כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תזונה נכונה

בפסח המחמירים מרוויחים - גם בריאות

בפסח יש מנהגים רבים והחמרות שונות, המכנה המשותף הוא שבפסח כולנו אוכלים בעיקר מזונות גולמיים. הנה מספר טיפים איך תרוויחו מהחומרות - בריאות ותזונה נכונה

בפסח המחמירים מרוויחים - גם בריאות
פירות וירקות צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

בפסח יש מנהגים רבים והחמרות שונות, וכל אחד אוכל כמנהג אבותיו. אך המכנה המשותף הוא שבפסח כולנו אוכלים בעיקר מזונות גולמיים. המחמירים אף נמנעים לחלוטין מהמזונות המעובדים, כגון: אבקות מרק, קטשופ, מיונז, חטיפים, תפוציפס, שוקולד, משקאות מתוקים הגם שהם נושאים חותמת כשרות מהודרת. בפסח נכון לומר ש"המחמירים מרוויחים" גם בהיבט הבריאותי.

ביסוס התזונה על צריכת מזון שלא עבר עיבוד או עבר עיבוד מינימלי, הינו כלל מפתח בהמלצות התזונתיות הלאומיות. רשימת המזונות שמרכיבים את התזונה הבסיסית בפסח הם גם אלו המומלצים לאכילה במהלך כל השנה, והם: פירות וירקות, קטניות לאוכלי קטניות, אגוזים וזרעים, שמן זית ולשלב ביצים, מוצרי חלב, דגים, הודו ועוף. ובמהלך השנה דגנים מלאים.

מי שרוצה להדר בבריאותו מומלץ שיבסס את התזונה שלו במהלך כל השנה על מזונות גולמיים שלא עברו עיבוד או שעבור עיבוד מינימלי, כאלו הנושאים סמל ירוק ולהפחית ככל הניתן צריכה של מזונות עם סמל אדום.

בפסח יש מנהגים נוספים, שראוי לאמץ במהלך כל השנה למי שרוצה לשמור על בריאותו. הנה מספר טיפים מאת הדיאטנית רוחמה פרנקל, יועצת משרד הבריאות למגזר החרדי:

אוכלים בבית – ונמנעים מאכילה בחוץ. ביסוס התזונה על בישול ביתי הוא אחד מהעקרונות של תזונה בריאה, גם במהלך כל השנה. כך אנו יודעים אילו חומרים הכנסנו לסיר ואנו גם שולטים על כמויות המלח, הסוכר והשמן.

לא אוכלים מצה שרויה – מצה רטובה ומפוררת דורשת פחות לעיסה ולכן גם משביעה פחות. המאכל שמייצג את המצה השרויה 'מצה ברי' עתיר שומן וטיגונים. נסו לוותר על מזונות מטוגנים והעדיפו אותם בבישול, אפיה או אידוי. אפשר גם הקפצה או טיגון קצר במעט שמן.

מכבדים אורחים בפירות ואגוזים - מומלץ לאמץ מנהג זה כל השנה ולהגיש לאורחים כיבוד בריא במקום חטיפים ושאר מזיקים. ככלל, מומלץ לאכול אגוזים על בסיס יומי ולא רק בפסח. עדיף לקנות אותם כמו בפסח, שלמים בקליפתם, לא קלויים ולא מלוחים, כך האגוז שומר על ערכו התזונתי באופן מירבי.

מתבלים בתבלינים בסיסיים - גם במהלך כל השנה מומלץ לתבל את המזון בתיבול בסיסי של שמן זית, לימון, מעט מלח ועשבי תיבול ולוותר על הרטבים המעובדים והתבלינים המעורבים.

אוכלים פירות טריים - צריכת פירות יומית מומלצת כחלק מתזונה בריאה ועדיף לצרוך פירות בצורתם השלמה ולא כרסק או מיץ. כך הפירות שומרים על ערכם התזונתי באופן מיטבי.

אוכלים עוגיות ביתיות - אם אתם כבר אוכלים עוגות אז העדיפו עוגות ועוגיות ביתיות שעשויים מחומרי גלם איכותיים במקום עוגיות קנויות. הפחיתו בכמות הסוכרים והשומנים ואיכלו בכמות מתונה.

שותים מים, ונמנעים ממשקאות קלים. מים הוא המשקה המומלץ ביותר במהלך כל השנה. בשבתות וחגים אפשר להכין מים חגיגיים בשילוב פלחי פירות צבעוניים או עם סודה.

אוכלים ביחד - בפסח כל המשפחה מסבה ביחד לסעודות החג כל יום. מומלץ במהלך כל השנה שההורים יאכלו ביחד עם הילדים ארוחות משותפות לפחות חלק מימות השבוע, ולא רק בשבתות וחגים. זה תורם לא רק לגיבוש המשפחתי אלא הוכח גם כבעל השפעה חיובית על הקניית הרגלי אכילה בריאה לילדים.

אוכלים בנחת - בפסח לא ממהרים לשום מקום ויש זמן לאכול בנחת. אכילה בקצב איטי וללא הסחת דעת, כגון קריאת עיתון, האזנה לנייעס וכו תורמת לתחושת שובע מוקדמת, מאריכה את תחושת ההנאה מהאוכל ומפחיתה את הצורך באכילה של כמויות גדולות שעשויות לגרום לאכילת יתר.

לסיום, ידוע ממקורותינו שהמזון משפיע על הנפש, ולכן ניטול אחריות על מה שאנו אוכלים בפסח ובמהלך כל השנה ונאחל לעצמינו שבסיעתא דשמיא נצא מעבדות וההתמכרות למאכלים עם סמל אדום המזיקים לבריאותנו לחרות של מאכלים עם סמל ירוק המבריאים את הגוף והנפש.

פסח אוכל בריא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד