י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כך תמנעו מהחומרים הרעילים של ניקיונות הפסח

משתמשים בחומרי הדברה, חומרי ניקוי, חומרי הברקה לרהיטים, מסירי שומנים וחומרים לפתיחות סתימות ביוב? חשוב לדעת - רוב ההרעלות ניתנות למניעה

כך תמנעו מהחומרים הרעילים של ניקיונות הפסח
הדברה צילום: FREE PIK

לקראת חג הפסח, עולה השכיחות של מקרי הרעלות כתוצאה מבליעה או שאיפה של חומרי ניקוי שונים. חומרי ניקוי הם הגורם השכיח ביותר להרעלה בילדים, אך לעיתים גם במבוגרים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשבוע שלפני חג הפסח יש עליה של יותר מ-50 אחוז באירועי חשיפה לרעלים - רובם בילדים מתחת לגיל 6. אותם רעלים הם לרוב חומרי ניקוי והדברה וחומרים כימיים אחרים, ובליעה מהווה את אופן ההרעלה השכיח ביותר, אך גם שאיפת האדים יכולה לגרום לתסמיני הרעלה.

ישנם חומרים רבים שעלולים לגרום להרעלה, ואף מסוכנת - כמו תרופות, חומרי הדברה, חומרי ניקוי, חומרי הברקה לרהיטים, מסירי שומנים וחומרים לפתיחות סתימות ביוב. חשוב לדעת, שרוב ההרעלות ניתנות למניעה.

אז מה עושים ?

זיהוי הבעיה

לעיתים קורה שמתפתחים תסמיני הרעלה בלי שאנחנו מודעים לכך שהייתה חשיפה. בנוסף יש חשיבות רבה לזיהוי סוג הרעל. כמובן שאם לא ניתן לזהות באיזה חומר מדובר, או אם הנפגע אינו בהכרה, פנו לבית החולים הקרוב ביותר. 
במידה וזיהיתם את הרעל, צלצלו לרופא/ה או למרכז המידע הארצי לייעוץ בהרעלות והתייעצו כיצד יש לפעול. אם פניתם לבית החולים,  הביאו אתכם את מיכל החומר .

חשוב לזכור, שמי שאינו מוסמך לכך לא רשאי לזהות חומר על פי צבע או ריח. בנוסף, חומרים רעילים רבים הם חסרי צבע וריח. לכן, אל תנסו לבצע זיהוי של חומר שנמצא מחוץ לאריזתו המקורית.

טיפול ביתי
ראשית, הישארו רגועים.

שנית, בשום אופן אין לגרום להקאה, הדבר עלול להביא לנזק נוסף ולדרדר את מצבו של הנפגע.

במידה והתפתחו תסמינים כמו הקאות, קוצר נשימה או שיעול, צרידות, ריור מוגבר, כוויות – פנו מיידית לבית החולים הקרוב למקום מגוריכם. במידה ונראה שמדובר בפגיעה קשה (לדוגמה: הנפגע איבד הכרתו) – הזמינו אמבולנס.

במידה ואין תסמינים או שהם קלים בלבד – תנו לנפגע לשתות כוס חלב או מים, והתייעצו בטלפון עם המרכז הארצי לייעוץ בהרעלות (04-7771900) לקבלת עזרה נוספת. במידה ואין מענה- פנו לרופא המשפחה.

טיפול רפואי
הטיפול הטוב ביותר להרעלה משמעותית יינתן בחדר המיון. טיפול באדם שמצוי בהכרה תלוי בסוג הרעל ובכמות שבלע. הטיפול הוא לרוב תומך, ולפעמים ניתנים טיפולים ספציפיים למניעת ספיגה נוספת של החומר, או טיפול להקלה על התסמינים. לעיתים יש צורך בבדיקות נוספות כמו אנדוסקופיה ובמקרים קשים, אשפוז בטיפול נמרץ ואף הרדמה והנשמה. 

ניקיונות הפסח
בתוך המולת הניקיונות ובמיוחד בחופשה הקרבה, לעיתים אנחנו לא שמים לב לילדים שלנו - שמסתובבים בבית ללא השגחה ועלולים לטעום את האקונומיקה, להכניס לפה את הסמרטוט שהשתמשנו בו לניקוי מסיר השומנים, ועוד דוגמאות רבות כיד הדמיון. תוסיפו על כך את העובדה שפעמים רבות המיכלים של חומרי הניקוי הם צבעוניים ואטרקטיביים או שלעיתים אנחנו שומרים את חומרי הניקוי באריזות לא מקוריות כמו בקבוק מים מינרליים, או כוסות שתיה עם שאריות חומר ניקוי שנשכחו בצד- והנה מתכון לאסון. 

חשיפה לחומרי ניקוי בילדים לרוב אומנם לא גורמת לנזק משמעותי אך בהחלט קיים סיכון לכוויות בחלל הפה ובוושט, ובמקרי קיצון קשיי בליעה, ריור, הקאות ואף קוצר נשימה חסימת דרכי אויר וסכנת חנק. מבין חומרי הניקוי, אלו שנחשבים למסוכנים ביותר הם בסיסיים וחומצות חזקות כמו מסיר שומנים (במיוחד קר) ופותחי סתימות.

אז מה עלינו לעשות ?

  1. עדיף שבזמן הניקיונות בחומרים אלו הילדים הקטנים לא יהיו בבית
  2. דאגו לשמור את חומרי הניקוי במקום גבוה ומחוץ לטווח ראייתם של ילדים ולהישג ידם
  3. אין לשים חומרי ניקוי בתוך מיכלים לא מקוריים
  4. במידה וילד הכניס חומרי ניקוי לפה-ראשית לא להילחץ, ובשום אופן לא לגרום להקאה. תנו לילד לשתות כוס חלב או מים. במידה והתפתחו תסמינים, גשו מיד להיבדק בבית החולים הקרוב לביתכם וצרו קשר עם המרכז הארצי לייעוץ בהרעלות להתייעצות והנחייה.

זכרו, הרעלות משמעותיות כתוצאה מחשיפה לחומרי ניקוי אומנם עלולות להיות קשות אך ברוב המוחלט של המקרים ניתנות למניעה אם רק נדע לתכנן נכון את ניקיון הבית, נפעל נכון למניעה של גישה של הילדים שלנו לחומרי הניקוי, ונפעל נכון במידה ויש חשד לחשיפה.

חומר רעיל חומרי ניקוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד