ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
כוורת הצללים החסידית נחשפת

העוזר המקושר ואנשי הסוד של פרוש ובעלזא • פרויקט חג מיוחד

פרויקט חג ב'בחדרי חרדים': העוזר שעומד מאחורי הקמת בלוק הימין; פורום קבלת ההחלטות בסיעת 'שלומי אמונים' ובניו של חבר הכנסת פרוש | וגם: צמד האברכים שהחזירו את חסידות בעלזא לקדמת הבמה הפוליטית | הצצה מיוחדת לאנשי הצללים בסיעה החסידית • פרק שני בסדרה

העוזר המקושר ואנשי הסוד של פרוש ובעלזא • פרויקט חג מיוחד
חסידים. אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

את הפוליטיקאים אנחנו רואים מתייצבים בפרונט, בעת נאום בכנסת, בראיונות לתקשורת, וגם במהלכים פוליטיים שאחריהם אנחנו עוקבים ומדווחים כל השנה. אך מאחורי כל פוליטיקאי עומד יועץ, מקורב, או איש אמון שמכין את השטח ומבצע משימות כדי שהפוליטיקאי יוכל לגרוף את כל הקרדיט ואת הרווח הפוליטי במקסימום.

במסגרת פרויקט חג פסח ב'בחדרי חרדים', נציג בפניכם רשימה חלקית של אנשי הצללים במערכת הפוליטית החרדית, את חלקם אתם מכירים בשמם, חלקם לא מוכרים כלל, אך אלו הם 'המושכים בחוטים' במערכת הפוליטית. אנחנו נעניק לכם הצצה לתוך החדרים הסגורים ברגעי קבלת ההחלטות ואיך זה נראה באמת. 

הפרק הראשון: אנשי הסוד נחשפים: כך מנווט אריה דרעי את תנועת ש"ס • מגזין חג

בפרק השני: אגודת ישראל החסידית

הסיעה המרכזית - גור

כבר מאז נאום ה'איפה בבצ'יק' הידוע שנשא ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו בוועידת 'המודיע' בשנת 2016, ניתן היה להבין שהצעיר הגוראי הוא לא עוד עוזר פרלמנטרי. בתואר הוא היה עוזר השר יעקב ליצמן ואז חבר הכנסת, אך בתקופה האחרונה הוכח כי הקשרים האישיים שהחזיק עם פוליטיקאים מכל צידי הקשת הפוליטית, לא באמת קשורים לבוס שלו באותה העת, אלא להישג אישי שלו. הוא שבר את תקרת הזכוכית שחבריו עוזרי השרים וחברי הכנסת ינסו לשכפל ללא הצלחה.

בבצ'יק נכנס כבר בגיל 15 לביתו של האדמו"ר מגור, עלה בסולם התפקידים ושובץ לפני למעלה מעשור בתפקיד עוזר מטעם החסידות בכנסת. מהר מאוד הצליח להתחבר ולהתברג עם בכירי המערכת הפוליטית ובראשם בני הזוג נתניהו, עליהם הוא התחבב והפך למקורבם ללא קשר לתפקידו באגודת ישראל והוא אורח קבוע בלשכת נתניהו, גם כיום שה'בוס' נמצא עם רגל אחת מחוץ לכנסת ולקריירה הפוליטית שלו.

בבצ'יק ונפתלי בנט

במהלך השנים האחרונות בבצ'יק היה מעורב במהלכים פוליטיים רבים, בתקופה האחרונה היה זה בבצ'יק שהציע להקים את גוש הימין אחרי התיקו בסבב הבחירות הראשונות, מה שהוכח כרעיון שמלכד את חברי סיעות הימין עד לימים אלה. גם לאחר הבחירות הרביעות ניסה בבצ'יק לתווך בין הליכוד לבין נפתלי בנט ואיילת שקד.

פרישתו הצפויה של חבר הכנסת יעקב ליצמן מהכנסת אמנם תרחיק את בבצ'יק מעט ממסדרונות המערכת הפוליטית, אך הוא עדיין יהיה הכתובת בשם הסיעה המרכזית לפחות עד שיבחר מחליף לליצמן, כשגם שמו של בבצ'יק נמצא בבורסת השמות כמועמד לרשת את מקומו של ליצמן בכנסת ולכל הפחות ללוות גם את הנציג הבא שיתפוס את המקום של גור בכנסת ובממשלה.

בבצ'יק ונתניהו

לשכת מאיר פרוש

למאיר פרוש יש אתגר לא פשוט בניהול היום יומי של הלשכה, הוא אינו מייצג חסידות אחת כמו שאר חבריו ב'אגודת ישראל' אלא מתפעל אופרציה של עשרות חסידיות, רבנים ואינטרסים, על כולם הוא מפקד בעצמו. אך סיעת שלומי אמונים היא גם 'קבוצה' עם חלוקת עבודה מסודרת מאוד.

ניהול סיעת 'שלומי אמונים' מתנהל על מוסדות בלתי רשמיים. מדי שבועיים יכנס היו"ר פרוש את פורום קבלת ההחלטות "המועצת העליונה", אם תרצו, בהם נמנים חבריו ומשפחתו: מאיר רובינשטיין, יוסי דייטש, ישראל פרוש ושניאור רוזן איש אמונו וסודו של יו"ר הסיעה. בפורום מתקבלות החלטות פוליטיות ברמה ארצית.

מאיר פרוש לצד בניו, מושי ונוחי

הפעילות של 'שלומי אמונים' מתמקדת בעיקר בזירה המוניציפלית, תחת פרוש יש מעין פרוייקטורים שאמונים על הפעילות, בדרך כלל אלה יקבלו משימה ויבצעו אותה. ביניהם ניתן למצוא את חיים אורי ברים, איש אנונימי לציבור הרחב, אך בשלומי אמונים הוא מוכר כאיש סודו של היו"ר פרוש; מנדי שוורץ מעיריית ביתר, משה שלזינגר, מנהל מוסדות צאנז ויענקי ברגר. פרוייקטור מיוחד במפלגה, ועוזרו של ח"כ פרוש בני הקר.

מקום בולט ברשימה מקבלים בניו של חבר הכנסת פרוש, הבנים מוישי ונוחי פרוש, אלה יהיו חלק מהמערכת, בימים של החלטות גורליות נראה אותם מסתובבים בשטח ונמצאים במפגשים הפוליטיים החשאיים. בין הבנים יש חלוקת עבודה מסודרת לפי ערים ולפי משימות. הבן מוישי ממנכ"ל גם את עיתון 'המבשר' שידוע כנדבך חשוב לסיעת 'שלומי אמונים'.

חסידות בעלזא

ערב הבחירות הראשונות הוקמה בחסידות בעלזא וועדה פוליטית חדשה, הוועדה בראשה עומד בנו של האדמו"ר מבעלזא, הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח, הוועדה נועדה לעשות סדר פוליטי ולחזק את החסידות במוסדות הפוליטיים. המהלך הראשון היה הציר שעשו עם שלומי אמונים, ששינה את יחסי הכוחות בתוך אגודת ישראל, ביהדות התורה ובמערכת הפוליטית. מהלך שפיצל את אגודת ישראל והביא לשינוי בסדרי המקומות ברשימה.

לאחר שהופלתה במשך שנים, בשנתיים האחרונות קיבל בנו של האדמו"ר - הרה"צ מבעלזא את המושכות ומינה תחתיו ועדה פוליטית בה חברים נציג הסיעה הבלתי מעורער בכנסת ח"כ ישראל אייכלר וגם הנציגים של החסידות ברחבי הארץ. מי שמנהלים בשנתיים האלה את הנושאים הפוליטיים והשיגו לא מעט הם שני אברכים צעירים שאת שמם תקראו כאן לראשונה.

השניים הם הרב אליקים שטארק (אברך חשוב במיר החסידית) וזאבי פרקש, אברכים צעירים בתחילת דרכם, הראשון הגיע מבלגיה ועסק בנושאים תורניים והתקרב לבית האדמו"ר ולבנו, השני הוא בנו של מנכ"ל חסידות בעלזא. השניים הפכו בתקופה האחרונה לגורמים משפיעים במערכת הפוליטית של החסידות שחזרה לאחרונה לקדמת הבמה הפוליטית.

הוועדה הפוליטית של חסידות בעלזא, מימין, אליקים שטארק וזאבי פרקש לצד בן האדמו"ר

שטארק מנהל את רוב יומו בנושאים תורניים, ביום הוא כאמור מעביר חבורה לתלמידי חו"ל החסידים בישיבת מיר בירושלים ובשעות הערב יתפנה לעסוק בנושאים הפוליטיים של החסידות, בעיקר בזווית הפנימית מול בתי האדמו"רים, עם זה בנושאי המועצת, או החלטות פוליטיות שעוברות דרך בתי גדולי ישראל. אליקים אף הצטרף לאחרונה לעורכי מערכת 'אור הצפון' המוציאים לאור מדי חודש בחדשו גליונות מתורת אדמו"רי בית בעלזא.

זאבי פרקש הוא זרוע הביצוע הפוליטית של הוועדה בראשות בן האדמו"ר. נראה אותו מפזז לעיתים בין לשכות ראשי עיר, שרים ובכירי הממשל, כך למשל, לאחרונה היה זה פרקש שעמד בקשר מול רמ"ט ראש הממשלה טל גן צבי ובכירים נוספים, שדנו באפשרות כי אגודת ישראל תמנע בהצבעה על התקציב בתמורה להעברת תקציבי ענק לעולם התורה.

בנוסף, לא תאמינו יש גם איש ליטאי שגם קשור לפוליטיקה בבעלזא אבל הוא נמצא מאחורי הקלעים ולא מתערבב היכן שהוא לא צריך. איש התקשורת יצחק פלדמן דוברו הוותיק של ח"כ ישראל אייכלר שמאחורי הקלעים מהווה לעיתים ה"מוח" במהלכים שמבצעים. פלדמן בין הייתר היה מי שתפר את התפרים הראשונים של ציר בעלזא - שלומי אמונים יחד עם הצד השני בשלבים הראשונים ניצב היועץ שניאור רוזן מצידו של מאיר פרוש.

הסיעה המאוחדת - חסידות ויז'ניץ

חסידות ויז'ניץ שלמרות שנדחקה למקום הרביעי, שיקמה את המערכת הפוליטית שלה בשנים האחרונות, עם החלפת מספר נציגים בכנסת וברשויות המקומיות: בקרוב צפוי החכ"ל יעקב טסלר (המכונה כיום בחצר בתואר שד"ר) לכהן כחבר כנסת; שיקי מנדל, סגן ראש העיר בבני ברק אך בפועל הוא איש החסידות לכל הזרועות הפוליטיים של החצר.

מי שמרכז את העניינים הפוליטיים מטעם האדמו"ר הוא הגבאי הרב בן ציון שטנגר, שמעורב במהלכים כולם. הפגישות המתנהלות בנושאים הפוליטיים של החסידות יתקיימו לרוב בשעות לילה מאוחרות אחרי שיסיים את כל שאר הנושאים העומדים בראש סדר היום בחסידות.

יעקב טסלר לצד מזכיר המועצת יעקב ולצר

שם נוסף במערכת הוא שמואל (שמוליק) שוק, חבר העיר אשדוד ויד ימינו של חבר הכנסת לעתיד יעקב טסלר, שניצב כחייל נאמן מזה שנים רבות. בחסידות ויז'ניץ, ולא רק, מוקירים את פעילותו. שם נוסף בויז'ניץ פחות מוכר לציבור הוא הרצי גליצקי, שמביא גם את הידע המקצועי שלו לשולחן ההחלטות של החסידות המתכנסת לעיתים בשולחן עגול. 

מי שאמנם הוא איש החסידות אבל אמור להיות ניטרלי בין כל החסידויות הוא יעקב ולצר, המשמש כמזכיר המועצת החסידית, השפעתו גם במערכת הפוליטית הפנימית בחסידות רבה מאוד.

בפרק הבא: אנשי הצללים הליטאים - אל תחמיצו.

מגזין חג אגודת ישראל בעלזא מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד