כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
"הדבר הגדול הבא"

מהפך: מחליפים את הבדידות בנטווריקנג

רומן לוי, מנכ"ל ומייסד שותף ברשת מתחמי העבודה המשותפים Urban Place מדגיש את הקשר שבין שינויים ארגוניים מואצים לתחושת הקהילתיות ומבהיר שהשוק צפוי לצמוח נמרצות בעקבות זאת

מהפך: מחליפים את הבדידות בנטווריקנג
מתחמי עבודה משותפים צילום: יח"צ

הקורונה הגיעה אלינו לפני כשנתיים אך את ההשפעות שלה כנראה שנראה למרחקים ארוכים. אחת מההשפעות היא האפשרות לעבודה מהבית לאורך כל השבוע, או לנהל מודל היברידי, של שילוב בין העבודה במשרד לעבודה מהבית – מודל אשר היה פחות מוכר למרבית החברות. מעסיקים רבים מתאימים את עצמם לעולם החדש ומעניקים זאת כחלק משגרת העבודה וכמו כן עובדים רבים החלו לדרוש לאחר הפסקת הסגרים להמשיך לעבוד מהבית כחלק מדרישותיהם.

על אף מה שנראה לרבים כיתרון ומצב אידיאלי, לעבודה מהבית קיימים גם חסרונות רבים שהבולט מכולם הוא תחושת הבדידות. לאור הבעייתיות שבעבודה מהבית חברת BDO ישראל בשיתוף עם מכון שריד ערכו מחקר כבר בחודשים הראשונים לפרוץ הקורונה (אוגוסט 2020) ומצאו כי 59% מהאנשים שעובדים מהבית חשים תחושת בדידות וכ – 48% מרגישים שאין להם מסגרת מחייבת/הסחות דעת. נתונים אלו עשויים להראות השפעות עתידיות בבדידות החברתית על הנפש והגוף וכמו כן עשויות להראות את נזקיהן לטווח הארוך בדמות: מצבי רוח משתנים וירידה בכישורים החברתיים. הרי בסופו של דבר הצורך הבסיסי הראשוני שלנו כבני אדם הינו קשר עם אדם קרוב.

איך בכל זאת ניתן להתמודד עם הבדידות ועולם העבודה החדש? מתחמי העבודה המשותפים הראו ששינויים ארגוניים מואצים הם חלק בלתי נפרד מהתרבות הקיימת ועל אף שבימיה הראשונים של הקורונה – הוטל צל של אימה מעל מתחמים רבים ברחבי הארץ – אלו אשר ידעו לתת מענה מצאו את עצמם אט אט בפריחה.  ובאותו אופן גם בימים אלו – הרי רצונם של העובדים לעבוד קרוב לבית אך עם זאת לקום בבוקר להתלבש, לראות אנשים ולקבל את כל התנאים הנוספים שמקומות עבודה, בעיקר בהייטק, מאפשרים את אותה פריחה מחודשת של המתחמים ואף לנסיקה בתחושת הקבוצה והקהילתיות בחברות וארגונים שונים. מלבד זאת, הפתרון הכלכלי והחברתי של מתחמי העבודה המשותפים אשר ערכו התאמות כמו הסכמי הצטרפות גמישים שיהיו נוחים יותר לממברים ואטרקציות ייחודיות (הרצאות העשרה פרקטיות, סדנאות וירטואליות ועוד) בהתאם להנחיות המשתנות גרמו להעלאת הביקוש על ידי חברות, ארגונים ופרילנסרים שחיפשו משרד או עמדת עבודה.

העתיד מראה צמיחה משמעותית

כדי להבין את צמיחתם של מתחמי העבודה המשותפים ניתן לראות בדו"ח של חברת The Business Research Company שמציג את שוק מתחמי העבודה המשותפים באופן גלובלי לשנת 2022. הדו"ח מראה כי שנת 2021 נסגרה עם רווחים של 13.6 מיליארד דולר ובשנת 2022 הרווחים צפויים להגיע לכ – 16.17 מיליארד דולר, בסך הכול עלייה של 18.6%. הדו"ח מעריך כי בשנת 2026 השוק צפוי להגיע ל – 30.36 מיליארד דולר עם עלייה צפויה של 17% בשנה. סיבה נוספת לעלייה בביקוש למתחמי העבודה היא שחברות רוצות לשורותיהן עובדים שלאו דווקא נמצאים בעיר בה נמצאים המשרדים שלה ובזכות מתחמי אלו למשל, עובדים מוכשרים בפריפריה מועסקים  בהייטק

התל-אביבי. השינוי המרכזי שיותר ויותר אנשי הייטק מהפריפריה החלו לעבוד עם חברות מהמרכז וחברות אלו משתמשות בשירותי מתחמי העבודה המשותפים כדי לספק לעובדים שלהם משרדים שעומדים בסטנדרטים של ההייטק הישראלי. בנוסף, לחברות ולעסקים יש "ראש שקט" בכל התחום של הלוגיסטיקה והתשלומים, במקום להתעסק בתשלומי ארנונה, שכירות, חשמל וכמובן תחזוקה שותפת, הם משלמים למתחמי העבודה שמספקים להם את כל השירותים ולהם נותר רק להתעסק בעבודה עצמה.

סתגלנות והתאמה למצב כדרך חיים

מלבד היוקרה, הקרבה לבית והנוחות הנטוורקינג היומיומי בסביבת העבודה מהווה מרכיב משמעותי בצמיחה היומיומית. בין אם מדובר על שיחת מסדרון בין יזם בחברת סטארטאפ לפרסומאי בתחילת דרכו או על כל מפגש אקראי (בחדר הכושר, במטבח או בכל מקום אחר) שמחבר בין מספר עובדים מחברות שונות שמרבית הסיכויים לא היו נפגשים בדרך אחרת. אותם מפגשים ברמה היומיומית יוצרים נהר קבוע של מידע, עצות, יוזמות, שאיפות ורעיונות שיכולים להוליד את "הדבר הגדול הבא". מלבד זאת קיימת אפשרות זמינה של שיתופי פעולה עסקיים בין אם מדובר על נתינת שירותים אחד לשני – למשל משרד פרסום שמעניק שירותי עיצוב גרפי לחברה מתחום הפינטק או ההפך.

הקורונה שינתה את העולם כולו ובפרט את עולם התעסוקה, אך כמו שבני האדם לאורך ההיסטוריה היו סתגלנים גם בתקופה הזאת מתחמי העבודה שהבינו שלא טוב היות האדם לבדו במיוחד שהוא עובד מביתו – ידעו ליצור כבר ברגעים הראשונים של הקורונה מהלימון לימונדה. הנטוורקטינג, הקהילתיות, המחשבה על הארגון אך באותה נשימה על קהל לקוחותיהם (החברות, הארגונים) כאבן דרך ללא הרף, היא זאת אשר יצרה את ההבדל ואין צל של ספק שהיא זו שתבדיל בין אלו שיימצאו את עצמם מאחור לאלו שידם תהיה על העליונה. 

הכותב הוא רומן לוי, מנכ"ל ומייסד שותף ברשת מתחמי העבודה המשותפים Urban Place

 

 

נטוורקינג קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד