כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הפלישה הרוסית מתרחבת

חשש בקהילה היהודית: "אנחנו הבאים בתור"

אלפי בני אדם נמלטים מאזור חבל טרנסניסטריה - מולדובה, מחשש שהוא יהיה היעד הבא של נשיא רוסיה פוטין כחלק מניסיונותיו להשתלט על דרום אוקראינה הגובל בחבל הארץ המולדובני המורד. "החשש מפני פלישה רוסית הפך מוחשי יותר. אני שומע עדויות על רבים שכבר אורזים מזוודות"

חשש בקהילה היהודית: "אנחנו הבאים בתור"
פעילויות הקהילות היהודיות: אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

סדרת הפיצוצים שהחרידו אתמול (שני) את טריאספול, בירת החבל הבדלני טרנסניסטריה שמרד במולדובה, הביא אלפי בני אדם להימלט מהאזור מחשש שהוא יהיה היעד הבא של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין – כחלק מניסיונותיו להשתלט על דרום אוקראינה, הגובל בחבל הארץ המולדובני המורד.

טרנסניסטריה הכריזה על עצמה כרפובליקה בספטמבר 1990, עוד בזמן שמולדובה הייתה חלק מברית המועצות. פחות משנה אחר כך, במארס 1991, התקיים משאל עם במדינה ו-90% הצביעו בעד הקמת מדינה עצמאית. במארס 1992 פרצה מלחמה בין המולדובנים לטרנסניסטרים וזו הסתיימה ביולי של אותה שנה בהסכם הפסקת אש. אף מדינה לא הכירה בטרנסניסטריה שמשתרעת על חבל ארץ באורך של 400 קילומטרים וברוחב של 10 ק"מ. המדינה העצמאית כוללת דגל משלה, המנון, מטבע וכוחות משטרה וצבא.

ככל הידוע בטרנסניסטריה מתגוררים כ-5,000 יהודים מתוך אוכלוסיה של כחצי מיליון נפש והם מתגוררים בעיקר בעיר הבירה טירספול וקהילות יהודיות קיימות גם בערים בנדרי, דובסרי ובריבניצה. ריבניצה מוכרת היטב בקרב יהודי ברית המועצות לשעבר, משום שזמן קצר לפני מלחמת העולם השנייה מספר היהודים שם עמד על 38% מקרב תושבי העיר והתגורר בה הצדיק רבי חיים-זנוויל אברהמוביץ', הידוע בכינוי "הרבי מריבניצה".

בימים שבשגרה, שלוחי חב"ד במולדובה פועלים במשך השנה גם בטרנסניסטריה ובחג הפסח האחרון הם קיימו ליל סדר ציבורי ב-4 ערים. זאת, בנוסף לשיעורי תורה שמתקיימים בערים הללו.

בעקבות ההסלמה שם, עם סדרת הפיצוצים, נציגי הקהילות היהודיות פנו לרב מענדי אקסלרוד שליח חב"ד בקישינב וביקשו ממנו להתפנות לבירת מולדובה. לדברי הרב אקסלרוד: "אנשים דואגים וביקשו שנפנה אותם למקום מבטחים, במטרה לעלות בהמשך לישראל. גם 'הסוכנות היהודית' וה'ג'וינט' פועלים בערים הללו.

לדברי הרב זושא אבלסקי, מנכ"ל הקהילה היהודית במולדובה: "אנחנו מוצפים בפניות ביומיים האחרונים. אנשים בטוחים שהם הבאים בתור, אחרי אוקראינה. שכרנו כאן 5 מלונות ומחנות עבור פליטים מאוקראינה ואנחנו נערכים לקבל גם פליטים מטרניסטריה. יש לנו מערך לוגיסטי גדול, בסיוע ידידים מקומיים וחברי הקהילה ברחבי העולם ואני מקווה שלא יפרוץ כאן משבר הומניטרי כמו באוקראינה".

עו"ד אלכס גלפרין, שמסייע לפעילות של הקהילה היהודית וחב"ד, אומר: "יש חשש גדול מהסלמה. בטרנסינסטריה מתגוררת אוכלוסיה דוברת רוסית גדולה, לצד קהילה אוקראינית ומלחמת אזרחים יכולה לפרוץ שם בכל רגע".

הרב מנדי גוצל מבית חב"ד בקישינב הוסיף: "החשש מפני פלישה רוסית הפך מוחשי יותר. אני שומע עדויות על רבים שכבר אורזים מזוודות".

מולדובה ולדמיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד