י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024
נערכים לבחירות

הפוליטיקאי הלבנוני שהולך ראש בראש נגד חיזבאללה

בחודש מאי ייערכו בחירות לפרלמנט בביירות. במשך שנים התרגלנו שאת השכנה שלנו מנהל בפועל בוס אחד - חיזבאללה. עכשיו מנסה מישהו לנגוס בכוח. הפוליטיקאי הלבנוני סמיר ג'עג'ע, מנהיג המפלגה הנוצרית "הכוחות הלבנוניים". על הסבך הפוליטי הלבנוני, שבתוכו בוחשים גם כוחות חיצוניים, על רקע המשבר הכלכלי החריף בלבנון

הפוליטיקאי הלבנוני שהולך ראש בראש נגד חיזבאללה
אזרחים בלבנון. אילוסטרציה צילום: pexels

במאי הקרוב ייערכו בחירות לפרלמנט הלבנוני - וסמיר ג'עג'ע, מנהיג המפלגה הנוצרית "הכוחות הלבנוניים", מנסה לנגוס בכוחו של חיזבאללה. יואב זהבי ורועי קייס מ"כאן חדשות" שוחחו על הסבך הפוליטי הלבנוני, שבתוכו בוחשים גם כוחות חיצוניים, על רקע המשבר הכלכלי החריף. בשנתיים האחרונות גם חיזבאללה לא מצליח להימלט מהביקורת הזאת - ואש הביקורת מלחכת בשולי גלימתו של נסראללה, אם כי היא עדיין לא משמעותית מספיק בכדי לנגוס בכוחו. אין לו באמת מתחרה, אבל הציבור מתחיל לראות בחיזבאללה סוג של בעיה.

כשאנשים יוצאים לרחובות ושמים את נסראללה עם גרדום יחד עם המנהיגים האחרים - זה אומר משהו. אפילו אפשר לשמוע קריאות ברחובות של "חיזבאללה טרוריסט". "הכול מתקשר למצב הכלכלי הקשה בלבנון. אנחנו רואים את הקריסה הכלכלית, ולא מבינים איך לבנון עדיין עומדת כמדינה - ורובם המוחלט של הציבור במדינה מרגיש אותו. הוא גורם לייאוש וסלידה מהפוליטיקאים, מהאליטה, שבמשך שנים נחשבת כמי שגנבה את לבנון ואת משאבי המדינה" אומרים השניים.

אז משהו קורה. חיזבאללה לא חסין באירוע הזה והבחירות מאוד חשובות, אחד מהבכירים בארגון הגדיר אותן "מלחמת לבנון השנייה במישור הפולטי". בחיזבאללה מבינים שגם אם בסופו של דבר לא יקרה הרבה אחרי הבחירות האלה - הארגון עלול לאבד את הכוח שלו, ובעיקר בעלי הברית שלו. היריב ממול - סאמיר ג'עג'ע, ידידנו, שהתפרסם בשנות ה-70 בזמן מלחמת האזרחים. הוא מתקופה שההגמוניה הייתה של הנוצרים, כשלבנון הייתה "הפריז של המזרח התיכון". במלחמת האזרחים הוא היה מפקד בפלנגות הנוצריות - אלה שנלחמו בנוכחות הסורית. בלבנון, הקרב הפוליטי הוא לא רק עדתי בין עדה לעדה, יש גם קרבות בין עדות לבין עצמן.

למה חיזבאללה התחזק? כי העדה השיעית יחסית מלוכדת. בשנים האחרונות נוצר וואקום מנהיגותי במחנה שמתנגד לחיזבאללה - וג'עג'ע יושב על הסיפור הזה. הנוצרים מהווים כ-20% מאוכלוסיית לבנון, העדה השלישית בגודלה אחרי השיעים והסונים. כשמסתכלים על הסיפור של הנוצרים, יש פה בן אדם שכן קורא תיגר על בעלי הברית של חיזבאללה. 

אחרי הבחירות לפרלמנט יהיו בחירות לנשיאות, וזה יקבע בין השאר לפי הבחירות לפרלמנט. אם ג'עג'ע וחבריו ישיגו תוצאה טובה - ביום הולדתו ה-70 הוא יכול למצוא עצמו כנשיא לבנון, וזה הסיוט של נסראללה. בסוף, עם כל זה שאנחנו אומרים שלבנון היא מדינת חיזבאללה וכו' - עדיין יש חשיבות לנשיא המדינה, הוא עדיין מנווט תהליכים. לא סתם נסראללה ב-2016 נלחם שמישל עאון יהיה שם.

לכתבה המלאה של רועי קייס ויואב זהבי לחצו כאן

חיזבאללה נוצרים לבנון בחירות רועי קייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}