כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
פעילות בלתי פוסקת

חילוץ תחת אש: תינוק בן 20 יום וקשישה ניצולת שואה בת 100

עשרות פצועים וקשישים עם בעיות רפואיות מורכבות, בתוכם ניצולי שואה שחולצו ע"י זק"א מאוקראינה בימים האחרונים, מטופלים במתחם מיוחד של זק"א שהושק השבוע בעיר הבירה קישינב -במולדובה יחד עם בית חב"ד

חילוץ תחת אש: תינוק בן 20 יום וקשישה ניצולת שואה בת 100
בית חב"ד מולדובה צילום: בית חב"ד

במתחם שנשכר ע"י ארגון זק"א בקישינב שבמולדובה. מטפלים מתנדבי זק"א יחד עם צוות רפואי בפליטים שזקוקים להשגחה רפואית עד לייצוב מצבם לכזה שיאפשר את העלאתם ארצה במטוס חילוץ רפואי. המתחם נפתח בשותפות עם חב"ד מולדובה הנמצאת במקום למעלה משלושים שנה ומרושתת היטב במדינה. חב"ד סייעה לממשלת מולדובה להילחם בנגיף הקורונה באמצעות משלוח מאות אלפי מסכות איכותיות וחומרי חיטוי כתרומה לבתי החולים במדינה.

חב"ד קלטה אלפי פליטים מאוקראינה במהלך השבועות האחרונים וסייעה להם באוכל, לינה, סיוע רפואי והמשך מעבר חלק למדינת היעד אליה יבחרו להגיע. בערב חג הפסח לציון 119 שנה לפוגרום קישינב בחרה נשיאת המדינה מרת מאיה סנדו להיפגש עם יו"ר הקהילה הרב זושא אבלסקי ולהודות על קליטת הפליטים והסיוע למאבק בנגיף הקורונה.

שולחנות ערוכים לליל הסדר לפליטים: צילום בית חב"ד מולדובה.

.עם נפילת הקומוניזם בשנת 1990 הגיע הרב זלמן אבלסקי ז"ל יחד עם רעייתו תבל"ט הרבנית לאה, לבנות את הקהילה היהודית בקישינב ובמולדובה שמנתה באותה עת כ-100000 יהודים. הרב אבלסקי שהוכתר כרבה הראשי של מדינת מולדובה הקים עולה של תורה. החל מגני ילדים וכלה בבית הספר מחנות קיץ וישיבה.

בית הכנסת המרכזי חב"ד במולדובה היווה את הלב היהודי של הקהילה. יהודי המקום ביקשו סעד בכל תחומי החיים. סעד גשמי ורוחני. עשרות אלפי יהודים ולא יהודים כאחד באו לבקש את ברכתו ועצתו של ר' זלמן. לאחר 26 שנות התמסרות ליהודי קהילתו נתבקש ר' זלמן לישיבה של מעלה, כאשר את שרביט הרבנות העביר לבנו הר' יוסף. ליו"ר הקהילה מונה בנו ר' זושא. אל המקום הגיעו לסייע שלוש משפחות שלוחים. הרב מנדי וחי'ה אקסלרוד, הרב מנדי ולאה גוצל והרב שמואל וחיה זלמנוב.

השלוחים מנהלים פעילות עניפה בקישינב ובערי השדה. עזרה ליהודי המקום בגשמיות וברוחניות. חב"ד מתפעלת כיום את בית הכנסת המרכזי בעיר הפעיל במשך כל ימות השבוע, כולל מקוה טהרה, מטבח לכל דכפין המסייע לנזקקים וצורכי אוכל כשר. גן ילדים, השאלת ציוד רפואי וחנות אוכל כשרה במחיר מסובסד. באמצעות הארגון יש כולל עם קרוב למאה יהודים מכל רחבי המדינה בשיעור תורה יומי באמצעות זום.

ילדים אוקראינים במולדובה בפעילות בית חב"ד.

על הטיפול בקשישים באמצעות ביקורים וחלוקת מזון אחראית הרבנית לאה גוצל, לפני מספר חודשים התחלנו בשיפוץ מסיבי של בית הכנסת שאמור להיות מוכן בקרוב ויקרא ע"ש ר' זלמן. בית הכנסת במתכונתו הנוכחית יותאם לצרכי הקהילה כיום וגם יאובזר במטבח מודרני שיענה על צרכי הכשרות של הקהילה. הטיפול באלפי הפליטים שמחולצים תחת אש מאוקראינה שעברו דרך בית הכנסת היה מאתגר. המוטו הוא לטפל בכל פליט בכבוד הראוי על מנת שיתאושש ויוכל לקבל החלטות בצורה בריאה. חב"ד שכרה מחנות נופש מחוץ לעיר בהם שיכנה את אלפי הפליטים תוך דאגה לכל מחסורם החל מ-3 ארוחות מזינות ביום וכלה בביגוד וטיפול רפואי.

"אי אפשר לדעת מה ילד יום, אנחנו ערוכים לכל תרחיש ובאם יגיע גל פליטים נוסף, נקלוט אותם בחום ובמקצועיות. השותפות עם זק"א מסייעת רבות לקהילה, נשלב יחד ידיים עבור אנשים שאיבדו את עולמם במחי יד" אומר הרב זושא אבלסקי.

פעילות זק"א במולדובה: צילום ארגון זק"א.

מתנדבי ארגון זק"א חילצו תינוק יהודי 20 יום לאחר שנולד במריופול המופגזת, כולל ניצולת שואה בת 100 שנולדה בשנת 1922, כולל מספר ניצולי וקשישים. ארגון זק"א מסייע לפליטים שהגיעו מהעיר מריופול ומערים נוספות בביגוד ובאוכל ובטיפול תרופתי, מאחר ופליטים רבים מגיעים ללא ביגוד נורמלי, עם פציעות, אנשים לא החליפו בגדים יותר מחודש כי לא היתה להם אפשרות. מתנדבי חב"ד וזק"א לא עזבו את מתחם הסיוע בקישינב, ונשארו שם גם בחג.

חילוץ תינוק בן 20 יום על ידי ארגון זק"א.

נחמן דיקשטיין מפקד זק"א באוקראינה שנמצא עכשיו בקישינב אומר ל'בחדרי חרדים': כי עושים מאמצים אדירים לסייע לפליטים. "המצב של הפליטים ממש קטסטרופה, אנחנו נשארנו פה בחג כדי לעזור לאנשים, אנחנו שמחים להיות כאן, אנחנו רואים את יציאת מצרים של הפליטים, של כל האנשים שצריכים אותנו".

פעילות זק"א במולדובה: צילום ארגון זק"א

עוד פעילות חשובה מאד. מתנדבי זק"א מבשלים ומטגנים מאכלים מיוחדים וקליליים, כדי שהמבוגרים עם שיניים הרוסות, יוכלו לאכול אוכל שהוא לא מוצק. חב"ד מספקים את האוכל, וזק"א מוודאים שכל הפליטים מקבלים את מה שהם צריכים. חלק מהפליטים גלמודים, הם לא מכירים את פסח כי הם תינוקות שנשבו. והם לא מבינים למה אין לחם. אבל הם משתלבים מהר מאד עם הטיגונים של המצות.

דובי ויסנשטרן, מנכ"ל ארגון זק"א, אומר ל'בחדרי חרדים': "הפעילות שלנו 24 שעות כולל שבתות וחגים, מגיעים לפה אנשים מאוקראינה במצב מאוד מאוד קשה, אנשים האלה הוזנחו הורעבו וחלו, חלק מהאנשים לא מדברים עברית או אנגלית אלא רק אוקראינית, יש לנו כאן צוות מתנדבים נפלא שדובר את השפה, ואנחנו עוזרים להם להתגבר, ואנחנו רואים לאט לאט איך החיוך של אותם אנשים שהגיעו שבורים חוזר לפנים שלהם, והם לא מפסיקים להודות לצוות שעוזר להם".

הפעילות הברוכה אורגנה על ידי ארגון אור אבנר, דוד מונדשיין ושלומי פלס. והקרן לידידות.

זק''א מולדובה קישינב חב"ד מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד