כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
אכילת חמץ בפסח רח"ל

הרבנים התאחדו במחאה: "להתריע בחוצות קריה ובשער בת רבים"

לפני חג הפורים הורה מור דאסה, מנהיג מהעדה האתיופית לחברי קהילתו, שלא לקבל את חודש אדר ב' בלוח השנה העברי, וכפי שאף היה נהוג בעדה באתיופיה, ולחוג את חג הפסח מייד וכהמשך ישיר לכך ביטל מור את החג שיחל מחר | רבני העדה האתיופית התאגדו ויצאו במכתב חריף 

הרבנים התאחדו במחאה: "להתריע בחוצות קריה ובשער בת רבים"
אילוסטרציה צילום: יהב גמליאל, פלאש 90

המרכז הישראלי לנפגעי כתות פרסם אירוע חמור מאין כמותו על אדם בקהילה האתיופית המתחזה ל'קייס'. (מקביל לרב בעדה האתיופית) שמו, מור מקלמו דאסה, אשר הקים קהילה בשם "ממלכת כהנים גוי קדוש". נפגעות רבות הן חלק מקהילתו של מור דאסה ופעילים חברתיים שסיפרו למרכז, כי הוא מעביר שיעורים דרך עשרות קבוצות וואטסאפ שפתח, בהן חברות לטענתם למעלה מ-7,000 נשים. האיש ביטל את חג הפסח לשומעי לוקחו, וקבע להם לחגוג את חג הפסח, בחג פורים לפני חודש.

בתגובה לכך וכדי למנוע מיהודים כשרים לאכול חמץ בפסח רח"ל, פרסמו רבני העדה האתיופית מכתב חריף: "אנו החתומים מטה מנהיגיה הרוחניים של יהודי אתיופיה הרבנים והקייסים באנו בזאת להודיע ולהתריע בחוצות קריה ובשער בת רבים, לאחרונה קם אדם העומד בראש כת הנקראת "ממלכת כהנים וגוי קדוש" אשר זורה הרס רב בקרב הקהילה האתיופית ע"י בדיית חוקים ומנהגים בניגוד לתורתנו הקדושה אשר לא שערום אבותינו. וגורם בכך להקמת כת חדשה ולצוד נפשות תמימות מאחינו בית ישראל ולהפילם לבאר שחת של כפירה ומינות".

עוד כתבו הרבנים: "למרבה הצער, נגע זה פשה על פני משפחות רבות ורבים חללים הפילה ואף הגיע לבתים של בני תורה שנשותיהם בחרו ללכת אחריו, וחלקן אף התגרשו מבעליהן ועזבו את ילדיהן והלכו אחרי הוראותיו. לפני מספר שבועות, האיש קרא והטיף לציבור התמים השומע לו לחוג את חג הפסח בי"ד אדר ב' תשפ"ב, לטענתו אין מושג של "שנה מעוברת" וזוהי "המצאה" של הרבנים האורתודוקסים עפ"ל (רח"ל)" כתבו הרבנים.

עוד כתבו הרבנים האתיופים: "ולדאבון לב, הארס שהטיל בהם גרם לכך שמאמיניו התמימים חגגו את הפסח השנה לפי התאריך הנזכר. וכשיגיע חג הפסח האמתי לכל בית ישראל, תמימים אלו עלולים להיכשל ולהכשיל את בני ביתם באיסור כרת של אכילת חמץ בפסח רח"ל. ובעקבות זאת בהמשך חילול מועדי השנה כגון חג השבועות, ראש השנה, ובפרט באיסור כרת של אכילה ביום הכיפורים רח"ל. ועוד כהנה וכהנה המצאות של צומות ואיסורים הנוגעים בענייני טהרת המשפחה וכד', אשר יגרמו להולכים אחריו ח"ו לירד לבאר שחת ולעזוב את תורתנו הקדושה שהיא מקור מים חיים אשר שמרה על אחדות כלל האומה בארץ ובתפוצות".

הרבנים סיכמו את המכתב: "ואנו קוראים בזאת לאחינו בית ישראל יהודי אתיופיה, לא תאבו לו ולא תשמעו לקולו, ושומר נפשו ירחק ממנו כרחוק מזרח ממערב. ולשומעים ינעם, ועליהם תבא ברכת טוב, ויהי רצון שנזכה השנה לבניין בית מקדשינו ותפארתנו ונאכל שם מן הזבחים ומן הפסחים ונחוג יחדיו את חג המצות בשמחות ודיצות, באהבה ואחוה שלום ורעות".

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', במכתב שנשלח לרבנים הראשיים לישראל לפני מספר ימים, נאמר כי "כדי לבדל את עצמו משאר הרבנים ו/או הקייסים, מור מעוות את הדת וההלכה וממציא צומות, תעניות ועונשים. כך למשל לפני מספר שבועות מור קבע צום של 3 ימים ברצף על כל חברי הקהילה".

עוד כתב המרכז לנפגעי כתות לרבנים הראשיים: "לדעתנו, על פי העדויות שהגיעו אלינו מתקיימים מאפיינים כיתתיים מובהקים בהתנהלותו של מור דאסה, אך מאחר ואין חוק נגד כתות, ידי המשטרה כבולות, ואין אפשרות לעצור את הפעילות הכיתתית המתקיימת. לכן אנחנו פונים אליכם כעת ופנינו גם למשטרת ישראל בעניין, בשל ההוראה האחרונה של מור דאסה לחברי קהילתו המטלטלת את עשרות אלפי חברי העדה האתיופית בישראל".

יהודי אתיופיה יוצאי אתיופיה חמץ בפסח אכילת חמץ מור דאסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד