י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
צעקות דיפלומטיות

הנסיך הסעודי צעק על יועצו של ביידן כשנשאל על רצח

יורש העצר מוחמד בן סלמאן, צעק על, ג'ייק סאליבן, יועצו לביטחון לאומי של הנשיא ג'ו ביידן כששאל על הריגתו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול

הנסיך הסעודי צעק על יועצו של ביידן כשנשאל על רצח
מוחמד בן סלמאן צילום: משרד החוץ הרוסי

ה'וול סטריט ג'ורנל' דווח, כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, צעק על יועצו לבטחון לאומי של הנשיא ביידן.

התקרית אירעה כשהשניים נפגשו לראשונה בארמון הנסיך בספטמבר האחרון. על פי הדיווח, למרות שנראה שהשליט בפועל של ערב הסעודית נקט בטון רגוע כשהוא היה לבוש בבגדי ספורט במהלך הפגישה, הוא "בסופו של דבר צעק על סאליבן לאחר שהעלה את נושא הריגתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018", עוד דווח, כי: "הנסיך אמר לסאליבן שהוא לעולם לא רוצה לדון בעניין שוב".

אנשים שמכירים את המקרה צוטטו על ידי ה'וול סטריט ג'ורנל'. כי בן סלמאן, אמר ליועץ שארה"ב "עלולה לשכוח מהגברת ייצור הנפט". מהלך שיוזיל את הנפט בעולם, לאחר שהמערב ממעט לקנות נפט מרוסיה שנמצאת תחת סנקציות בשל פלישתה לאוקראינה.

התקרית מדגישה את התמוטטות היחסים בין וושינגטון לריאד מאז מונה בן סלמאן ליורש העצר ב-2017. האופטימיות המוקדמת והיחסים החיוביים מהם נהנה נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ דעכו בעקבות הריגתו של חאשוקג'י ב-2018 בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. ביידן נקט מאז עמדה נוקשה יותר בעניין זכויות האדם של הממלכה ובמלחמת תימן שבה קואליציה בראשות סעודיה מאז מרץ 2015 תוקפת את המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן.

בן סלמאן רמז על התמוטטות היחסים עם וושינגטון בחודש שעבר בראיון ל"אטלנטיק". הוא הזהיר את ארה"ב שלא להתערב בענייניה הפנימיים של הממלכה. כשנשאל אם ביידן לא הבין דברים לגביו הוא אמר: "פשוט, לא אכפת לי, זה תלוי בביידן לחשוב על האינטרסים של אמריקה". בהתייחסו למאמר ב'וול סטריט ג'ורנל', פרשן המשטר הפרו-סעודי עלי שיהאבי הודה כי קיימת מתיחות בין שתי בעלות הברית, אך דחה את הטענה לפיה התעקשותה של ריאד שביידן יכיר בבן סלמאן כיורש העצר היא הסיבה. "יש מתחים בין ארה"ב לסעודיה, אבל דרישה להכרה מצד ביידן ב'תביעה לרשת את כס המלכות' של בן סלמאן היא בהחלט לא אחת מהן", הוא ציין כי "בן סלמאן הוא היורש המיועד על פי חוק שיירש את כס המלכות ולארה"ב יש אפס התערבות בנושא".

"הרעיון שלארצות הברית יש השפעה כלשהי על הירושה בסעודיה הוא מגוחך", אמר שיהאבי. הוא גם דחה את הטענה כי הפלתו של קודמו של בן סלמאן כיורש העצר, מוחמד בן נאיף, אירעה בגלל שהוא הבחירה המועדפת על וושינגטון. בן נאיף הוחלף ב-2017 על ידי בן סלמאן במהלך שתואר על ידי פרשנים "הפיכה רכה".

ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד