י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לקראת חג המנגל

הנתונים שלא ידעתם על צריכת ומחירי הבקר בישראל

הישראלי הממוצע צורך 19.6 ק"ג בשר בקר בשנה | כ-54% מהישראלים מעדיפים בשר טרי ומצונן | המחיר הממוצע ברשתות השיווק של ק"ג בשר קפוא עומד על כ-45.1 ₪ לק"ג בממוצע לעומת זאת, מחיר הבשר המופשר עומד על כ-59.2 ₪

הנתונים שלא ידעתם על צריכת ומחירי הבקר בישראל
הפרגיות על המנגל צילום: מתוך הסרטון

הישראלים חולים על בשר: מניתוח של החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות עולה כי כמות צריכת בשר הבקר בישראל לנפש, עומדת בממוצע על 19.6 ק"ג בשנה, גידול של 50%(!) בתוך כ-6 שנים, ביחס לשנת 2015. עוד עולה מהניתוח כי בשבוע העצמאות, ישנה עלייה של פי 3 בכמות מוצרי "על האש" הנמכרת ברשתות השיווק בהשוואה לשבוע רגיל.

את הבשר הטרי שנצרך בישראל ניתן לחלק לשלוש קטגוריות עיקריות:

1. בשר טרי שנשחט בישראל (40%) - מקורו ברפת החלב (14%) ומייבוא עגלים חיים (26%)

2. בשר מצונן מייבוא (14%) 

3. בשר קפוא מייבוא (46%)

יש לציין כי הבשר המצונן והבשר הקפוא, מגיעים לישראל לאחר שחיטה בחו"ל.

המחיר הממוצע ברשתות השיווק של ק"ג בשר קפוא עומד על כ-45.1 ₪ לק"ג בממוצע (בהתאם לחלקים השונים). לעומת זאת, מחיר הבשר המופשר עומד על כ-59.2 ₪ נכון לשנת 2021. מחירו הממוצע של נתח קדמי טרי ברשתות השיווק (חלקים קדמיים) הינו 71.1 ₪ לק"ג.

לפי נתוני חברת "סטורנקסט", שנותחו על ידי החטיבה למחקר כלכלה ואסטרטגיה, בשנת 2021 חלה ירידה במכר הכמותי של הבשר הטרי (3%), כמו גם הקפוא (12%). מדובר בירידה שבאה לאחר עליות בהיקף הצריכה של 23% ו-11% בשנת 2020 לעומת 2019 (בהתאמה). זאת, ככל הנראה, בעקבות משבר הקורונה שגרם לעלייה בסך הקניות ברשתות השיווק בשנה זו. 

לאור הקושי שבהובלת המקנה והרצון לצמצמם את הפגיעה בבעלי החיים, מעודד המשרד ייבוא בשר מצונן בוואקום לאחר שחיטה. בזכות שינוי שיזם משרד החקלאות שהוריד את שיעור המכס, לצד הארכת תוקף חיי המדף של בשר מצונן, לעד 85 ימים מרגע השחיטה ועד מועד השיווק המותר, מתאפשר כיום יבוא של בשר טרי ממדינות רבות ורחוקות יותר מבעבר.

במשרד החקלאות מדגישים לצרכנים: כאשר מדובר בבשר, אל תאכלו כל מה שמוכרים לכם בחנויות. יש להקפיד ולקנות בשר רק במקומות מורשים, בעלי רישיון עסק הנמצאים תחת פיקוח. יש להקפיד על רכישת מוצר באריזה מקורית, כאשר היא סגורה, נקייה ונושאת תווית ובה גם תאריך ייצור ותאריך פג תוקף. בישראל, ישנם בתי עסק המוכרים בשר קפוא שהופשר ומציגים אותו כבשר טרי – זו עבירה על החוק. בשר "מופשר"- איכותו ירודה מבשר טרי. בנוסף, יש בתי עסק שמתגאים ב"בשר מיושן". בפועל, כל סוגי הבשר חייבים בתהליך יישון (למעט בשר טחון או נתחים שמנים במיוחד), אחרת הבשר לא יהיה אכיל. על כן "בשר מיושן" אינו סיבה לשלם עליה יותר. 

 

בשר בקר על האש ישראלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד