כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
מחשש להפסד

במינוי בזק: שופטת חדשה לבית המשפט העליון

בצל החשש הכבד של המפלגה הדמוקרטית מאובדן הרוב הדמוקרטי בסנאט בבחירות האמצע המתקרבות, ולנוכח העובדה שבבית המשפט העליון של ארה"ב נותרו רק שלושה שופטים ליברליים לעומת שישה שמרנים, מינה ביידן שופטת חדשה לבית המשפט העליון

ניו יורק: אילוסטרציה
ניו יורק: אילוסטרציה צילום: הבית הלבן

קנטג'י בראון ג'קסון, מונתה לשופטת בבית המשפט העליון בארה"ב, היא תחליף את השופט הליברלי הקשיש סטיבן ברייר בן ה-83, לאחר שיפרוש מהתפקיד בעוד כחודשיים. המינוי הובא בפני הסנאט וקיבל את אישורו ללא קשיים מיוחדים, ברוב של 53 תומכים ו-47 מתנגדים. מינויה של השופטת הליברלית זכתה לתמיכה של שלושה סנאטורים רפובליקניים וכל 50 הסנאטורים הדמוקרטיים.

סוגיית מינוי השופטים לבית המשפט העליון של ארה"ב נחשבת רגישה במיוחד, לנוכח העובדה שהשופטים מחזיקים בידיהם כוח אדיר וביכולתם לבטל צווים נשיאותיים והחלטות של מושלי מדינות, כמו גם חוקים שנחקקים הן ברמה הפדראלית על ידי הקונגרס בוושינגטון, הן על ידי בתי הנבחרים של המדינות השונות. כמו כן, השופטים נבחרים לכהונה ללא הגבלה, וכהונתם בבית המשפט העליון נפסקת רק לאחר מותם, או כשהם מחליטים להתפטר.

בתקופת כהונתו של הנשיא הקודם דונאלד טראמפ, הצליחו הרפובליקנים לרשות הישג חסר תקדים, לאחר שבשלהי כהונת אובמה הצליחו למנוע מינוי של שופטת ליברלית, ומיד עם תחילת כהונתו של טראמפ מינו תחתיו שופט שמרן, וכן בהמשך לאחר מותה של שופטת ליברלית מינו תחתיה שופטת שמרנית, וכך השיגו רוב מוחלט של שישה שופטים שמרנים מתוך תשעה שופטים בבית המשפט העליון.

לנוכח ההישג האדיר של הרפובליקנים במהלך כהונתו של טראמפ, חוששים הדמוקרטים מאוד לאובדן של הקולות הבודדים שעוד נותרו להם בבית המשפט העליון, ולכן החלו להפעיל לחץ על השופטים הליברליים המבוגרים לפרוש בעוד ביידן מכהן, כדי שאת מקומם יתפסו שופטים צעירים עם סיכויי תמותה נמוכים יותר, מה שאמור להמעיט את הסיכויים שגם המקומות הללו ייתפסו על ידי שופטים שמרנים.

החשש הגדול של הדמוקרטים הוא שבבחירות אמצע הקדנציה שאמורות להתבצע בעוד כחצי שנה, הם יאבדו את הרוב בסנאט, וממילא לא יוכלו עוד לאשר מינוי שופטים חדשים. לכן הם מנצלים את ההזדמנות שיש רוב דמוקרטי בסנאט, ונשיא דמוקרטי מכהן בבית הלבן, שמאפשר להם למנות את האנשים המתאימים לדעתם.

ג'ו ביידן בית המשפט העליון שופט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד