כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
נס ברומניה

בית המשפט קבע: תושב בני ברק לא יוסגר לבלארוס

ביהמ"ש העליון בבוקרשט, קיבל את הערעור שלא להסגיר את היהודי רומן דורפמן מרומניה לבלארוס | ביהמ"ש החליט כי רומן דורפמן, אשר שלטונות בלארוס, ביקשו להסגירו מרומניה ישוחרר לאלתר ולא יוסגר

בית המשפט קבע: תושב בני ברק לא יוסגר לבלארוס
רומן דורפמן בשדה התעופה צילום: באדיבות המצלם

רומן דורפמן, יהודי, תושב בני ברק, שהיה עצור, למעלה מחודשיים ברומניה, שוחרר אתמול (שלישי) ממעצר הודות לפעילותו של עורך דינו מרדכי ציבין, יחד עם עורכי דין מקומיים לאחר שהסתבך במינסק בירת בלארוס, בשל עבירה כלכלית, המסתכמת ב-15,500 אירו.

הוא שוחרר באופן מיידי ולא יוסגר לבלארוס. ביהמ"ש קיבל את טיעוניו של עורך דינו, מרדכי ציבין, כי אין בבלארוס זכויות אדם מינימליות, ובנוסף אין ללקוחו סיכוי למשפט הוגן בבלארוס.

הפתעת הדיון אתמול הייתה, כאשר התובעת הצהירה, במהלך הדיון, כי אין לה כל התנגדות למניעת ההסגרה. ציבין, הידוע כבעל קשרים נרחבים בעולם המתמחה במשפט בינ"ל, וקשרים עם האינטרפול ובקשות מעצר בינ"ל, וטיפול באסירים ישראלים בחו"ל כמו גם בערבים ממדינות אויב, אשר אין להם קשר לישראל, אומר כי: "ברקע החלטתה של התובעת עמדה העובדה, כי הפניות למשרדי החוץ והמשפטים הרומניים, עזרו, והצלחנו להוכיח כי מצב זכויות האדם בבלארוס נוראי" חוות הדעת של משרדי החוץ והמשפטים, תמכו בטעונים שהעלה ציבין בכתב הערעור ובביהמ"ש, כי בבלארוס, אין זכויות אדם.

במהלך השנים האחרונות הסגירה רומניה, אזרחים רומניים לרוסיה, אוקראינה ובאלרוס, מקור בכיר ברומניה, סיפר לעו"ד ציבין כי בבתי המשפט ברומניה מכהנים מספר שופטים פרו רוסיים.

מי שסייעו לציבין במהלך המאבק למניעת ההסגרה, היה הדיין הנודע מקהילת סאטמר באנטוורפן, הגה"צ רבי חיים יוסף דוד וייס, (המכונה החיד"ו), אשר גם גילה מעורבות פעילה. ואילו מאחורי הקלעים, פעלו, עו"ד צרפתי, וויליאם גולדנדל (William Goldnadel) אלוף במיל' אודי שני, ואלוף במיל' וראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, גיורא איילנד.

שמואל שפירא, איש העסקים והמיליונר הידוע מוינה, בנו של הח"כ לשעבר מרדכי שפירא, ראש מפלגת אגודת ישראל, מימן את רוב ההוצאות אשר נדרשו למאבק המשפטי.

כזכור רומן דורפמן, אזרח ישראלי בן 38 שעובד בנמל התעופה בן גוריון, נעצר לפני חודשיים ברומניה בדרכו להלוויית אמו שנפטרה בקישינב שבמולדובה, בעקבות צו מעצר שהוציאה בלארוס באמצעות האינטרפול. בית משפט ברומניה התיר בהתחלה להסגירו לבלארוס למרות שחוות דעת של משרדי המשפטים והחוץ ברומניה קבעו שמצב זכויות האדם בבלארוס "גרוע", כלשונם.

בגבול בין רומניה למולדובה הוא נעצר, בגלל צו מעצר של בלארוס שטוענת כי לפני שמונה שנים היה קשור להונאה במכירת כרטיסים למופע מוטורי של אופנועי שטח. על פי בקשת ההסגרה, דורפמן מכר כרטיסים למופע המוטורי בכ-15,500 אירו ולא סיפק אותם. דורפמן הכחיש את הטענה וטען שהיה שותף לעסק מקומי למופעי אופנועים שהולאם על ידי הממשלה ולכן ברח מהמדינה והועמד לדין שלא בפניו.

איתמר אייכנר דיווח ב-Ynet כי על אף שמדובר בהונאה ברף התחתון ודורפמן גם היה מוכן להחזיר לבלארוסים את הכסף, הם התעקשו לעצור אותו והוציאו נגדו צו מעצר. אין זאת הפעם הראשונה שהוא נעצר בגין אותו צו. לפני כחצי שנה נעצר באוסטריה ובהונגריה אך שוחרר בגלל מצב זכויות האדם בבלארוס.

בלארוס בוקרשט רומניה מרדכי ציבין שחרור מהכלא רומן דורפמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד