י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ביזת מצרים

לאחר גניבת הגניזה ההיסטורית: דרישה להתערבות של ממשל ביידן

בחודש האחרון נמצאה גניזה בבית הקברות היהודי העתיק בקהיר. אנשי רשות העתיקות המצרית רוקנו את הגניזה בעשרות שקים למרות ההתנגדות של אנשי הקהילה היהודית בקהיר וללא רשותם. עכשיו סנאטור אמריקני דורש תשובות

לאחר גניבת הגניזה ההיסטורית: דרישה להתערבות של ממשל ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

הסנאטור הדמוקרטי גארי פיטרס, שמייצג את מדינת מישיגן בסנט האמריקני, לוחץ בימים אלה על ממשל ביידן, לבדוק את הנושא של גניבת הגניזה על ידי רשות העתיקות של מצרים מבית הקברות היהודי של קהיר. "אנו מצפים לעבוד עם מחלקת המדינה שתבדוק עם ממשלת מצרים את הנושא". כך אמרה דוברת הסנאטור לסוכנות הידיעות היהודית JTA.

הדוברת אמרה כי פיטרס שלח מכתב לשגריר ארה"ב במצרים, ג'ונתן כהן, ב-25 במרץ, יום לאחר הדיווח ב'כאן חדשות' על לקיחת הגניזה.

"אני קורא לכם למחות על תפיסת המסמכים הללו בפני הדרגים הגבוהים ביותר של הממשלה המצרית", כתב פיטרס והוסיף כי על ממשל ביידן ללחוץ על סיום מיידי של כל לקיחת הגניזה, ולהביא פאנל של מומחים בינלאומיים שיבדוק אותם.

"המסמכים הללו הם רכושה הבלתי מעורער של הקהילה היהודית המצרית ותפיסתם הפתאומית מטרידה ביותר", אמר. "אלו חפצים דתיים רגישים, שיש להתייחס אליהם בכבוד ובזהירות, לא רק למטרות דתיות אלא גם כדי לשמר את המאפיינים הפיזיים שלהם כדי לאפשר מחקר ובדיקה מדעיים. מה שעשה משרד התיירות והעתיקות אינו רק עוול, אלא מיותר לחלוטין. המסמכים הללו היו אמורים להישאר במצרים כדי שיילמדו ויטופלו על ידי הקהילה היהודית".

ב'כאן חדשות' דווח, כי היו שם מסמכים וחומרים שתארוכם לא ידוע. כלומר לא ברור האם זה מהמאה שעברה או מלפני כמה מאות שנים. יש לכך משמעות עצומה ונדרשת בדיקה מדוקדקת שכן אם מדובר בגילוי גניזה קדומה, יש לה ערך היסטורי ותרבותי משמעותי ביותר.

ג'ו ביידן גניזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד