ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

בבני-ברק ממורמרים, בירושלים מיואשים • ריצה מקומית

הש"סניקים בבני-ברק ממורמרים, בירושלים מיואשים, במודיעין עילית מאיימים - אז אולי הבשורה תבוא מבת-ים • שרי רוט עם ריצה מקומית - הטור השבועי

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



אולי משום שהצטבר תקציב בקופה, אולי משום שהחבר'ה מתגעגעים לבורקס ולשאר מיני תופינים, ואולי כי הוחלט שהגיע הזמן לעשות משהו בנוגע לסאגה של הבחירות המקומיות, יתכנסו ביום ראשון הקרוב, כ"ט בתמוז, נבחרי הציבור מטעם 'אגודת ישראל' בכל הרשויות המקומיות אל אולם הכינוסים שבמלון "חפץ חיים".

מדובר במתחרה החסידי של הכינוסים של 'דגל' במלון ניר עציון.

הנציגים בשטח ייפגשו יחד עם חברי ההנהלה, כשהם דנים על סדרת נושאים כמו ארנונה, חינוך ובינוי ועוד. באופן רשמי, על הפרק: דרכי ההתמודדות עם הגזירות הכלכליות הצפויות, לא שאיש משלה את עצמו שמשם תצאנה הבשורות היעילות לטיפול בסדרת המכות החדשה המונחתת על הציבור החרדי בימים אלו.

בשורות של ממש, כך נראה, לא תצאנה מהמקום, כך גם לא רשימת חברים מרועננת בחברים חדשים. אבל אם יופק שם פנקס טלפונים מעודכן של חברי ונציגי אגודה בכל ערי וישובי הארץ – דיינו.כארבעה חודשים נותרו עד ליום הבחירות המקומיות, והם כוללים את חופשת בין הזמנים שבה מטבע הדברים נמצאים רבים בחופשות וכן את חגי תשרי, ובכל זאת נראה כי העגלה לא ממש מתקדמת וכי הגלגלים די תקועים במקום.

אז נכון שב'דגל' יהיו מעט מקומות שבהן תרוץ תנועת 'טוב', אולי עוד מקום או שנים או שלושה בהם יציב הפלג האשדודי תנועה משל עצמו (או שלא, ועיין ערך ביטול הריצה של "נצח"), אבל אחרי הכול מדובר במקומות ספורים בלבד.

ברוב ערי וישובי הארץ אין שום בעיה והעניינים זורמים. אין גם שום כוונה להחליף נציגים, מה שהיה הוא שיהיה ברוב חלקי הארץ, גם מבחינה דגל'אית וגם מבחינה אגודאית.

"אף אחד לא הולך לריב על בני ברק, ברור שחנוך זייברט הולך לקבל את ראשות העיר", רק לדוגמה, אמר לי אחד מהמעורבים בנושא, איש 'יהדות התורה'. את האצבע המאשימה לדשדוש הנורא במקום הוא הפנה לעבר ש"ס.

ש"ס: עסוקים ברבנות

"מה שקורה בש"ס זה משהו שמעולם לא קרה שם במימדים שכאלו. אולי בגלל שחיים אמסלם ורבי אמנון יצחק קיררו בבחירות הארציות את האמבטיה, אולי בגלל חילופי ההנהגה בש"ס, אני לא יודע למה, אבל פתאום לקבוצות פנים ש"סיות אין שום בעיה להצהיר, גם בתקשורת, שהם עומדים להציב מפלגה אלטרנטיבית לש"ס.

אז נכון שחלק מהם עושים זאת כאמצעי לחץ להשגת דרישותיהם, אבל יש כאלו שמתכוונים לכך ברצינות ועד הסוף". ותופעה בהיקף שכזה אינה זכורה.

"בתחילה אמרו שהכול נתקע כי אין בעל בית אחד בש"ס, שיש שלישיה, שלא יודעים עם מי לדבר, עם אריה או עם אלי. אחר כך בחרו באריה כיו"ר יחיד ומוחלט, אבל גם אז הדברים נותרו תקועים".

תוך כדי איסוף החומר יצא לי לשוחח עם פעילים רבים של ש"ס, חלקם קודקודים רציניים בערים השונות, רובם ככולם מבולבלים לגמרי. יש מהם שסיפרו כי הוזמנו אל לשכתו של אריה, הם השמיעו דברים, שמעו דברים, אבל שום דבר לא נחתך. עד היום הם מחכים לתשובות, והן לא מגיעות. אחרים סיפרו כי הם ממתינים להזמנה, כי אף אחד לא באמת שמע אותם, שהם שמעו בתקשורת שהולכים להחליף אנשים והם חוששים שמתכוונים גם אליהם, אבל איש לא דיבר איתם על כך. לטוב, וגם לרע. "עם המתח הזה קשה לחיות", הסבירו.

אם עד היום פנו הפונים אל ראש הלשכה, יוסף חיים כלף, מאז פורסמה הידיעה על מינויו לתפקיד של חיים ביטון, הפנימו הכול כי בעל בית חדש הגיע לכל הנושא המוניציפאלי, ושוב החלו לפתח ציפיות לחיתוך מהיר של גזר דינם.

אלא שבינתיים נכנסו לתמונה הבחירות לרבנות הראשית, ולמי יש זמן להתעסק בפוליטיקה המקומית, שעם כל הכבוד לחשיבותה, היא פחות הרת גורל.

גר"ש בעדני: צילום:יצחק לב אריצילום: גר"ש בעדני: צילום:יצחק לב ארי
גר"ש בעדני: צילום:יצחק לב ארי


בני ברק: קיפוח

קחו למשל מקום כמו העיר החרדית בני ברק. התחושה השוררת שם בשטח היא תחושה של קיפוח (ולא בגלל בית כנסת כזה או אחר). "20,000 קולות קיבלה ש"ס בבחירות הארציות לפני כמה חודשים. יהדות התורה ודגל קיבלו יחד כ-44 אלף קולות, שבחלוקה מהווים כ-22 אלף לכל אחת מהן", מסביר לי אחד מפעילי השטח בעיר. "ומיד צפה ועולה השאלה: איך זה שמיום הקמת העיר ועד היום הזה רק הליטאים וגור ברוטציה ביניהם, בלי שאנחנו נשתתף בחגיגה?".

בבני ברק נשלטת התנועה בידי מועצת חכמים פנים בני-ברקית, המורכבת מהרבנים הרב שמעון בעדני, הרב שלמה בן שמעון, הרב פחימא והרב מאיר מאזוז.

לכאורה, ההחלטות שלהם הן הקובעות מה יהיה, מי יהיו חברי הרשימה וכיצד לפעול מול שאר המפלגות. האם למעשה זה מה שיקרה והנהגת ש"ס תהיה כפופה להחלטות המועצת המקומית? – ימים יגידו. כרגע הכול תחת מעטה של ערפל. "מה שברור הוא שיש אפליה, שמתבטאת גם במספר המנדטים המוענקים לנו, שהרי בחירות לא היו בפעם הקודמת ומי יודע אם תהיינה הפעם. למה לאגו"י ולדגל יש כ-8 מנדטים בעוד שלנו רק 5.5 (המחצית היא רוטציה אותה נתן נציג ש"ס לאחר שנתיים ומחצה)?" – תוהה בן שיחי.

לשאלתי האם מישהו העביר את התחושות להנהגת ש"ס הגיב ואמר כי "מה הטעם". כן, הם פנו, לא פעם, אבל לא נענו. אולי משום שאיש עדיין לא החליט, ואולי משום שאיש אינו מתכוון לשנות.

שוב – ימים יגידו. "מה שברור הוא שחלק מהנציגים הפכו לבובות של האשכנזים, אין להם שום יכולת לפעול מולם, אפילו לא להשיג בית כנסת לציבור הספרדי, אבל זו רק דוגמה אחת מיני רבות. האחרים לא ממש פועלים, ויש גם את אלו שהם אנשי עשייה".

ירושלים: לא בכיס של ליאון

לאחר שבועות בהם כולם יודעים על כך (וגם כותבים על כך), הודיעו מקורבי ח"כ אלי ישי באופן רשמי כי אינו מתכוון לרוץ לראשות עירית ירושלים, אלא אם כן יבקש זאת ממנו הגר"ע יוסף. הוא לא יבקש, אלי לא ירוץ, והסיפור מאחורינו.

גם לופליאנסקי לא נראה בדרך לריצה.

נכון לעכשיו מתמודדים על התפקיד שנים: ראש העיר המכהן, ניר ברקת, שזוכה לתמיכה חילונית די מאסיבית, הגם שלא בטוח שהיא תספיק לו כדי לצלוח את המערכה בשלום, ומשה ליאון, המועמד הנתמך בהתלהבות ע"י אביגדור ליברמן, אריה דרעי, גור, שלומי אמונים ועוד.

ב'דגל' עוד לא הכריעו: אחרי הכול זכותם הפעם על פי ההסכמים לקבוע את זהות המועמד החרדי לתפקיד, ולומר על משה ליאון, איש דתי חובש כיפה אך ממש לא עונה להגדרה חרדי, שהוא המועמד של 'דגל' לראשות עירית ירושלים – נו, מדובר בהפלגה למחוזות די רחוקים. מה גם שזהותו מוגדרת כדתי לאומי, לא כוס התה של הציבור החרדי בכלל, ושל הרבנים בפרט בעת האחרונה.

גם המפד"לניקים, אנשי 'הבית היהודי', עדיין לא מונחים לליאון בכיס. אז נכון שהוא כבר דאג להיפגש עם הבוס האחראי על המפלגה, היו"ר נפתלי בנט, וגם יצא מעודד, וגם נכון שלדבר עם יו"ר הוא צעד נכון בכיוון הנכון. אלא שלמרבה הצער מישהו, כך נראה, שכח שלסניף המפד"ל בירושלים יש בוס משל עצמו, וקוראים לו הרצל יחזקאל. איך לא מדברים איתו אם רוצים לקבל את תמיכת המצביעים בעיר? שאלה טובה.

בהנחה שליאון אכן יכריז רשמית על ריצה, בהנחה ש'דגל' תחליט שהוא המועמד הרצוי לה, ובהנחה שהוא ישכיל להיפגש עם הבוס המקומי של המפד"ל ולזכות בתמיכתה - פלוס תמיכה של אי אלו חילונים בשוליים, שלא ממש מרוצים מברקת - הקלפים המנצחים, לכאורה, מונחים בכיסו של ליאון.

ולא בגלל שנתניהו יגיד או לא יגיד שהוא תומך בו. גם אם נתניהו יאמר שתומך בו, כלומר, על אף זאת (תמיכה שכזו נחשבת היום כנזק) הוא יכול לזכות בתפקיד.

צילום: קובי הר צביצילום: צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי


בית שמש: שיריבו היריבים

מי שחשב שראש העיר הנוכחי משה אבוטבול יכול לנוח על זירי הדפנה רגע לאחר שהתבשר על כך שש"ס תומכת במועמדותו לכהונת ראש עיר, אינו מכיר מן הסתם את עיר השמש העולה.
כבר תואר מעל במה זו בעבר כי ריבוי המועמדים מקרב הציבור הדתי והחילוני עשויים להעניק לאבוטבול את ראשות העיר על מגש של כסף. ואכן, נראה כי בעוד כמה מהם מבינים כי עליהם להתאחד עדיין יש מי שמתעתד לרוץ לבדו.

הנה למשל מוטי כהן ואלי כהן חתמו יחד על אמנה לפיה יערכו סקר משותף למי משניהם הסיכויים הטובים ביותר. המפסיד בסקר – מוריד מועמדות לטובת חברו. אל האמנה הצטרפו חברי המועצה נתן שטרית (ליכוד), שלום לרנר (מפד"ל), פעילים מקומיים וגם נציג סיעת 'יש עתיד' המקומית.

ועדיין יש מי שנשבעים שיילכו "עד הסוף", ומסרבים לחתום על אמנה כזו או אחרת. כך נוהג מאיר בלעיש (נציג דור אחר), כך גם ריצ'רד פרס (העבודה).

השבוע הייתה זו המועמדת עליזה בלוך, מ'הבית היהודי', שהכריזה על ריצתה. כזכור, בלוך כיהנה עד ל-20 לחודש כמנהלת בית הספר "ברנקו וייס", ועם צאתה לחופשה מיהרה לקפוץ על העגלה הפוליטית.

לדעתה כמובן היא המועמדת היחידה שיכולה לאחד סביבה את כל הפלגים בעיר. אם יש לכך משמעות, יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, עמד לצידה כשהכריזה על מועמדותה.

לדעת אבוטבול, מן הסתם, לבריאות ושירוצו כמה שיותר. כמה שיותר רסיסים כך גוברים סיכוייו. ועדיין נותרו לו החיכוכים הפנימיים, גם אם איש לא יחתור תחת מעמדו (דגל, אגודה) ינסה כל אחד מהצדדים לתפור לעצמו חליפה כמה שיותר הדורה. (למה לדגל גם סגן גם יו"ר תכנון ובניה? – ישאלו מן הסתם החבר'ה מ'אגודה', ויבקשו גם הם כמה תופינים מקבילים, אולי גם יציגו סקרים מלחיצים כדי להשיג עוד ועוד).

הנחת היסוד היא שכדי להזיזו מעל כסאו צריכים כל הכוחות המתנגדים לו להתאחד כאחד. וכל עוד זה לא קורה, הוא יכול לברך על כל מסיבת עיתונאים של כל מועמד נוסף בזירה.

מודיעין עילית: ה'חרדים' רצים

שאלת מיליון הדולר בכל הנוגע לעיר מודיעין עילית, היא השאלה האם ייערכו בה בחירות. אם יצליח ראש העיר הנוכחי, יעקב גוטרמן, להסתדר עם כל ראשי המפלגות השונות ולחלק את מספר המנדטים מראש ובלי לקיים מערכת בחירות, הרי שגם הפעם תחזור מודיעין עילית על ה'הברקה' (שיש רבים המטילים בה דופי) לפיה לא הולכים אל הקלפי בבחירות מקומיות.

עד כה נראה שגוטרמן הצליח לסגור את הפינה של מפלגת 'נצח', המפלגה שניסתה לרוץ לבחירות הארציות אך עצרה זאת בשלב מסוים. המפלגה, כך לפי השמועות, תקבל שני מנדטים שיינתנו ליעקב ולנשטיין וליהושוע ויין. יש המוסיפים, כי 'בעד' הימנעות מבחירות זכה ולנשטיין גם בהבטחה על תפקיד סגן ראש העיר.

לגבי ש"ס הדברים עדיין לא סגורים, אך סביר להניח שגוטרמן יצליח להסתדר עם יו"ר המפלגה אריה דרעי לגבי מספר המנדטים המגיעים למפלגה.

הכול בתנאי שמפלגת "חרדים", המפלגה שמתכוונת לרוץ בעיר לראשונה, תימנע מהתמודדות, וזה כרגע לא ממש נראה באופק. יש מצב שריצתה של המפלגה תפתח את הפתח לעריכת בחירות בעיר, לראשונה.

בשיחה עם מי שצפוי להיות מספר 1 ברשימת המפלגה, יוני מזרחי, הוא מספר כי הרכב הרשימה צפוי לכלול מלבדו גם את הרב חיים חוברה מגני מודיעין, וכן את ד"ר יעקב צדיק ומרדכי לוי – ממודיעין עילית. הרשימה בנשיאות הרבנים הרב עופר לוי והרב יצחקוב.

לדברי מזרחי, "בבחירות לכנסת חוברה ניהל את המטה, הבאנו לפחות 1000 קולות שלא תכננו להצביע לש"ס. הלכנו על המוטו של 'משהו חדש', שכן הבנו שיש שינוי לאחר שדרעי נכנס למפלגה".

מזרחי מספר כי בכנס הבחירות שערכה ש"ס בעיר הוא פגש בדרעי, שלחץ לו יד בחמימות והתעניין בנעשה בעיר. "אנחנו איתך", אמר לדרעי, אבל ביקש "שלא תשכח אותנו אחרי הבחירות". אריה הבטיח לו, אבל חודשים חלפו, ועד כה "הוא לא מצא זמן לשבת איתנו ולשמוע על הבעיות בעיר".
"היו פניות ללשכתו, פניות שלא נענו", מוסיף מזרחי. ל

כן, מבחינתו, המפלגה בראשותו רצה גם רצה. על הפרק הבעיות הבוערות לציבור הספרדי בעיר: התשתיות הלקויות בגני מודיעין, בעיית האפליה, היעדר רב ספרדי כרב עיר, אגם חפציבה המקשה את חיי תושבי השכונה בכל חורף מחדש ואשר עד כה לא נעשה דבר כדי לפתור את בעייתו, כביש הדמים ברח' יחזקאל והיעדר די הקצאות לבתי הכנסת הספרדים".

האם תלך עד הסוף? – אני שואלת אותו, והוא משיב בנחרצות בחיוב, "אלא אם כן יקרא לי הגר"ע יוסף ויתנו לי לדבר איתו ולהסביר לו את המצב פה. 3 דקות, זה כל מה שאני צריך. הרב עובדיה הוא איש של אמת, זכיתי כמה וכמה פעמים להיכנס אליו ולספר לו על דברים וראיתי שם רק אמת טהורה".

כן, הוא מבין שבמצבו הנוכחי של הרב זה לא יהיה פשוט, גם הוא היה רוצה "שיתנו לרב שקט להתמודד עם מה שהוא עובר, ללמוד ולהתפלל על עם ישראל", אבל הוא לא רואה ברירה אלא לשטוח את בעיות הציבור הספרדי בעיר בפניו הרב.

• ואם יורה לך הרב לרדת מהמפלגה ויאמר לך לסמוך על המועמדים שדרעי יציב כאן תחת תנועת ש"ס, תציית לו?

"אני, בהחלט כן. איני יודע מה יעשו שאר חבריי למפלגה. בשבילי הרב עובדיה זה סוף פסוק!".
הוא, אישית, מעריך שדרעי יחליף את הנציגים הקיימים של ש"ס, השאלה היא האם יביא אנשים יעילים וטובים. "אם דרעי יביא נציגים שאפשר לעבוד איתם, בהחלט נשקול רשימה משותפת", הוא מבטיח.

צילום: יעקב כהןצילום: צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן


טבריה: מטופל היטב

קחו דוגמה איך העסק פועל.

לש"ס יש לא פחות מארבעה מנדטים בעיר הצפונית טבריה. מספר אחת – אליהו זיגדון (מ"מ ראש העיר), מספר 2 – דוד אוחנה, נציג של 'דגל' שהצטרף לש"ס וקיבל את מספר 2 של התנועה, מספר 3 יוסי אוקנין (מאיחוד הצלה) ומספר 4 איציק כהן.

לכאורה, ל'דגל' בטבריה יש משהו כמו 300 קולות. איך מ-300 קולות זכו בנציג בעירייה? אם קיבלו, מן הסתם זה היה 'שווה' לש"ס. אחרי הכול, אוחנה הוא מנהל מוסדות וביניהם 'זכרון מאיר', בית הפסר החרדי.

לפני מספר שבועות החליט פעיל חרדי צעיר, ספרדי, ש"סניק, בשם נפתלי טרבלסי (בעל משרד תיווך) ללכת על מפלגה חדשה, "עוצמה לטבריה". "כמעט 90 חבר'ה התאגדו סביב הרעיון, ומדובר בצעירים שהחליטו לקום נגד ש"ס", סיפר לי טרבלסי.

על מה ולמה? ובכן, לטענתם הנציגים הקיימים גם אם אינם מבוגרים פיזית בגילם, הרי שהם דואגים "יותר למבוגרים, פחות מדי לצעירים".

בניגוד לערים אחרות בהן העסק מדשדש, דווקא בטבריה טיפלו היטב בלשכתו של דרעי, כפי שמתאר באוזני טרבלסי: "הם התקשרו, דיברו איתנו, הבינו שעשו טעות, חששו, והבטיחו לטרבלסי לנהל את מטה הצעירים של ש"ס וגם להשתבץ "בחמישייה הראשונה". למען האמת, הוא עצמו בטוח שמובטח לו המקום הרביעי, וכי לא מפרסמים את זה רק כדי שלא לפגוע בכהן, הנציג המשובץ כיום במקום הרביעי. אלא אם כן המפלגה תקבל 5 מנדטים (טרבלסי בטוח שתוספת הכוח של מאת הצעירים שלו תביא את המנדט החמישי).

לשכת דרעי הבטיחה לך אישית? – שאלתי אותו, רק כדי להיות בטוחה שאף אחד לא "עובד עליו".
"לא, הנציג ועקנין העביר לי את ההבטחה".

נו, אתה תעבוד קשה לבחירות, כך גם החבר'ה שאיתך, ורגע לפני הגשת הרשימות יגידו לך שבסוף דרעי לא מסכים...מה תעשה אז?

"אעבוד למועמד אחר". למען האמת הוא כבר היה במו"מ אפילו עם דודיק אזולאי, ממפלגת קדימה ולאחרונה עצמאי. "דתי, לא חרדי, חסרו לו 131 קולות, ואת זה אנחנו יכולים להביא לו. אוקנין שב והזהיר אותי שאני עלול לפגוע במנדט ועולם התורה ייפגע, אם הם יקיימו את ההבטחות שלהם אעבוד למענם, אם ברגע האחרון אראה שלא שיבצו אותי במקום הרביעי, כמובטח לי, אני אומר לתושבים שלא להצביע לש"ס ושהם שקרנים. אבל אני לא מאמין, אוקנין אמר לי שדיבר עם דרעי ושהכול חתום".

ויש לו גם אופציה נוספת, לתמוך ברפאל טרבלסי, משפחה שלו, יו"ר 'הבית היהודי' בטבריה.
לכאורה, טבריה היא דוגמה למקום ש"יודע לעבוד טוב". יש ניצני מרד? מתקשרים ל'מנהיג', מבטיחים לו להשתלב במטה, אולי גם ברשימה, ושומרים על האחדות. בתקווה שברגע האחרון אף אחד לא יעלה בדעתו להבריז, כי או אז המחלוקת תפרוץ שוב, ובמלוא עוזה. אלא שבמקומות אחרים בארץ הדברים לא מתנהלים כל כך פשוט.

בת ים: טרום החלטה

קחו לדוגמה גם את בת ים, עוד עיר שעומדת כרגע במצב טרום החלטה:

לפני מספר ימים השתתף יו"ר המועצה הדתית בעיר, בנימין אלחרר, בכנס פעילים אותו ערך מ"מ ראש העיר אורי בוסקילה, המזוהה עם הציבור הדתי-לאומי בבית ים. אלחרר אף כמעט השתחל אל רשימת 'הבית היהודי', במקום הרביעי.

בש"ס מתחו ביקורת על ההשתתפות הנ"ל. אחרי הכול, אנחנו מצויים בתקופה רגישה ומילותיו של הגר"ע יוסף על "הבית של גויים" עוד מהדהדות באוזניים, לא זה הזמן המתאים לככב באירועים משותפים עם המפד"לניקים. הביקורת הנ"ל רימזה לפעילים המקומיים כי יש מצב שעידן חדש יתחיל בבת ים ושינוי עתיד להתחולל.

במה דברים אמורים?

מאז ומעולם היתה העיר בת-ים מעוז של תנועת ש"ס, ובכל זאת נטיית אנשי השטח הייתה להצטרף אל מפלגות נוספות.

בבחירות הקודמות, למרות שכוחה של ש"ס בעיר הוא פי שלושה מהמפד"ל, התאחדה המפלגה עם המפד"ל ועם האיחוד הלאומי, דבר שהכעיס את הרב הראשי הרה"ג רבי יוסף בר שלום, שנאלץ להריץ רשימה נפרדת, שתורכב אך ורק מנציגים חרדים. בראש הרשימה העמיד את רפאל ברנז, מי שכיהן עד אז כיו"ר תנועת ש"ס בבת-ים.

ברנז, רק נציין, ידוע כאיש אמונו של יו"ר ש"ס הנוכחי, אריה דרעי. כנגד כל הסיכויים והתחזיות, הצליחה הרשימה להשיג שני מנדטים, בעוד ש"ס, המפד"ל והבית היהודי הביאו יחד ארבעה מנדטים.

בבחירות הקרובות הכול ישתנה, אומר לי אחד מפעילי ש"ס המקומיים, ומתבסס על הכרזתו של דרעי מלפני מספר שבועות לפיה "תנועת שס בבת-ים תרוץ לבד". שהרי גם בבחירות האחרונות לכנסת, הצליחה התנועה להביא בעיר כמעט פי שלושה קולות מהבית היהודי, שהייתה בשיאה.

ומי יוצב בראש התנועה? להערכת בן שיחי, "ברור שדרעי יעדיף להציב את ברנז כיו"ר שס בבת-ים, שהרי במשך כמעט עשרים שנה, נחשב ברנז לאיש אמונו, כאשר בקדנציה הראשונה של דרעי כיו"ר ש"ס הוא מינה אותו למנהל אזור בתנועה".

ברנז: "אנו בבת-ים מתכוונים לרוץ לבד, תנועת שס מאוחדת, הנציגים יהיו אך ורק בני תורה. כולם יעבדו קשה, הרי בשורה התחתונה הצלחה שלנו היא כבוד למרן הגר"ע יוסף. אנו סומכים על יו"ר התנועה אריה דרעי, שיעשה לטובת העיר בת-ים את הטוב ביותר. כרגע אין דיבורים על רשימה וכו', זה עכשיו לא בראש מעייננו. אנו מתכוונים לעבוד בכל הכח, והצפי שלנו הוא חמישה מנדטים, ואני לא אתפלא אם נצליח בסופו של דבר להכניס גם נציג שישי למועצת העיר".

בשיחה עם מקורבי אלחרר, הם מספרים כי הוא מתייעץ מאז ומתמיד עם הרב משה מאיה, חבר מועצת חכמי התורה, ומה שיורה לו יעשה. "מפלגתו של אורי בוסקילה היא לא 'הבית היהודי' ממש, הגם שהוא מפד"לניק. ובכל זאת לאחר שהתקבלה החלטה ללכת בנפרד, אלחרר יישר קו עם ההחלטה".

לדבריהם, ב-2003, דווקא משום שהיה 'איש של דרעי', הוצא מהמפלגה ואלחרר ימא לנהל מוסדות באשדוד ופרש מהפוליטיקה המקומית בבת-ים ("מרן אמר לו אז: תמחל"). הוא לא פרש והקים מפלגה לאות מחאה, "הוא שמע להוראת הגר"ע. עם השנים הפך ברנז ל'איש של דרעי', אבל הוא לא היה כך מאז ומתמיד".

לדבריהם, עד כה אריה דרעי עדיין לא החליט באשר לזהות מספר 1, אנשי לשכתו שבו והדגישו כי הם מצפים לכך ש'תסתדרו ביניכם''. "בני (אלחרר) ישב עם אריה בחתונה של בן הרב יקותיאל אבוחצירה, הוא ביקש ממנו 'תעשו אחדות'". לדעתם, לא יעלה על הדעת שאלחרר לא יהיה זה שיקבל את המקום הראשון. אחרי הכול קשריו הטובים עם ראש העיר ופעילותו בקדנציה האחרונה ידברו בעד עצמם, הם בטוחים. "רבני העיר גם הם יתמכו בו, כולל תמיכתו של הרב בניהו שמואלי שיש לו מוסדות בעיר".

צילום: פלאש90צילום: צילום: פלאש90
צילום: פלאש90


חדרה: חילונים בעד דגל

גם בעיר חדרה מצאה תנועת ש"ס את עצמה כשהיא מפורקת לחלקי חלקיקים. ניסיונות ההנהגה הארצית, בראשות יו"ר המפלגה אריה דרעי, לאחות איכשהו את תתי הפלגים לכדי מפלגה אחת שלמה נכשלו עד כה. מי שניסה לעשות מעשה הוא נחום אסולין, מנהל הצפון בש"ס, הוא שוחח עם הפעילים המקומיים, אך עד כה נראה שש"ס 'מרימה ידיים'.

בקדנציה הקודמת עמד בראשות ש"ס סמי לוי, אלא שהפעם הוא כבר לא עומד בראשות המפלגה (לאחר סיפורים שונים) ואת מקומו יתפוס בועז ביטון בנו של הרב המקומי.

הנחת היסוד היא שדרעי יברך על המוגמר ולא ינסה לשנות את החלטתו של רב העיר.

בראיון לתקשורת הסביר בועז כי הוא אמנם הצעיר מבין אחיו, אך האחים שלו הם דמויות "יותר רוחניות" וכי הוא היה תמיד "מחובר להוויה הפוליטית בעיר", ניהל את מערכות הבחירות ואת הקמפיינים.

מי שפרש מש"ס והקים מפלגה עצמאית בשם "זהות יהודית" הוא הרב יניב עסורי, שהתאכזב מהנהגת ש"ס המקומית.

מפלגה נוספת שהוקמה היא "חדרה אחת", גם היא פלג מסוים של ש"ס.

באשר לדגל ולג' – באופן מעשי כוחן בשטח עומד על מנדט, אולי קצת יותר, כשהוא מורכב לאו דווקא מציבור חרדי אלא מציבור מסורתי. צריך לזכור שבחדרה קיים בית ספר המונה כ-700 ילדים, ואשר בראשו עומד נציג 'דגל' בנצי נורדמן. מדובר בכמעט 500 משפחות חילוניות, שחלקן נותנות את קולן למפלגה החרדית האשכנזית למרות שחלקן הגדול מורכב ממשפחות מעדות המזרח.

כשצעדו דגל-ג' יחד עם הבית היהודי בעבר, הביאו ביחד שני מנדטים פלוס, כשהן מגיעות קרוב מאד למנדט השלישי. כשהלכו הבית היהודי לבד לא עברו את אחוז החסימה.

אם בתחילה היו דיבורים על השתלבותו של נורדמן כחלק מסיעת ש"ס ואיחוד כוחות, נראה שכעת הדבר כבר אינו עומד על הפרק.

ההתלבטות בקרב קודקודי המפלגה החרדית המקומית גדולה. מחד, ברור להם (וכך גם עלה מהתייעצות שלהם עם הנהלת דגל הארצית) שבעקבות המצב הפרלמנטרי הסבוך לא סוגרים בתקופה זו כל דיל עם הבית היהודי. מצד שני, עם רסיסי הפירורים של ש"ס הם חוששים ללכת, מי יודע איזה מבין החלקים יעבור את אחוז החסימה ואיזה לא. חלוקה לשלוש מפלגות יכולה גם לרסק את כולן. הניסיונות לבקש מש"ס הארצית להתערב ולהביא לאיחוד נתקלו בחומה של "אתם מדברים לעניין, צריך לעשות משהו", אבל בזה תם הסיפור.

כשרצו כגוש, בפעם האחרונה, זכו בלא פחות מחמישה מנדטים, אך נראה שהפעם מדובר באשליה שלא תתממש. כרגע עומדת על הפרק אפשרות די ריאלית של הצטרפות לראש העיר חיים אביטן, מ'הליכוד'. בבחירות האחרונות זכתה מפלגתו בשלושה מנדטים (מתוך 19 במועצה), הוא אפילו גירד והתקרב למנדט הרביעי, בפספוס של כמאה וחמישים קולות).

לאחרונה הסתבך אביטן בפרשיה פלילית בה נחשד, הוא אף נעצר, אך כרגע לא מסתמן שיוגש נגדו כתב אישום. ואם כן, הדבר לא יקרה לפני הבחירות, וגם אם כן, זה לא מונע ממנו לרוץ לבחירות. "בסקרים , לפני הפרשה, לקח 70%", מסביר לי עסקן מקומי, "גם אם יירד בפופולאריות, וכנראה יירד, הוא עדיין ברוב".

קודם לפתיחה במסע הגישושים מול אביטן נכנסו נציגי המפלגה החרדית ובראשם בנצי נורדמן אל בתי הרבנים כדי לשאול מה לעשות. נורדמן נמצא אצל הגר"ש כמעט על בסיס שבועי, כך שהתייעץ עם הרב לא פעם, הוא אף סיפר לו שהיה אצל הגראי"ל באותו נושא, וקיבל את ברכת הדרך. גם בבית הגראי"ל שמע אמירה דומה. עד כה אין הכרעה ברורה, אך אור ירוק בהחלט ניתן לו.
מקומי ירושלים בית שמש אלעד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד