א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
זילות הנרצחים בשואה

"הכי קל היה להתייאש": ראש העיר רמת גן באמירה מעוררת סערה

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן נאם אמש באירוע יום השואה בהשתתפות מספר נצולים ועורר סערה במשפט שאמר בנאומו | לדבריו, "הכי קל היה להתייאש ולהיקטל בשואה" | אחרי שקיבל מאות תגובות זועמות ערכו בדף עיריית ר"ג את הנאום ושיתפו אותו ללא המשפט שעורר זעם

"הכי קל היה להתייאש": ראש העיר רמת גן באמירה מעוררת סערה
כרמל שאמה בטקס צילום: צילום מסך

ראש עיריית רמת גן עורר סערה, לאחר שאמר בטקס יום השואה בהשתתפות ניצולי השואה, כי "הכי קל היה להתייאש ולהיקטל בשואה".

בפוסט שהעלה לרשתות אם תקציר הדברים כתב כרמל שאמה הכהן על שורדי השואה וחתם בפסקה האחרונה שגרמה ללא מעט הרמות גבה: "הרי הכי קל להתייאש ואפילו להקטל בשואה, הכי קשה היה לשרוד את תלאותיה ואז עוד להקים מדינה ולהילחם עליה בכדי שיהיה לנו ולדורות הבאים אחרינו בית, דגל ובטחון שלמשרפות ולמקלחות לא ייקחו אותנו כצאן".

עד מהרה הרשת געשה, העיתונאי עמית סגל שיתף את הדברים וכתב "אוי לבושה". אחת הגולשות כתבה כרפרנס לגדרות שהקים שאמה הכהן בזמן הקורונה סביב בני ברק, "פרסום ראשון: בעקבות הצורך להתמודד על הביקורת מכל עבר, כרמל שאמה הכהן מקים גדר מסביב לרמת גן". או גולש שסיכם את דבריו, "6 מיליון יהודים בחרו בדרך הקלה של להיקטל בשואה (כרמל שאמה הכהן)".

בעקבות הסערה ערכו בעיריית רמת גן את הפוסט ואף הסירו את האפשרות לצפות בשידור החוזר, ומעיריית רמת גן נמסר בתגובה: "מי שהיה באולם והיו מאות ושמע את כל הנאום מחה כפיים. 

הכוונה וההקשר של הדברים היו ברורים והפוכים מדברי הבלע שמנסים לייחס גיבורי המקלדת שרובם מעולם לא הושיט יד לשורדים לא ביקר אותם בביתם ולא חלק להם שום כבוד.  ה-'קל' בדבריי היה לא בבחינת קלות בחירה בין אפשרויות או רצון להירצח על ידי הנאצים ועוזריהם אלא בבחינת הסיכויים האפסיים של היהודי חסר המדינה וצבא מגן מול המכונה הנאצית האדירה שפעלה עם כל עוצמתה ובכל זרועותיה באופן מסודר ושיטתי לאתר ולחסל יהודים.  כמו כן באופן טבעי ואנושי שורדות ושורדי השואה היו אמורים להתייאש מהחיים ולאבד אמון בבני אדם והם למרות הכל המשיכו בחיים אקטיביים ובחרו לעלות, להלחם פעם אחר פעם על הקמת מדינה יהודית ועצמאית לנצח ולבנות מדינה לתפארת תוך שהם נושאים כל חייהם את הזוועות והאובדן חלקם בשתיקה עד יומם האחרון. 

ברור בדיעבד שלמרות כוונותיי הכנות והנפחאות מדובר בניסוח לא טוב, שמאפשר לאנשים שפלים ורעי לב שגם ביום הקדוש הזה לא יפספסו הזדמנות להקיז דם של אחר ולרקוד עליו ולא משנה להם כמה זה עלול לפגוע בזכר השואה וקורבנותיה וברגשות השורדות והשורדים.

בכל אחד מנאומי בנושא השואה לאורך השנים הגדרתי את היום הזה ואת זכר השואה וקורבנותיה וכן את השורדות והשורדים כדברים שיש לקדש כישראלים וכיהודים ולכן יש בי צער רב ועמוק לחשוב שאפילו אדם אחד נפגע מדברי ואם יש כזה שנפגע גם אם רק בגלל פרשנות שפלה של אחרים אני מתנצל בפניו".

כרמל שאמה הכהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד