י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חיללו שבת כדי להחזיר נערה לבעלה

אכזריות אנשי לב טהור נחשפת: הכריחו קטינים להינשא למבוגרים

משרד המשפטים האמריקאי פרסם את הסעיפים שבהם הורשעו שני מנהיגי 'לב טהור' האכזריים בתום משפט שארך למעלה מ-3 שנים. הללו צפויים לשאת עונש מאסר ממושך בגין מעשיהם האכזריים, בהם נישואי קטינים, הרעבה והכאה וחטיפת אח ואחות קטינים מאמם שנמלטה מהכת

אכזריות אנשי לב טהור נחשפת: הכריחו קטינים להינשא למבוגרים
מאיר רוזנר/נחמן הלברנץ צילום: באדיבות המצלם

משרד המשפטים האמריקאי פרסם אתמול (רביעי) את הסעיפים החמורים בהם הורשעו שני מנהיגי 'לב טהור', נחמן הלברנץ בן ה-39 ומאיר רוזנר בן ה-45, שהורשעו בין הייתר בחטיפת אח ואחות, אחייניו יענטא וחיים טלר, מאמם שרה טלר, אחותו של הלברנץ וכן בהתעללות במשך שנים בשאר ילדי הכת.

מכתב האישום עולה כי הבת יענטא נחטפה יחד עם אחיה בעיצומה של שבת קודש מברוקלין בניו יורק למקסיקו סיטי, בעודה בת 14, כשכוונת הלברנץ ורוזנר היתה להחזירה ל'בעלה' בן ה-20, לו נישאה בעל כורחה.

דמיאן וויליאמס, תובע המחוז הדרומי של ניו יורק, הודיע ​​כי נחמן הלברנץ ומאיר רוזנר הורשעו על ידי חבר מושבעים בבית המשפט הפדרלי בעבירות של התעללות בילדים וחטיפתם, בתום משפט שארך למעלה משלוש שנים.

המורשעים תכננו כאמור לחטוף את יענטא טלר, בת ה-14, ואת אחיה חיים בן 12, מאמם שרה טלר, בתו של מנהיג ומייסד הכת שלמה הלברנץ ע"ה, שנמלטה יחד עמם מהכת בגואטמלה והשתכנה בוודרידג' שבניו יורק. לאחר מכן הבריחו השניים את הילדים מעבר לגבולות ארה"ב למקסיקו, שם התאחדה הילדה עם "בעלה" הבוגר, דבר שהוא מנוגד לחוק.

שרה טלר מחפשת את בניה בכת. 

ראשי הכת הורו לזוגות הקטינים הבלתי חוקיים שנישאו בכת, לספר לאנשים מחוץ ל'לב טהור', שהם לא נשואים, להעמיד פנים שהם מבוגרים יותר, וללדת תינוקות בבתיהם ולא בבתי חולים. ובמיוחד להסתיר את הגילאים הצעירים של האמהות מהציבור.

בזמן החטיפה שהתרחשה ב-8 בדצמבר 2018, הנהגת 'לב טהור' ביקשה מקלט לכל הקהילה ברפובליקה האסלאמית של איראן. באוקטובר 2018, שרה טלר, לא רצתה שילדיה יישארו בקהילת 'לב טהור' בגואטמלה ונמלטה מהמתחם והגיעה לארצות הברית בתחילת חודש נובמבר באותה שנה. כבר בהגיעה לשם, בית משפט לענייני משפחה בברוקלין העניק לה משמורת בלעדית על הילדים ואסר על אביהם/בעלה ממנהיגי 'לב טהור', ליצור קשר עמם לטוב ולרע.

לאחר שהאם ברחה והתיישבה בניו יורק עם ילדיה, הגו הנאשמים תכנית חטיפה כדי להשיב את הבת יענטא, אז בת 14 לגואטמלה. הם חטפו את הבת ואחיה באישון ליל מבית אמם בצפון מדינת ניו יורק והעבירו אותם דרך מדינות שונות ובסופו של דבר למקסיקו. הנאשמים השתמשו בתחפושות, כינויים, השלכת טלפונים, מסמכי נסיעה מזויפים, אפליקציה מוצפנת והסכם סודי כדי לבצע את תכנית החטיפה שלהם בצורה מוסוות ובטוחה.

האחים יענטא וחיים טלר בתקופת החטיפה.

האם שרה טלר לא ידעה את נפשה מרוב צער וחרדה ונסעה בעצמה אל מעוז הכת בגואטמלה ובלוויית שוטרים שפשטו על המקום קיוותה שהם מוחזקים שם, אך לאחר חיפוש שארך שלושה שבועות, בהשתתפות מאות גופי אכיפת חוק מקומיים, פדרליים ובינלאומיים, הילדים נמצאו במקסיקו והוחזרו לניו יורק. בסביבות חודש מרץ 2019, שוב ניסו חברי 'לב טהור' לחטוף את אותם הילדים ללא הצלחה.

מחומרת המעשים המתוארים בכתב האישום, רוזנר והלברנץ עלולים לרצות עונש מאסר כבד שעשוי להגיע עד ל-30 שנה מאחורי סורג ובריח ואף יותר באם יכלילו השופטים גם את הכניסה בתואנות שווא לאזור המאובטח של שדה תעופה, עבירה שעונשה המירבי הוא חמש שנות מאסר.

כזכור, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' ביולי 2019, הוגש כתב אישום נגד ראשי 'לב טהור', כנופיה אכזרית שחטפה ילדים תוך חילול שבת בנסיעה ברכב ובטיסה, כשהילדים לבושים מחופשים לגויים כדי להסוות את זהותם. כפי שניתן לראות בתיעוד.

כתב האישום הוגש נגד נחמן הלברנץ, בנו של המנהיג המנוח שלמה הלברנץ ז"ל, שטבע למוות בנהר במקסיקו ביום שישי י"ג תמוז תשע"ז, עת ירד לטבול לכבוד שבת.

נחמן הלברנץ, שירש את אביו בהנהגה, החמיר את התקנות וההנהגות בכת, עוד יותר מאביו והנהיג את הכת בצורה אכזרית ובלתי חוקית, תוך התעללות קשה בילדים. כתבי אישום נוספים הוגשו נגד שאר חברי הכנופיה, האחים מאיר רוזנר, אהרן רוזנר ויעקב רוזנר וכן נגד מתתיהו משה מלכה. נגד העצורים ישנם מספר סעיפים פליליים, חטיפה, התעללות, חטיפת קטינים וכן שימוש בזהות מזויפת.

עוד בנושא:

התוכנית נחשפת: "מתכננים לרצוח הילדים"

מכות עם חגורה ותענית דיבור לנשים חוטאות

האב נעצר בשגרירות - הילדים אוחדו עם אמם

דרמה: פשיטה משטרתית על כת 'לב טהור'

הרבנית טלר שמחפשת את 3 ילדיה: "מישהו משחד את השוטרים"

דרמה בגואטמלה: שוטרים פשטו על 'לב טהור'

יריות וסכינים על הרבנית שבאה לחלץ את בתה

הזוועות: "הלקאה פומבית לתלמיד "סורר" - כמו באינקוויזיציה"

זוועות 'לב טהור': "עינויים של היטלר. מזעזע"

אחד מילדיה של שרה טלר - נחטף ברחוב

'לב טהור' על דוכן הנאשמים: כתב אישום נגד כנופיית חוטפי הילדים

האח והאחות נמצאו במבצע משטרתי נרחב

הילדים נחטפו מחופשים לספיידרמן. רוזנר נהג

דרמה לילית: האח מ'לב טהור' נלקח למעצר

חמשת מנהיגי לב טהור נעצרו בפשיטה לילית

תוך חילול שבת: נער ונערה נחטפו לתוך רכב בחסות החשיכה

אברהם משה נעלם - השאיר מסרים בסידור

החטיפה התרחשה בליל שבת בעיר וודרידג' שבברוקלין, כנופיית מנהיגי הכת נראו נכנסים לרכב בסביבות השעה שלוש לפנות בוקר, תוך חילול שבת למען השגת מטרתם. הילדים החטופים עזבו את ארה"ב מיד לאחר החטיפה, דרך שדה תעופה הממוקם ליד סקרנטון שבמדינת פנסילבניה. הם לוו בנחמן הלברנץ וטסו למקסיקו סיטי תוך חילול שבת שהתירו לעצמם למען 'המטרה הנעלה'.

על הכת ומנהיגה המנוח

שלמה הלברנץ נולד כארז שלמה אלברנס, בן למשפחה חילונית. האב פנחס הוא ממשפחה ספרדית יוצאת יוגוסלביה והאם יוכבד למשפחת צרפתי-קמחי. האב שירת כצנחן ונישא ליוכבד בקיבוץ חולתה. כעבור זמן עברה המשפחה לשכונת קריית היובל בירושלים, שם נולד ארז שלמה (השם שלמה הוא על שם סבו שלמה אלברנס).

בנערותו החל בתהליך של חזרה בתשובה. הוא החל ללמוד בישיבת איתרי בשכונת בית צפפה בירושלים. בתחילת שנות ה-80 נישא למלכה אזולאי, בת קריית אתא.

באמצע שנות ה-80 הקים את ישיבת "לב טהור" בשכונת בית ישראל בירושלים. הוא החל לרכז סביבו אוהדים וחסידים. את ישיבתו ניהל בדרכה של חסידות סאטמר עם הדגשים בולטים נגד הציונות ומדינת ישראל.

לאחר חתונתו הוא קיבל את הנהגתו של הרב אליעזר שלמה שיק מברסלב. בהיותו בן 20 החל להתקרב לחסידות סאטמר. הוא שינה את שמו לשם אשכנזי, הלברנץ, הדומה בצלילו לשמו משפחתו המקורי, וכמו כן החל להשתמש בשמו השני, שלמה.

בשנת 1990, לאחר שנפתחה נגדו חקירה בחשד לשיתוף פעולה עם גורמים איסלאמיים בעבירות הקשורות לביטחון המדינה, נמלט הלברנץ לארצות הברית יחד עם כמה עשרות מתלמידי ישיבת לב טהור. הנערים הוברחו מישראל בדרכונים מזויפים ונגד הלברנץ נפתחה חקירה נוספת בגין חטיפה.

הלברנץ השתקע בעיירה מונסי שבמדינת ניו יורק. כעבור זמן קראו רבני מונסי להחרים את הלברנץ ולהיזהר מחטיפת ילדים בעיירה.

בשנת 1994 נעצר הלברנץ על ידי האף.בי.איי בחשד לחטיפת הילד שי פימה בן ה-13. לאחר משפט ארוך שבמהלכו נוספו תלונות על החזקת קטינים וחטיפתם בניגוד לרצונם, הורשע הלברנץ ונידון למאסר. בסוף שנות ה-90 הוחלט לגרש את הלברנץ מארצות הברית לישראל. הוא השתקע עם קהילתו בעיירה סנט אגט במחוז קוויבק שבקנדה.

בשנת 2012 שוב עלה שמו לכותרות, בעקבות כתבות ותחקירים בתקשורת הישראלית. כמה חברים לשעבר בקהילתו טענו כי הרב הלברנץ שולט בהם בכוח, מפריד גברים מנשותיהם, ואוסר אכילת עופות ובשרים וכן מיני דגן מחשש שהונדסו גנטית. בנות מגיל 3 מחויבות ללבוש שאלים, גיל הנישואים הוא עשר, גירושים בין בני זוג נעשים ללא מתן גט, התפילות נמשכות ימים שלמים ועונשי מלקות וכדומה אלימים מוטלים על חברים "סוררים" בקהילה. כאשר הרב הלברנץ חושד שחל רפיון בנאמנותו של אחד מחסידיו כלפיו, הוא מורה לו ליטול תרופות פסיכיאטריות. לדבריהם, הרב הלברנץ טוען שהוא גלגול נשמתו של רבי שמעון בר יוחאי. על אף שהלברנץ נולד למשפחה ספרדית, מאמינים בני הכת כי הוא נצר למשפחת הרבנים האשכנזית 'הילברון'.

בשנים האחרונות הקהילה עברה לגוטאמלה לאחר שעברה התנכלויות בקנדה שם שהתה, ולאחר שעברה קשיים גם שם עברה לאחרונה למכסיקו.

ביום שישי י"ג בתמוז תשע"ז, טבע הלברנץ למוות בנהר סואן במקסיקו, עת שטבל בו לכבוד שבת. בן 54 היה במותו.

לאחר מותו, עברה ההנהגה לידי בנו נחמן הלברנץ וכמה מתלמידיו הבולטים, אלה הקצינו עוד יותר ממנו את אורחות והנהגות הכת.

נחמן הלברנץ מאיר רוזנר חטיפת ילדים לב טהור שרה טלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד