כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
שינוי מגמה

חשש בישראל: ביידן יעניק הטבות מפליגות לאיראן

לאחר הדיווח כי הנשיא ביידן מתנגד להוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, בירושלים מדגישים כי עדיין לא מדובר בעמדה הסופית של הממשלה | גם אם שינוי העמדה של ביידן תתקבל סופית, בישראל חוששים שהמהלך נגד משמרות המהפכה יגרום לארה"ב להעניק לאיראן ויתורים אחרים

חשש בישראל: ביידן יעניק הטבות מפליגות לאיראן
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

חשש בישראל: בישראל מתייחסים בזהירות לדיווחים המגיעים מוושינגטון במהלך סוף השבוע, לפיהם הממשל חוזר בו מן הכוונה להסיר את משמרות המהפכה של איראן מרשימת ארגוני הטרור.

במערכת המדינית מדגישים כי עדיין לא מדובר בעמדה סופית של הממשל, אלא בתדרוכים בלתי רשמיים אודות עמדתו של הנשיא ביידן, כאשר מזכיר המדינה שלו, אנתוני בלינקן, עדיין מצדד בהיענות לדרישה האיראנית בסוגיית המשמרות. נוסף על כך, קיים חשש כי האמריקנים יעניק לאיראן ויתורים אחרים, משמעותיים לא פחות, על מנת שבסופו של דבר תחתום על הסכם הגרעין המחודש, כך פרסם הבוקר הזה אריאל כהנא ב"ישראל היום".

עם זאת, גורם מדיני אמר כי גם אם ארה"ב תתעקש שלא להסיר את משמרות המהפכה מהרשימה ולא תוותר לאיראן בסוגיות אחרות, איראן עצמה עשויה לוותר ולחתום על טיוטת ההסכם, כפי שהצדדים כבר הסכימו לה, אף שלדעת ישראל מדובר בהסכם גרוע מאוד.

הדיווחים בארה"ב על התפנית בעמדת הממשל הגיעו בתום בליץ לחצים של ישראל. בשבוע האחרון שהתה בארה"ב היועצת המדינית של ראש הממשלה, שמרית מאיר, ובין היתר קיימה שיחה ארוכה בסוגיה עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן.

שגריר ישראל בוושינגטון, מיכאל (מייק) הרצוג פעל גם הוא מול גורמי ממשל וקונגרס להסביר מדוע ישראל רואה בהסרת משמרות המהפכה מהרשימה, צעד כה חמור. אחד הדגשים של השניים היה כי השילוב בין החתימה על הסכם הגרעין, עליית מחירי האנרגיה בעולם, והסרת המשמרות מהרשימה, "יזרים לארגון הטרור הגדול בעולם מאות מיליארדי דולרים. התפתחות כזו אינה תיאורטית אלא בעל השלכות מעשיות, חמורות מאוד על ביטחון ישראל והאזור".

כזכור, פרשן ה"וושינגטון פוסט", דיוויד איגנטיוס, פרסם מאמר שבו טען כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתנגד באופן נחרץ להסרת ארגון משמרות המהפכה מרשימת הטרור, ומתכוון לדבוק בהתנגדות זו גם אם משמעותה תהיה הפלת הסכם הגרעין המתגבש באיראן.

הפרשן טען כי בכיר בממשל האמריקני אמר כי לביידן אין כוונה להסכים לשינוי הגדרת הארגון, שהתקבלה במהלך כהונתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ, גם אם משמעות הדבר כישלון השיחות עם איראן בווינה. "הכדור הוא עכשיו אצל איראן, אם בכלל תהיה עסקה בנושא הגרעין. הנשיא מתכוון לדבוק בעקרונות היסוד שלנו, האיראנים יודעים זאת היטב", אמר המקור.

הדרישה האיראנית להוצאת הארגון, שמפעיל רשתות טרור רבות במדינות כמו עיראק, סוריה, לבנון, אפגניסטן ותימן, מרשימת ארגוני הטרור של ארצות הברית נועדה לשחרר כספים המיועדים למשמרות המהפכה ולאפשר לו לפעול בקלות רבה יותר מחוץ לאיראן.

 

ג'ו ביידן משמרות המהפכה איראן ישראל ארגון טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד