י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המסמכים מוכיחים

בניגוד לטענות: מלון פטרה היה בבעלות יהודים כבר לפני 90 שנה

גורמים פלשתיניים זעמו על הכוונה להעביר את מלון פטרה בירושלים לידיים יהודיות. אלא שנבירה בארכיון חושפת את ההיסטוריה האמיתית של המבנה לפני פרעות תרפ"ט

בניגוד לטענות: מלון פטרה היה בבעלות יהודים כבר לפני 90 שנה
מלון פטרה בירושלים צילום: באדיבות המצלם

עדויות כתובות וחיות על ההיסטוריה של העיר העתיקה בירושלים מוכיחות כי המתחם המוכר בשם "מלון פטרה" ליד שער יפו, היה עד 1931 בידיים יהודיות.

אל המתחם נכנסה באחרונה עמותת "עטרת כהנים", לאחר שרכשה אותו מידי הפטריארכיה היוונית לפני כ-20 שנה. אף שעסקת הרכישה והכניסה למתחם קיבלו את כל האישורים המשפטיים, גורמים פלשתיניים וכנסייתיים מנהלים בימים האחרונים מסע לחצים בינלאומי, במטרה למנוע את הנוכחות היהודית במקום. כך מפרסם הכתב המדיני של "ישראל היום", אריאל כהנא.

אולם תחקיר היסטורי, הכולל עדים חיים, מראה כי המלון הוחזק על ידי שתי משפחות יהודיות לאורך המאה ה־19 ותחילת המאה ה־20. בתקופת המנדט הבריטי היה המלון אבן שואבת לראשי השלטון היהודי והבריטי כאחד. בין היתר, התקיימה במקום ב־1918 הנחת אבן הפינה לאוניברסיטה העברית, ונערכו בו חתונות וביקורי נכבדים, בכללם הנציג העליון הראשון הרברט סמואל, הרב הראשי הראשון אברהם יצחק קוק ועוד.

על פי המחקר ההיסטורי, פרעות תרפ"ט (1929) הן שגרמו לבעל המלון באותה תקופה, ירחמיאל אמדורסקי, לעזוב אותו. נכדתו של אמדורסקי, ציפורה אנסבכר, ילידת 1931 המתגוררת בירושלים, אישרה את הדברים בשבוע שעבר בראיון ל"ישראל היום".

אנסבכר, שבעלה מרדכי (מקס) היה עד במשפט אייכמן והמנהל הראשון של יד ושם, התראיינה בשבוע שעבר בביתה. היא הציגה בפנינו חפצים רבים שנשמרו במשפחתה ממלון אמדורסקי, כגון צלחות עם סמל המלון, פרסומת שלו בעיתונים ועוד.

"אמא נולדה במלון העיר העתיקה, בחדר 13, היא לקחה אותי לראות. אני מכירה את המלון. הוא פעל עד 1929. היה טרור בכל מקום וגם בחברון, ואז הוא (ירחמיאל אמדורסקי) החליט לעזוב את המלון... סבא שלי עשה קידוש. האורחים יושבים, שולחנות עגולים. פתאום שומעים מלמטה, 'עליהום, עליהום', ורעש גדול. ואנשים התקרבו עם מקלות, אלות".

ירושלים ישראל היום מלון פלסטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד