י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
האסון במירון

"חוסר רצון של הממשלה להסדיר את האירוע": המפכ"ל מעיד בוועדת החקירה | חי

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, מעיד הבוקר בפני ועדת החקירה לאסון במירון, זאת לאחר שעדותו נדחתה מספר פעמים | שבתאי מוסר את גרסתו לאסון שהוביל למותם של 45 בני אדם במהלך ההילולה בשנה שעברה | המפכ"ל: "לא יודע מה באמת קרה בגשר דב, לא יכולתי לחקור את זה" | שידור חי

"חוסר רצון של הממשלה להסדיר את האירוע": המפכ"ל מעיד בוועדת החקירה | חי
שבתאי בוועדת החקירה צילום: לע"מ

כשנה לאחר האסון במירון, מפכ"ל המשטרה מתייצב הבוקר בוועדת החקירה: רב ניצב קובי שבתאי מוסר בשעה זו את גרסתו לאסון בל"ג בעומר במירון, במהלך ההילולה בשנה שעברה. "לא יודע מה באמת קרה בגשר דב, לא יכולתי לחקור את זה", אמר שבתאי בעדותו.

"היה קשה למנוע פולחן מיהודים בזמן שאנחנו מאפשרים לדתות אחרות", אמר המפכ"ל בתחילת העדות. הוא רמז כי למצב המשטרה היו השלכות על ההתנהלות באירוע. "הארגון היה במצב של קיפאון, לא היה תקציב", אמר, הליך החפיפה שלי היה קצר מאוד. החפיפה שלי הסתכמה בשני מפגשים קצרים שבשניהם נושא מירון לא עלה".

שבתאי טען כי  אירוע מירון הוא "כמו במרתון תל אביב, בברכת הכוהנים או באירועים גדולים אחרים, הוא תחת פיקוד מחוזי. אני מגבה לחלוטין את מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא. הוא אחד המפקדים המוכשרים והמנוסים במשטרת ישראל. היה לי אמון מלא בכישוריו וביכולותיו, ויש לי אמון מלא בו גם היום. שמעון הוכיח ומוכיח יום-יום את יכולתו להתמודד עם האתגרים של מפקד מחוז, והוא מביא את המחוז להישגים ראויים לציון".

"חוסר היכולת של משרדי הממשלה: המשרד לביטחון הפנים, משרד הדתות, משרד הפנים, ולהגיע לנוסח מוסכם של תקנות, היה ביטוי מובהק של הקושי הבסיסי שמלווה את מירון מזה מספר שנים. חוסר יכולת, אולי חוסר רצון להסדיר את האירוע".

לפני כשבועיים וחצי התחדשו דיוני ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון - לראשונה בראשותה של השופטת בדימוס דבורה ברלינר. ברלינר מונתה ע"י נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, בתום ימי השבעה על פטירת יושבת ראש הוועדה, הנשיאה (בדימוס) נאור ע"ה.

תנ"צ שוקי תחאוכה, סגן מפקד מחוז הצפון העיד בחודש שעבר בפני ועדת החקירה. תחאוכה אמר לחברי הוועדה כי יש להרוס את כל המבנים המוצבים בהר לבנות את המתחם מחדש. "מה שצריך להיות, זה אומץ מנהיגותי של המדינה - לסגור את מירון לשנתיים, להרוס את כל המבנים פרט לציון ולבנות מסביב רחבה גדולה", אמר תחאוכה.

סגן מפקד המחוז התייחס לאפשרות של הגבלת המשתתפים במהלך ההילולה. "הר מירון פתוח לכל עמך ישראל", אמר, "לנו אין אפשרות לסגור את ההר". באשר לטענה כי היה קצר בקשר בין השוטרים אמר:" אני לא מכיר את זה אבל ייתכן שזה יכול לקרות. לא לכל שוטר יש מכשיר קשר. אני מניח שבכל אירוע שיש בו עשרות אלפי שנים יכול להיות שהשוטרים לא ישמעו תמיד את הקשר. יחד עם זאת אמר תחאוכה כי לדבר אין קשר להתחרשות האסון. "להתעמת עם אנשים בניסיון להגביל את הקהל יותר מסוכן", הוסיף סגן מפקד המחוז.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי אסון מירון תשפ"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד