י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

לשון הרע: מי עובר על האיסור - העורך, הכותב או המחלק?

משולחנו של הגראי"ל שטיינמן • במקרה בו התפרסם לשון הרע בעיתון, מי עובר על האיסור: הכתב, העורך או שמא מחלק העיתונים? • ומה לדבר בהספד על הגרי"ש אלישיב?

מה הנייעס? צילום אילוסטרציה: ארכיון
מה הנייעס? צילום אילוסטרציה: ארכיון

שאלה מעניינת הגיעה השבוע אל הגראי"ל שטיינמן: כשנכתב לשון הרע בעיתון, מי עובר על איסור סיפור לשון הרע - הכותב או העורך ואולי דווקא מחלק העיתונים שבכוחו מביא את העיתן אל הקוראים?

הגראי"ל השיב שזה כמו שהשיב רבי לאנטונינוס בגמרא בסנהדרין, על מה שטען שגוף ונשמה יכולין לפטור עצמם מן הדין. גוף אומר נשמה חטאה, ונשמה אומרת גוף חטא. והמשיל לו רבי את המשל עם החיגר והסומא, כך הקב"ה מרכיב גוף ונשמה יחד ודן אותם.

ועל דרך זה גם כן כאן, הסביר הגראי"ל, יש להקב"ה מספיק כדי להעניש את כולם, גם את הכותב, גם העורך וגם המחלק. לכולם יש חלק בענין הלשון הרע.

בנוסף, תלמידיו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל - הגרב"צ הכהן קוק והגר"י דרזי - שאלו את הגראי"ל לקראת יום השנה של הגרי"ש, כשהם נקראים להספיד - על איזה נושא לדבר?

הגראי"ל ענה לדבר על כל שהוא היה 'עמוד התורה' ולהרחיב הדיבור על התמדתו המופלגת מאוד.

כשנשאל הגראי"ל האם שייך שמישהו בדור שלנו יגיע לדרגה עצומה כזאת של התמדה כמו הגרי"ש - השיב הגראי"ל: שייך, וראיה לכך הביא מהרמב"ם שכל אחד יכול להיות צדיק אפילו כמשה רבינו.
עיתון עורך מחלק כתב הגראי''ל שטיינמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד