו לא ברור, חשבנו אולי רבי חיים חושב שזה תפילין".

"לא הבנתי מה קורה שם", נזכר לרר בערגה, "וגם הרב שטרן שואל את רבי חיים מה הרב בודק? ואז רבי חיים חושף את אחד הדברים המרתקים ביותר".

"ואז רבי חיים אומר: למדתי תמיד את ההלכה שהמלך צריך שיהיה לו כל הזמן מצד אחד תפילין ומצד שני ספר תורה, ואף פעם לא הבנתי איך זה אפשרי? האם המלך צריך להיות עוג מלך הבשן? איפה יש מקום ביד להניח ספר תורה כזה גדול? ראיתי גם ספרים יותר קטנים אבל זה עדיין לא הסתדר לי איך אפשר להחזיק את זה כל הזמן. כעת שאני רואה את הספר התורה הזה אני חושב שזה הכוונה בספר התורה של המלך, את הספר התורה הזה המלך יכול להניח ביד ימין וביד שמאל להניח את התפילין. סיים מרן שר התורה את דבריו".

"כולנו היינו שם בחדר המומים", מספר שוקי ל'בחדרי חרדים', "אבל היה מישהו שלקח את זה יותר ברצינות, חודש ימים אח"כ, חול המועד סוכות, הרב שטרן מגיע לרבי חיים כשבידיו "ספר התורה של המלך", הוא אכן הכין אותו להיות ספר התורה של המלך, עשה לו ציפוי לעצי חיים מזהב טהור, וארון מיוחד ביותר שכולו גם הוא מזהב טהור והגיש אותו לרבי חיים ואמר לו שהוא משאיר את זה לרב לשמחת תורה".

"רבי חיים הסתכל בהתרגשות על הספר וביקש לראות שוב את הכתב, ובעזרת משקפיים מיוחדות הביט בהתרגשות על ספר התורה, והצליח לקרוא את מה שכתוב בתוכו".

"ואכן בשמחת תורה, כשלא יכלתי לצלם כמובן, רבי חיים החזיק במשך כל ההקפות את הספר תורה בשתי ידיו כשהוא לא עוזב אותו לרגע".

"שנה אח"כ, בחודש סיוון כבר רבי חיים אמר להרב שטרן "אל תשכח את הספר תורה של המלך לשמחת תורה". כולם יודעים שלשמח את רבי חיים היה אפשר רק בדברי תורה, והרב שטרן אומר לרבי חיים שבטח הוא בע"ה יביא את זה. באותו שנה הוסיף כבר הרב שטרן שרשרת מזהב סביב הספר תורה כדי שרבי חיים יוכל ללבוש אותו באופן רגוע שלא יחשוש שיפול במשך כל זמן ההקפות, וככה הוא היה תלוי גם על צווארו של רבי חיים והוא גם החזיק אותו בשתי ידיו בשמחת תורה".

עוד ממשיך שוקי לרר לרתק ומספר: "ספר התורה הזה הוא בגודל 2.5 ס"מ וביחד עם עצי החיים מגיע ל-  3.5 ס"מ. אני חושב שזה הספר התורה הקטן ביותר בעולם, פעם אחת אחרי שרבי חיים קיבל את ספר התורה לידיו הוא נשמע אומר ביידיש "הער קען שון קומאען" ובתרגום ללשה"ק הוא (המשיח) כבר יכול לבוא. כלומר הספר התורה שלו כבר מוכן".

"אבל בזה זה לא נגמר", ממשיך שוקי ונזכר בכל פעם שהרב שטרן מגיע לרב, ומזכיר את שמו, אז רבי חיים אומר "זה מספר התורה של המלך" ופעם אחת אף הוסיף, "אל תשכח בע"ה כשיבוא המשיח בקרוב תביא את הספר התורה הזה אל המלך". ולצורך המלך אז הביאו לרבי חיים גם קופסת אוצרות שבה הספר מונח, כי אם מדובר בספר התורה של המלך אז זה צריך להיות מתאים בכל דבר למלך".

לרר מסיים ואומר ל'בחדרי חרדים': "כמה סימלי הדבר שספר התורה של המלך, היה במשך חייו אצל "מלך התורה" שזהו ללא ספק רבי חיים ששום דבר לא עניין אותו בעולם, ושום דבר לא שימח אותו בכלום בעולם רק התורה והמצוות ועל זה הוא חשב בכל הזמן".

"התיעוד של רבי חיים עם ספר התורה של המלך לפניכם, התיעוד מוגש כאן היה בחול המועד סוכות כשתיעדתי את הרב שטרן מביא את ספר התורה למרן שר התורה זצוק"ל, כשאפשר לשמוע ברקע את רבי חיים אומר "הער קאן שון קומעאן" ולא פעם אחת, ולא פחות מרתק לשמוע איך "מלך התורה" מגיב לבקשה להצטרף להגיש את הספר תורה למלך המשיח".

הסיפור הזה מתוך חלק ב' של הספר רב המכר "בצילם" שנמצא כבר בשלבי עריכה מתקדמים לקראת הוצאתו לאור.

הרב חיים קנייבסקי שוקי לרר ספר תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד