י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
התעללו וחטפו ילדים

עונשי מאסר כבדים נגזרו על שני חברי כת 'לב טהור'

12 שנות מאסר נגזרו על כל אחד משני חברי כנופיית לב טהור, נחמן הלברנץ, ומאיר רוזנר, שהואשמו בשורת אישומים לרבות חטיפה והתעללות בילדים. גזר דינם של שאר חברי הכת הנאשמים בפרשה יינתן במועד מאוחר יותר

עונשי מאסר כבדים נגזרו על שני חברי כת 'לב טהור'
חברי כת לב טהור, נחמן הלברנץ ומאיר רוזנר צילום: באדיבות המצלם

בית המשפט בארה"ב גזר 12 שנות מאסר על נחמן הלברנץ, ומאיר רוזנר, שהואשמו בהתעללות ובחטיפת ילדים, בתוככי כת לב טהור. העונש נגזר כארבע שנים אחרי שחטפו אח ואחות קטינים מאימה שנמלטה עם ילדיה מהכת הסדיסטית שבסיסה בגואטמלה.

מאיר רוזנר ונחמן הלברנץ, הורשעו ב-2019 בחטיפתם של אח ואחות קטינים שעזבו את כת 'לב טהור' מברוקלין בניו יורק למקסיקו. כשהחטיפה מתבצעת בעיצומה של שבת קודש על ידי נחמן הלברנץ, כשהוא והילדים מחופשים בצורה שמסתירה את זהותם החרדית. הוא נתפס על ידי הרשויות המקסיקניות בשיתוף עם ה-FBI מיד לאחר שנחת עם הילדים במקסיקו.

יענטא וחיים טלר נחטפו בעצם יום השבת

חבר המושבעים פסק בשנה שעברה כי שני המורשעים שהתחזו לחרדים, הם מסוכנים לציבור, וכי הם חטפו קטינים מאמם, התעללו, הרעיבו, פגעו, וגזלו את חירותם. הסעיפים החמורים בהם הורשעו שני מנהיגי 'לב טהור', נחמן הלברנץ בן ה-39 ומאיר רוזנר בן ה-45, שהורשעו בין הייתר בחטיפת אח ואחות, אחייניו יענטא וחיים טלר, מאמם שרה טלר, אחותו של הלברנץ וכן בהתעללות במשך שנים בשאר ילדי הכת, הביאו את השופטים לגזור עונש כבד. מכתב האישום עולה כי ב-2019 הבת יענטא נחטפה יחד עם אחיה בעיצומה של שבת קודש מברוקלין בניו יורק למקסיקו סיטי, בעודה בת 14, כשכוונת הלברנץ ורוזנר היתה להחזירה ל'בעלה' בן ה-20, לו נישאה בעל כורחה. המורשעים תכננו כאמור לחטוף את יענטא טלר, בת ה-14, ואת אחיה חיים בן 12, מאמם שרה טלר, בתו של מנהיג ומייסד הכת שלמה הלברנץ ע"ה, שנמלטה יחד עמם מהכת בגואטמלה והשתכנה בוודרידג' שבניו יורק. לאחר מכן הבריחו השניים את הילדים מעבר לגבולות ארה"ב למקסיקו, שם התאחדה הילדה עם "בעלה" הבוגר, דבר שהוא מנוגד לחוק.

באוקטובר 2018, שרה טלר, לא רצתה שילדיה יישארו בקהילת 'לב טהור' בגואטמלה ונמלטה מהמתחם והגיעה לארצות הברית בתחילת חודש נובמבר באותה שנה. כבר בהגיעה לשם, בית משפט לענייני משפחה בברוקלין העניק לה משמורת בלעדית על הילדים ואסר על אביהם/בעלה ממנהיגי 'לב טהור', ליצור קשר עמם לטוב ולרע.

לאחר שהאם ברחה והתיישבה בניו יורק עם ילדיה, הגו הנאשמים תכנית חטיפה כדי להשיב את הבת יענטא, אז בת 14 לגואטמלה. הם חטפו את הבת ואחיה באישון ליל מבית אמם בצפון מדינת ניו יורק והעבירו אותם דרך מדינות שונות ובסופו של דבר למקסיקו. הנאשמים השתמשו בתחפושות, כינויים, השלכת טלפונים, מסמכי נסיעה מזויפים, אפליקציה מוצפנת והסכם סודי כדי לבצע את תכנית החטיפה שלהם בצורה מוסוות ובטוחה.

כתב האישום הוגש נגד נחמן הלברנץ, ומאיר רוזנר, נחמן הוא בנו של המנהיג המנוח שלמה הלברנץ, שמת לפני חמש שנים בטביעה בנהר במקסיקו כשטבל ביום שישי בסמוך לכניסת השבת. כתבי אישום נוספים הוגשו ב-2019 נגד שאר חברי הכנופיה, אהרן רוזנר, יעקב רוזנר ומתתיהו משה מלכה. נגד העצורים ישנם מספר סעיפים פליליים, חטיפה, התעללות, חטיפת קטינים וכן שימוש בזהות מזויפת. גזר דינם יינתן במועד מאוחר יותר.

על הכת ומנהיגה המנוח

שלמה הלברנץ נולד כארז שלמה אלברנס, בן למשפחה חילונית. האב פנחס הוא ממשפחה ספרדית יוצאת יוגוסלביה והאם יוכבד למשפחת צרפתי-קמחי. האב שירת כצנחן ונישא ליוכבד בקיבוץ חולתה. כעבור זמן עברה המשפחה לשכונת קריית היובל בירושלים, שם נולד ארז שלמה (השם שלמה הוא על שם סבו שלמה אלברנס).

בנערותו החל בתהליך של חזרה בתשובה. הוא החל ללמוד בישיבת איתרי בשכונת בית צפפה בירושלים. בתחילת שנות ה-80 נישא למלכה אזולאי, בת קריית אתא.

באמצע שנות ה-80 הקים את ישיבת "לב טהור" בשכונת בית ישראל בירושלים. הוא החל לרכז סביבו אוהדים וחסידים. את ישיבתו ניהל בדרכה של חסידות סאטמר עם הדגשים בולטים נגד הציונות ומדינת ישראל.

לאחר חתונתו הוא קיבל את הנהגתו של הרב אליעזר שלמה שיק מברסלב. בהיותו בן 20 החל להתקרב לחסידות סאטמר. הוא שינה את שמו לשם אשכנזי, הלברנץ, הדומה בצלילו לשמו משפחתו המקורי, וכמו כן החל להשתמש בשמו השני, שלמה.

בשנת 1990, לאחר שנפתחה נגדו חקירה בחשד לשיתוף פעולה עם גורמים איסלאמיים בעבירות הקשורות לביטחון המדינה, נמלט הלברנץ לארצות הברית יחד עם כמה עשרות מתלמידי ישיבת לב טהור. הנערים הוברחו מישראל בדרכונים מזויפים ונגד הלברנץ נפתחה חקירה נוספת בגין חטיפה.

הלברנץ השתקע בעיירה מונסי שבמדינת ניו יורק. כעבור זמן קראו רבני מונסי להחרים את הלברנץ ולהיזהר מחטיפת ילדים בעיירה.

בשנת 1994 נעצר הלברנץ על ידי האף.בי.איי בחשד לחטיפת הילד שי פימה בן ה-13. לאחר משפט ארוך שבמהלכו נוספו תלונות על החזקת קטינים וחטיפתם בניגוד לרצונם, הורשע הלברנץ ונידון למאסר. בסוף שנות ה-90 הוחלט לגרש את הלברנץ מארצות הברית לישראל. הוא השתקע עם קהילתו בעיירה סנט אגט במחוז קוויבק שבקנדה.

בשנת 2012 שוב עלה שמו לכותרות, בעקבות כתבות ותחקירים בתקשורת הישראלית. כמה חברים לשעבר בקהילתו טענו כי הרב הלברנץ שולט בהם בכוח, מפריד גברים מנשותיהם, ואוסר אכילת עופות ובשרים וכן מיני דגן מחשש שהונדסו גנטית. בנות מגיל 3 מחויבות ללבוש שאלים, גיל הנישואים הוא עשר, גירושים בין בני זוג נעשים ללא מתן גט, התפילות נמשכות ימים שלמים ועונשי מלקות וכדומה אלימים מוטלים על חברים "סוררים" בקהילה. כאשר הרב הלברנץ חושד שחל רפיון בנאמנותו של אחד מחסידיו כלפיו, הוא מורה לו ליטול תרופות פסיכיאטריות. לדבריהם, הרב הלברנץ טוען שהוא גלגול נשמתו של רבי שמעון בר יוחאי. על אף שהלברנץ נולד למשפחה ספרדית, מאמינים בני הכת כי הוא נצר למשפחת הרבנים האשכנזית 'הילברון'.

בשנים האחרונות הקהילה עברה לגוטאמלה לאחר שעברה התנכלויות בקנדה שם שהתה, ולאחר שעברה קשיים גם שם עברה לאחרונה למכסיקו.

ביום שישי י"ג בתמוז תשע"ז, טבע הלברנץ למוות בנהר סואן במקסיקו, עת שטבל בו לכבוד שבת. בן 54 היה במותו.

לאחר מותו, עברה ההנהגה לידי בנו נחמן הלברנץ וכמה מתלמידיו הבולטים, אלה הקצינו עוד יותר ממנו את אורחות והנהגות הכת.

לב טהור כנופייה חטיפת ילדים שלמה הלברנץ נחמן הלברנץ מאיר רוזנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד