י"ח אייר התשפ"ד
26.05.2024
חוששים מהשפעה

כתבי אישום יוגשו למי שידבר עם תקשורת זרה

איראן הודיעה כי "ממשלות עוינות" ו"קבוצות אופוזיציה מעבר לים" ייחשבו כגורמים עוינים בנוגע לריגול, וזאת במסגרת טיוטת חקיקה באיראן שהוגשה בפרלמנט, ומטרתה לאסור על איראנים לדבר עם תקשורת בשפה הפרסית המתנגדת למשטר האייתולות

כתבי אישום יוגשו למי שידבר עם תקשורת זרה
אזרחים באיראן צילום: unsplash

הלשכה המשפטית של מרכז המחקר של הפרלמנט האיראני גיבשה חקיקה הקובעת שאזרחים איראנים צריכים לשתף פעולה רק עם כלי תקשורת שתומכים "בישות של הרפובליקה האסלאמית".

טיוטת הצעת החוק שכותרתה "נתינת עונש בשל ריגול ושיתוף פעולה עם ממשלות עוינות" מגדירה ומרחיבה מחדש את המושגים של "ריגול" ו"ממשלה עוינת" ומפלילה כל שיתוף פעולה עם צוותי תקשורת זרים, ואפילו ארגוני צדקה של "מדינות עוינות".

"כל קבוצה, ארגון או ממשלה שנמצאים במלחמה עם הרפובליקה האסלאמית, מבקשים להפיל אותה, או נוקטים בפעולות המסכנות את הביטחון הלאומי של איראן, כולל סיוע לסנקציות של ארצות הברית או הפעלת נזק כלכלי על איראן ייחשבו עוינים".

בהצעת החוק ניתנו דוגמאות לכלי תקשורת כאלה, ה-BBC בשפה הפרסית, כלי תקשורת במימון ארצות הברית, Voice of America. כולל the London-based TV. ערוץ channels Manoto TV וערוץ הטלוויזיה בשפה הפרסית Iran International. ערוץ שגורם כאב ראש עצום לאיראן, שמשדר לארבעים מיליון איראנים ומקום מושבו בלונדון, ויש לו גם משרד בירושלים. הערוץ עלה לכותרות לפני מספר חודשים, אז שב"כ חשף חוליית ריגול ישראלית שפעלה בשליחות המשטר האיראני, שניסתה לקבל מידע על כתב הערוץ בירושלים בבק יצחקי.

איראן תקבע, כי תקשורת כזו עלולה להיחשב שיתוף פעולה עם אויבים, ריגול או 'שחיתות עלי אדמות', ובכך ניתנת לעונשים לרבות עונש מוות. כלי תקשורת מהאופוזיציה ואלה המזוהים עם ממשלות זרות הנחשבות עוינות, כולל BBC Persian, אינם מורשים להחזיק משרדים או לפרסם כתבות מאיראן על ידי כתבים מקומיים. במקום זאת, הם משתמשים בתמונות וקטעי וידאו הנשלחים באמצעות ברשתות חברתיות. כל מי שעובד או משתף פעולה עם הערוצים הללו, יידרש לסיים את מערכת היחסים שלהם תוך חודש מכניסת הצעת החוק.

בשנים האחרונות דיווחו עיתונאים איראנים העובדים מעבר לים, לרבות עבור ערוץ 'איראן אינטרנשיונל', על הטרדות נגד בני משפחתם, והפחדות מצד גופי ביטחון ומודיעין, לרבות במדינות שבהן הם חיים ועובדים.

בפברואר האחרון הגיש ה-BBC תלונה לאו"ם, על מה שלדברי הערוץ, עיתונאים בערוצים בשפה הפרסית ובני משפחותיהם, מופלים לרעה כולל הקפאת נכסיהם באיראן.

תקשורת זרה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד