ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
בפעם ה-12

בשלושה חודשים: בג"צ שוב דוחה את פקיעת חוק הגיוס

שופטי בית המשפט העליון הסכימו לדחייה קצרה של שלושה חודשים בלבד, עד לסיום כנס הקיץ של הכנסת, אז הקואליציה תאלץ להשלים את החקיקה של הגיוס בקריאה שנייה ושלישית, למרות שאין לה רוב

בשלושה חודשים: בג"צ שוב דוחה את פקיעת חוק הגיוס
חרדי קורא לוח מודעות. אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90

ברקע המשבר הפוליטי עם פרישת חברת הכנסת עידית סילמן, כך שלא ברור אם לקואליציה יהיה רוב בעתיד לחוקק חוקים, בג"צ מקבל היום (רביעי) באופן חלקי את בקשת משרד הביטחון בדחיית מועד פקיעת חוק הגיוס שחל בשבוע שעבר.

מדובר בבקשת הדחייה ה-12 מאז בית המשפט ביטל את חוק הגיוס לפני כחמש שנים, בשנת 2017. מאז, הכנסת לא הצליחה להגיע להסכמות ולחוקק חוק גיוס בקריאה שנייה ושלישית, בשנת 2019 הכנסת העבירה חוק בקריאה ראשונה אלא שהיא התפזרה לאחר מכן ולא השלימה את החקיקה.

כעת נראה כי נחזור לאותו מצב, והכנסת תתפזר מבלי שחוק הגיוס יחוקק באופן סופי. בחודשים האחרונים התכנסה ועדת החוץ והביטחון לארבעה דיונים בחוק הגיוס, אך קשה לראות איך יצליחו להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית מבלי שלקואליציה יש רוב בכנסת.

בנימוק לבקשת הדחייה של ארבעה חודשים, הסבירו במשרד הביטחון כי ועדת החוץ והביטחון עסקה בתקופה האחרונה בנושאים בוערים כדוגמת חוק האזרחות ולאחר מכן יציאה לפגרה, על כן היא תשלים את החקיקה בכנס הקיץ שיפתח לאחר יום העצמאות.

בפועל, שופטי בית המשפט העליון הסכימו לדחייה קצרה של שלושה חודשים בלבד. עד לסיום כנס הקיץ של הכנסת, אז הקואליציה תאלץ להשלים את החקיקה של הגיוס בקריאה שנייה ושלישית.

באם הקואליציה לא תצליח לחוקק את חוק הגיוס בכנסת הזו, ההכרעה תעבור לממשלה הבאה, ואם יהיו בה שותפים החרדים הדבר יתעכב כיוון שהם ידרשו לפתוח מחדש את החוק ולהסיר את הסעיפים הבעייתיים, בהם היעדים והסנקציות הכלכליות והפליליות הנלוות להם.

בג"ץ חוק הגיוס משרד הביטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד