כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"מציאות מורכבת"

מה גרם לירדן לתמוך בפורעים בהר הבית? ראש המוסד לשעבר מסביר

ראש המוסד לשעבר דני יתום התייחס הבוקר לדבריו של ראש ממשלת ירדן ששיבח את זורקי האבנים בהר הבית לעבר הכוחות הציוניים ואמר כי הוא נמצא בפלונטר שקשה להסביר, "רוב העם בירדן הם פלסטינים אך מי ששולט במדיניות הוא המלך, שבעד לשמר את הסכם השלום, ולכן, לאחר שמעל לשבעים חברי פרלמנט הצביעו בעד ניתוק הקשרים עם ישראל היה חייב ראש הממשלה להגיב בצורה שתרצה את האזרחים

 מה גרם לירדן לתמוך בפורעים בהר הבית? ראש המוסד לשעבר מסביר
מהומות בהר הבית צילום: Jamal Awad/Flash90

ראש הממשלה הירדני גינה את ישראל ועודד את המתפרעים בהר הבית ואמר כי הוא מברך את אלה שמשליכים אבנים, על הפרו-ציונים במסגד אל-אקצה, תגובתו של רה"מ בנט לא אחרה להגיע והוא אמר כי הוא רואה בחומרה את ההתבטאויות, וזה מהווה פרס למסיתים, בראשם ארגון חמאס שמנסים להצית אלימות בירושלים.

ראש המוסד לשעבר, אלוף (מיל') דני יתום, התראיין הבוקר לרדיו 103FM והסביר את המציאות המורכבת: "המצב בירדן מאוד מורכב, אנחנו עדים לחוסר יציבות, לפני חודשים לא ברים, הנסיך חמזה הושם במעצר בית ע"י אחיו למחצה המלך עבדאללה. זה לא דבר של מה בכך ואני לא זוכר מתי דבר כזה קרה בפעם האחרונה, למעט המקרה המסוים הזה. עכשיו הוא ויתר על כל תאריו ותפקידיו הממלכתיים שהיה מועמד להיות מלך, הדבר הזה מצביע על כך שהמצב בתוך הממלכה ובתוך המשפחה מאוד מורכב, ומפעם לפעם צריך להוציא קיטור חם שעולה למעלה מכיוון שבירדן יש 70 אחוז שהם פלסטינים".

לדבריו, "תקופה ארוכה זה כך, כאשר פועלים בהר הבית גם אם אנחנו צודקים במעשים שלנו, הדבר כתוצאה מהסתה נוראית של גורמים קיצוניים שיש להם כוונה לפגוע במדינת ישראל ובירדן, וגם ביחסים שהולכים ונרקמים עם מדינות מוסלמיות אחרות, אותם מסיתים מצליחים להשמיע בהופעות שלהם בקרב הציבור הפלסטיני ביהודה ושומרון ובעזה".

על מערכת היחסים עם הממשלה בישראל של ירדן אמר יתום, "בירדן מודעים ליחסים הרגישים איתנו, הם גם חלק מהם. אני מניח, שבמעמד כזה שהוא בוודאי מכיר את היחסים הרגישים ומוקיר את היחסים הרגישים, אבל מי שקובע זה המלך עבדאללה. נוצרה סיטואציה כפי שידוע לכם שהוא שוכב בבית חולים בגרמניה, אחרי שהוא עבר ניתוח בגב. הוא לא נמצא בממלכה, מי שנמצא זה בנו חוסיין, שהוא יורש העצר ואמור לרשת אותו, הוא בחור צעיר ונחמד.

רה"מ בעצם פעל על הרקע שהפרלמנט הצביע ברוב, לנתק את הקשרים עם מדינת ישראל ולהחזיר את השגריר לישראל מירדן. הוא היה צריך להגיב באיזה שהיא צורה, אני לא מצדיק אותו, אבל לא הייתי מוכן להיות במקומו. המצב בירדן הוא קשה, צריך היה להגיב על ההצבעה שיש בה לא מעט ידיים פלסטניות שלא תמיד מצביעות בעד מערכת היחסים בין ישראל לירדן, למרות שהם פוגעים בהצבעתם במערכת היחסים הזאת שחשובה מאוד לירדן, הם מבינים שאנחנו נספוג את זה, אנחנו נגיב בדברים אבל לא נעשה מעבר, להיפך יש לנו עניין להבטיח ממלכה ירדנית חזקה".

ירדן מהומות בהר הבית דני יתום רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד