י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

'שטיסל' - הסדרה שנוצרה ב'שטיבל' • ביקורת מסך

יהונתן אינדורסקי, החרדי שצמח בספסלי 'המסורה', מציג עולם אידישאי עשיר בסדרת המופת 'שטיסל' • מהקיגל של אנשין ועד ה'בננית' של שולם המלמד • צפו: שני פרקים

צילומי הסדרה. צילום: יעקב הרשלר
צילומי הסדרה. צילום: יעקב הרשלר



אני יושב בסינמטק ירושלים, ועל המסך דובהלה גליקמן מסביר לבנו, המלמד הטרי, את יכולות הפלאים הטמונות ב'בננית', ובעיני רוחי אני מרגיש את הרב'ה, אותו רב'ה בחיידר הירושלמי המפורסם 'המסורה' - שהיה מפצל את ה'בננית' יקרת הערך, ומעניק ביס של כבוד לאינגלעך המצטיינים.

מלבדי, ישב באותן שנים על ספסל הלימודים ב'המסורה' מי שלימים יכתוב את סדרת המופת 'שטיסל', שבהקרנת הבכורה שלה צפיתי אמש, הלא הוא יהונתן אינדורסקי (המוכר גם בשל הסרט הנפלא שהפיק לאחרונה – זמן פוניבז').

סצנה רודפת סצנה, שידוכים ושיחות נפש קורמות עור וגידים, ולנגד עיני מצטיירת סדרה מרתקת, הנוגעת לעתים בנימים חבויים, אבל בעיקר – משעשעת, מלאה בהומור אידישאי ובהברקות שנונות, שכמו נלקחו מספסלי הישיבה וממסדרונות השטיבל.

בשנים האחרונות הפך הציבור החרדי לאהוב המסך. סדרות (וסרטים) ניסו לחדור את חומות ה'גטו', כדי להציג עלילה מבוססת 'דוסים', אלא שאף אחת מהן לא הצליחה לחדור ללב המיינסטרים, להציג את הקיגל האותנטי של אנשין ממאה שערים, את מוכר הספרים-השדכן לעת מצוא המיתולוגי, ואת כיתת הילדים המשתעשעת בפיזור פתיתי נייר באמצעות הוינטלטור...

'שטיסל' עושה את כל אלה, והרבה מעבר לכך. הליהוק המצוין השיג חיבור מקסימלי של הדמויות לתפקידיהן. מיכאל אלוני נראה כמו מי שגדל בסמטאות גאולה, לדמותה של נטע ריסקין במטפחת חסר רק ה'צאינה וראינה' ביד, והאידיש הקולחת לא מותירה מקום לספק: 'שטיסל' אינה נופלת מהסדרה הקודמת שהציגה את הציבור החרדי - 'החצר' - ואף עולה עליה עשרות מונים.

הסדרה מורכבת מ-12 פרקים, והיא מציגה את סיפורו של שולם שטיסל (גליקמן), מלמד אלמן החי עם בנו האחרון שנותר רווק – עקיבא (אלוני), ומחפש לו שידוך בדמותה של אלישבע (איילת זורר). במקביל עוברת המשפחה תהפוכות שונות, בהן היעלמותו המסתורית של הגיס ליפא (זוהר שטראוס) לאשתו גיטי (ריסקין) וחייה המסקרנים של בובע מלכה (חנה ריבר) בבית האבות.

'שטיסל' תשודר כבר במוצ"ש הקרוב ב'יס', והיא תציג בחודשים הקרובים לציבור החילוני היכרות מעמיקה ואנושית יותר עם ה'חרדי הישן', רגשותיו, ה'מוח והלב' שלו, דאגות חינוך הילדים וסולם הערכים המורכב והאיכותי בו ניחן.

פרק ראשון


פרק שני


שטיסל ביקורת דב גליקמן נטע ריסקין מיכאל אלוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 60 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד