כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
פרשת 'עושק שחור'

מקורבים לרב ברלנד הואשמו: "הציגו מצג שווא בנוגע ליכולותיו"

5 מקורבים למנהיג 'שובו בנים' הואשמו בשורה של עבירות במסגרת פרשת 'עושק שחור', כחצי שנה לאחר שסיים לרצות את עונשו | המקורבים, לצד עמותות שפעלו תחת הקהילה, נאשמים כי ניצלו תפקידם לצורך ביצוע עבירות מרמה ועושק תוך הצגת מצג שווא בנוגע ליכולותיו של הרב

מקורבים לרב ברלנד הואשמו: "הציגו מצג שווא בנוגע ליכולותיו"
הרב ברלנד בבית המשפט צילום: פלאש90

לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגש היום (שלישי) כתב אישום נגד חמישה מאנשיו הקרובים של מנהיג קהילת "שובו בנים", הרב אליעזר ברלנד. במקביל הוגשו כתבי אישום נגד עמותת "כאייל תערוג", "חברת ברסלב שבטי ישראל בע"מ" ועמותת "מרכז עזרה וחסד", זאת בגין עבירות עושק, מס והלבנת הון אותן ביצעו במסגרת פעילותו של הרב אליעזר ברלנד. יצוין כי בעקבות הרשעתו בפרשה, ריצה הרב ברלנד עונש מאסר בפועל, ממנו שוחרר לפני כחצי שנה.

על פי כתב האישום שהוגש על ידי עורכי הדין ארז פדן, צור חוטה ועינת ברוכי-יריב, בין השנים 2020-2010 עסק הרב ברלנד, במסגרת מעמדו, במתן שירותים שונים תמורת תשלום ובהם, עריכת טקסי "פדיון נפש", מתן ברכות, ייעוץ בתחומים שונים וכן קיים חוגי בית. לצורך כך הקים הרב ברלנד מנגנון גיוס לקוחות, גביה וניהול הכספים ועוד, אשר התנהל כעסק כלכלי לכל דבר שגרף סכומי עתק. במסגרת מנגנון זה העסיק ברלנד עובדים רבים, תמורת שכר, שלא דיווחו על הכנסותיהם מעיסוק זה.

כתב האישום הנו חלק מהפרשה בה הורשע ברלנד, על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום ועבירות מס והלבנת הון. הנאשמים בכתב אישום זה לקחו חלק במנגנון הפעולה העברייני אותו הקים והפעיל.  

הנאשם הראשון בפרשה הינו עמרם בזאנסון (45), שכיהן כעוזרו הקרוב של הרב ברלנד, מנהל העסק ומנהל הכספים מטעמו. במסגרת תפקידו היה אמון, בין היתר, על סדר יומו של הרב וניהול העובדים בעסק.

הגבאים נתן גהסי (40), נתן סולומון (51), ברק ברבר (48), היו אמונים, בין היתר, לאתר ולהביא לקוחות לעסק, להרחיב את מעגל הפונים לעסק, לרכז את הפניות עבור מתן ברכות או טקסי "פדיון נפש" לארגן חוגי בית בתשלום, וכן לגבות את התשלום עבור שירותי העסק השונים. תמורת עבודתם קיבלו שכר שנגזר מהיקף הכספים שגבו מלקוחות.  

נחמן משה (36), עמד בראש חברת "ברסלב שבטי ישראל בע"מ" אשר הפעילה "נותן שירותי מטבע". לצורך טשטוש הכנסותיו של הרב ברלנד במסגרת העסק שהפעיל ובמטרה להסוות את מקור הכספים בעבירה אפשרו משה והחברה אשר בבעלותו לאליעזר ברלנד לפעול בחברה באמצעות בזאנסון וגהסי תוך שהפעולות לא ירשמו על שמו ותוך דיווח כוזב אודות זהות הנהנה בכספים.

עמותת "כאייל תערוג", הינה עמותה הרשומה בפנקס העמותות בישראל אשר נוהלה על ידי ברק ברבר. לצד פעילותה הלגיטימית של העמותה, כאשר הרב ברלנד שהה בחו"ל, החלה העמותה באמצעות ברבר לסייע בידו של ברלנד לממן את הוצאות הגנתו המשפטית בהליכים משפטיים שונים שננקטו כנגדו. ברבר והעמותה אפשרו לברלנד להשתמש בעמותה ולעשות בה כבשלו וזאת על אף שברלנד לא שימש כחבר, מנהל, או נושא משרה כל שהיא בעמותה כדין, בהתאם לחוק העמותות. בתוך כך, פעל ברלנד באמצעות בזנאסון להעביר את ההכנסות אותם קיבל במסגרת העסק לעמותה תוך ששלט בנעשה בהם, ותוך שהנחה את ברבר באמצעותו לשלם משם הוצאות אישיות.

עמותת "עזרה וחסד", עמותה הרשומה בפנקס העמותות בישראל בהתאם לחוק העמותות. לאחר יסוד העמותה החל הרב ברלנד להעביר ולהפקיד את כלל הכנסותיו מהעסק לידיה ולהסתירם שם, העמותה שימשה עבור ברלנד כ"ארנק" וממנה שולמו הוצאותיו האישיות. ברלנד שלט בעמותה באמצעות בזאנסון אשר הכווין את פעילותה בשליחותו של ברלנד, וזאת מבלי שיהיה בעל מעמד כלשהוא בעמותה בעוד חברי העמותה הרשומים כחוק כלל לא היו מודעים לטיב פעילותה.

לפי כתב האישום, נמנעו הרב ברלנד והנאשמים מלדווח על הכנסותיהם לרשויות המס, ופעלו בדרכים שונות לצורך הסתרת הכספים שצמחו מהעסק. כחלק מפעולות ההסתרה פעל ברלנד באמצעות בזאנסון וגהסי וחברת ברסלב שבטי ישראל בע"מ להפעיל "נותן שירותי מטבע" (צ'יינג'), שלא תחת פרטי זהותו, וכן השתמש ב"עמותת כאייל תערוג" ו"עמותת מרכז עזרה" להסתיר דרכן חלק מהכנסותיו, העמותות וחברת ברסלב שבטי ישראל בע"מ שימשו עבורו להלבנת הכספים שהסתיר מרשויות המס, תוך הסתרת חלקו, עובדת היותו נהנה מכספים אלו ותוך שימוש בנאשמים, כל אחד לפי חלקו.

כפי שמפורט באישומים, במסגרת עיסוקם של גהסי וסולומון בעסקו של ברלנד, הם ניצלו את תפקידם ומעמדם לצורך ביצוע עבירות מרמה ועושק תוך הצגת מצג שווא בנוגע ליכולותיו של הרב. חלק מהעבירות בוצעו בצוותא חדא עם הרב ברלנד.

מפרקליטות מחוז ירושלים נמסר: "מדובר בביצוע עבירות כלכליות חמורות של העלמת הכנסות בגובה של עשרות מיליוני שקלים ובעבירות הלבנת הון. כתב האישום מגולל את עבירות המס שנעברו במסגרת המנגנון העסקי אותו הקים אליעזר ברלנד במסגרתו פעלו הנאשמים, הנמנים בין חסידיו, ואת המנגנון ששימש להלבנת הונו של ברלנד".

הרב ברלנד פרשת עושק שחור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד