כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
האחריות למי שבוחר לא לעלות

עד כמה אכפת לישראלים מיהודי אוקראינה?

מדד התפוצות: 62% מהישראלים מסכימים שיש למדינת ישראל מחויבות מוסרית לעזור ליהודים בעולם הסובלים מבעיות כלכליות או אסונות טבע, ורק 37% מהישראלים מרגישים תחושת אחריות אישית כלפי יהודי התפוצות שלא בחרו לעלות לישראל. כמחצית (49%) מהישראלים חושבים שהחברה הישראלית צריכה להתחשב בדעתם ובאינטרסים של יהודי התפוצות בשאלות של דת ומדינה, ו-57% חושבים שמדינת ישראל צריכה להתחשב באינטרסים של קהילות יהודיות בתפוצות. כל הנתונים

עד כמה אכפת לישראלים מיהודי אוקראינה?
פליטים מאוקראינה צילום: Bea Bar Kallosh/Flash90

שלל אירועים קשים פקדו במהלך השנה האחרונה את היהודים בכל העולם, ובהם גם המלחמה הנוראה באוקראינה שממשיכה גם בימים אלה, מלחמה אשר פגעה בין היתר גם בקהילה היהודית האוקראינית. השנה החולפת ידעה אירועים אנטישמיים רבים, שהתגברו הן בארה"ב, והן באירופה ובמדינות רבות אחרות.

משרד התפוצות מפרסם כמדי שנה את 'מדד התפוצות', מדד המשקף את הלך הרוח בחברה הישראלית בנושאי זהות יהודית והתבוללות, ערבות יהודית הדדית, טיב הקשר והחיבור בין ישראל ליהדות התפוצות ואת רמת הידע של הישראלים על יהדות התפוצות.

ערבות הדדית:

56% מהישראלים מרגישים תחושת אחווה עם יהודי התפוצות. 78% מהישראלים מוטרדים באופן אישי כאשר שומעים על יהודי שמותקף על רקע אנטישמי בחו"ל.

62% מהישראלים מסכימים שלמדינת ישראל יש מחויבות מוסרית לעזור ליהודים בעולם הסובלים מבעיות כלכליות או אסונות טבע. לעומת זאת, תחושת האחריות האישית של הישראלים כלפי יהודי התפוצות שלא בחרו לעלות לישראל עומדת על 37% בלבד.

61% מהישראלים מסכימים שחשוב שיישארו קהילות יהודיות גדולות בחו"ל כדי שיהוו גורם השפעה חיובי לטובת ישראל בעולם. 58% מהישראלים מסכימים לארח בבתיהם יהודים המגיעים מקהילות שונות בעולם, ליום-יומיים, כדי להכיר את החיים שלנו כישראלים.

תפיסת אחריות מדינת ישראל כלפי יהדות התפוצות:

58% מהישראלים מסכימים לכך שמדינת ישראל אחראית להמשך הקיום היהודי גם בתפוצות ולא רק בארץ. כך גם 58%, מסכימים שלמדינת ישראל יש אחריות לביטחונם של יהודי העולם הסובלים מהתקפות אנטישמיות.

38% מסכימים לכך שמדינת ישראל צריכה להשקיע משאבים בזהות היהודית של קהילות בתפוצות כמו שהיא משקיעה בתרבות וזהות יהודית בישראל. 53% מסכימים עם כך שהשקעה בחיזוק הזהות היהודית בתפוצות היא השקעה בביטחונה וחוסנה של מדינת ישראל.

כמחצית (49%) מהישראלים חושבים שהחברה הישראלית צריכה להתחשב בדעתם ובאינטרסים של יהודי התפוצות בשאלות של דת ומדינה (כגון גיור, מעמד לקהילה הרפורמית בכותל וכדומה). ו-57% חושבים שמדינת ישראל צריכה להתחשב באינטרסים של קהילות יהודיות בתפוצות כשהיא מקבלת החלטות בנושאים של מדיניות חוץ וביטחון אשר יכולות להשפיע על מעמדם ומצבם של היהודים בחו"ל.

ידע לגבי יהדות התפוצות:

רק 13% מהישראלים מעריכים נכונה את היקף התרומות של יהודי התפוצות (מכל המדינות) למדינת ישראל בשנה (העומדת בפועל על סכום של מעל 8 מיליארד דולר בשנה).

על השאלה, האם לדעתך אפשר להיות ציוני ולהתגורר מחוץ לישראל, רוב הציבור, על פני פלחים דמוגרפיים שונים, סבור כי אפשר להיות ציוני ולהתגורר מחוץ לישראל.

רק 35% מהמשיבים סבורים כי מדינת ישראל צריכה, במידה רבה, להקצות משאבים כספיים ולסייע ליהודים החיים בתפוצות.

85% המשיבים סבורים כי מדינת ישראל צריכה, במידה רבה, לפעול בנושא של מיגור שיח אנטישמי ושיח אנטי-ישראלי ברשתות החברתיות.

הזהות יהודית והתבוללות:

73% מכלל המשיבים מצהירים כי העובדה שהם יהודים מאוד משמעותית עבורם.

תפוצות אנטישמיות פליטים מאוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד