כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ניסויים להפעלת רכבים אוטונומיים

המיזם שישנה את התח"צ בישראל; השקעה של 20 מיליון ש"ח

במשרד התחבורה משיקים מיזם לאומי לביצוע ניסויים להפעלת תחבורה ציבורית אוטונומית, בו יושקעו 20 מיליון ש"ח. אלה השלבים עד לביצוע המיזם ושינוי התח"צ בישראל

המיזם שישנה את התח"צ בישראל; השקעה של 20 מיליון ש"ח
הלווית הגר"ח קנייבסקי זצ"ל צילום: צלמי פלאש 90

בהמשך להחלטת הממשלה לקידום תכנית לאומית לתחבורה חכמה: משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רשות החדשנות ונתיבי איילון, משיקים מיזם לאומי לביצוע ניסויים להפעלת תחבורה ציבורית אוטונומית, בו יושקעו 20 מיליון ש"ח.

במשרד התחבורה מציינים כי בשנים האחרונות, ישראל "קנתה לעצמה" מקום מוביל בתחום התחבורה חכמה עם מעל 600 סטרטאפים ישראליים בתחום ומעל 20 מרכזי פיתוח של יצרני רכב וספקיהם. לצד זאת, במרץ 2022 אושר תיקון לפקודת התעבורה שיאפשר ביצוע של ניסויים מתקדמים יותר מאלו המותרים היום, לרבות הפעלה מסחרית של רכב אוטונומי ללא נהג.

בנוסף, ישראל מעוניינת בשילוב הטכנולוגיות הקיימות בשוק במערך התחבורה הציבורית בישראל מתוך הבנה כי בעתיד, התחבורה בישראל תתבסס על תחבורה ציבורית יעילה וחכמה. רתימת החדשנות הטכנולוגית הישראלית בתחום הרכב האוטונומי לטובת שיפור מערך התחבורה הציבורית בישראל תהפוך את ישראל למובילה עולמית בניסויים בתחבורה ציבורית אוטונומית.

לשם כך, משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רשות החדשנות, וחברת נתיביי איילון, יוצאים כאמור עם מיזם חדשנות לתמיכה בביצוע ניסויים לקידום תחבורה ציבורית אוטונומית. מדובר במיזם דו-שלבי שמטרתו לבחון את ההיתכנות לשילוב רכבים אוטונומיים במערך התחבורה הציבורית בישראל.

המיזם כולל בחינת מודלים שונים של הפעלה ויעילותם הכלכלית והתפעולית, ויחבר בין מפעילי תחבורה ציבורית לבין חברות טכנולוגיה חדשניות בארץ ובעולם. המיזם גם יגביר את היכרות הציבור עם רכבים אוטונומיים ומאפייניהם: בטיחות, חוויית הנסיעה והיתרונות הסביבתיים.

בשלב הראשון של המיזם, רשות החדשנות תפרסם קול קורא לתמיכה בביצוע ניסויים באוטובוסים אוטונומיים על ידי מפעילי תחבורה ציבורית שיחברו לחברות המפתחות מערכות רכב אוטונומיות. הזוכות בקול הקורא יזכו במענק ויבצעו שורה של ניסויים בשדה ניסויים ובשטחים תפעוליים במטרה להגיע לכדי היתכנות טכנולוגית ביצועית.

בשלב השני של המיזם, החברות שיסיימו בהצלחה את השלב הראשון, ובכפוף לכל האישורים הרגולטוריים הדרושים, יקבלו מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית רישיון להפעלות שירות תחבורה ציבורית-עצמאית בדרכים ציבוריות, לרבות הסעת נוסעים. משמעות הדבר היא שתוך שנה עד שנתיים יוכלו אזרחי מדינת ישראל לעלות לקווי אוטובוס המופעלים באופן אוטונומי וליהנות משימוש בטכנולוגיה פורצת דרך.

באמצעות המיזם ניתן יהיה גם למפות את התשתיות הדרושות להפעלת מערך תחבורה ציבורית אוטונומית, ולתמוך ולבחון את יכולת ההתארגנות העסקית של מפעילי התחבורה ציבורית, מתוך הכוונה שלחברות שיעברו בהצלחה את הפיילוט תינתן אפשרות לפעול באופן מסחרי לביצוע שירותי תחבורה ציבורית לציבור ברכבים ציבוריים אוטונומית בישראל.

תחבורה ציבורית מכוניות אוטונומיות רכב אוטונומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד