י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
פגיעה בחופש הבחירה

שימו לב: סימון ברירת מחדל - הנחיה חדשה נגד העלאת המכירות

פורסמה הנחייה נגד העלאת המכירות באמצעות סימון ברירת מחדל כאשר רוכשים מוצר או שירות - הדבר פוגע משמעותית בחופש הבחירה של הצרכן ומהווה השפעה בלתי הוגנת. השימוש הרווח בברירת המחדל לעיצוב סביבת המכירה בא לידי ביטוי בין היתר כאשר מסומנת לצרכן האפשרות הכרוכה ברכישת המוצר, כאשר אם ברצונו שלא לקבל את המוצר עליו לסמן את האפשרות השנייה, לפיה הוא אינו מעוניין במוצר

שימו לב: סימון ברירת מחדל - הנחיה חדשה נגד העלאת המכירות
רכישה באשראי באינטרנט צילום: unsplash

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפרסם הנחייה נגד העלאת המכירות באמצעות סימון ברירת מחדל כאשר רוכשים מוצר או שירות, בטענה כי הדבר פוגע משמעותית בחופש הבחירה של הצרכן ומהווה השפעה בלתי הוגנת.

על פי הרשות, במחקרים רבים נמצא כי ברירת המחדל המוצגת לצרכן היא בעלת השפעה ניכרת בבחירתו ומרבית הצרכנים נשארים עם האפשרות הראשונה שמוצעת להם ובכך נותנים את הסכמתם לחיובים שונים מבלי להיות מודעים לכך, דבר המהווה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים.

רקע: הטית ברירת מחדל (Default Effect) משמעה, בהקשר הצרכני, הנטייה של הצרכנים לבחור בהחלטה שנבחרה עבורם מבלי לנקוט בהתנהגות אקטיבית כדי לשנותה. השימוש בברירת המחדל ככלי יעיל ובעל השפעה משמעותית להכוונת התנהגות צרכנים, נתמך מחקרית בעבודות רבות, ולכן גופים רבים עושים בו שימוש להכוונת התנהגות צרכנים.

השימוש הרווח בברירת המחדל לעיצוב סביבת המכירה בא לידי ביטוי בין היתר כאשר מסומנת לצרכן האפשרות הכרוכה ברכישת המוצר, כאשר אם ברצונו שלא לקבל את המוצר עליו לסמן את האפשרות השנייה, לפיה הוא אינו מעוניין במוצר. דרך זו מכונה Opt-out.

במחקרים רבים נמצא כי ברירת המחדל המוצגת לצרכן היא בעלת השפעה ניכרת בבחירתו ומרבית הצרכנים נשארים עם האפשרות הראשונה שמוצעת להם, וזאת למרות שיכולים לשנותה. מכך עולה כי כאשר מדובר בעיצוב זירת מכירה, השימוש ב- Opt-out מסייע בהעלאת המכירות. לפיכך הרשות רואה בשימוש ב- Opt-out פעולה המעודדת התנהגות רכישה ולעיתים גם רכישה בהיסח הדעת, באופן העלול לפגוע מהותית בחופש הבחירה של הצרכן כמשמעותו בסעיף 3 לחוק (השפעה בלתי הוגנת).

לפיכך, עמדת הרשות היא כי שימוש בברירת מחדל במסגרת הצעה/התקשרות בעסקה, מפרה את סעיף 3 לחוק מכיוון שהטית ברירת המחדל, המעודדת רכישה, פוגעת משמעותית בחופש הבחירה של הצרכן אם להתקשר בעסקה. כאמור, הטית ברירת המחדל משמעותה שהצרכן נוטה לבחור בהחלטה שנבחרה עבורו. על כן סימון העוסק במסגרת אפשרויות בחירה, בחירה של רכישה במסגרת תנאי ההתקשרות, פוגעת מהותית בחופש ההתקשרות של הצרכן ולא ניתן להסיק מאי שינוי אקטיבי של הסימון על ידי הצרכן (Opt-out), כהסכמה או בקשה שלו לרכישה.

הממונה הנחה את חוקרי הרשות להתייחס לשימוש בברירת מחדל לעניין עשיית עסקה (בין אם לגבי העסקה העיקרית ובין אם לגבי עסקה נוספת לעסקה העיקרית) כהפרה של סעיף 3(ב)(8) לחוק – אספקת נכס או שירות בתשלום ללא בקשה מפורשת של הצרכן ולבצע אכיפה בהתאם.

תחילתה של הנחיה זו – חודש מיום פרסומה באתר הרשות.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מסר: "מחקרים ומידעים אודות שימוש עוסקים בפרקטיקת ברירת מחדל, בארץ ובעולם, מראים שזו טכניקת שיווק נפוצה המסייעת להם להעלות את נתוני המכירות על בסיס הסכמה שלא מדעת של הצרכן. אני נחוש להילחם בתופעה זו ולמנוע מעוסקים להפעיל השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים באמצעות סימון מראש (ברירת מחדל) בתהליך הרכישה של המוצר או השירות. הרשות ממשיכה ופועלת למען יצירת סביבה צרכנית בטוחה ומוגנת עבור הצרכנים".

הרשות להגנת הצרכן צרכנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד