כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
קידוש השם

"אני לא יהודיה אבל אני מרגישה בטוחה כאן"

פליטים אוקראינים משבחים את עבודת הארגונים היהודיים בסיוע לפליטים מאוקראינה | הרב הראשי של בריטניה נסע למקום איסוף הפליטים ושמע מהם אין סוף תשבחות על הקהילות היהודיות

"אני לא יהודיה אבל אני מרגישה בטוחה כאן"
פליטים מאוקראינה צילום: Bea Bar Kallosh/Flash90

רבה הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס, הגיע לפולין כדי לחזות בעבודתם המדהימה של ארגונים יהודיים הפועלים בעיר קרקוב, פעם עיר גדולה לאלוקים שכמעט כל היהודים נרצחו במלחמת העולם השנייה, ונפגש עם פליטים לא יהודים שפונו בסיוע ארגונים יהודיים מאימת פוטין ששיבחו רבות את הסיוע מצד ארגונים יהודיים.

אנה, פליטה אוקראינית לא יהודיה, אם לשניים, נפגשה עם הרב הראשי של בריטניה הרב אפרים מירוויס במשרדי ארגון צדקה יהודי מוביל בעיר קרקוב בפולין. אנה, מורה לאנגלית, ברחה זמן קצר לאחר שהטילים הרוסים נפלו לראשונה קרוב לביתה בעיר הבירה קייב. כך מפרסם העיתון היהודי הבריטי Jewish News. אנה נסעה שעות על גבי שעות לעתים קרובות תוך קרבות קשים יותר, היא הגיעה בסופו של דבר לגבול וביקשה עזרה בפולין.

בקרקוב, היא קיבלה את עצתו של חבר המתגורר בעיר, ויצרה קשר עם JCC Krakow, הארגון היהודי שהוקם כדי לחדש את החיים היהודיים בעיר. מאז ה-24 בפברואר, היום בו פלשה רוסיה לאוקראינה, השתנתה הפעילות של הארגון בקרקוב באופן דרמטי, כתוצאה מהזרם העצום של פליטים המבקשים להימלט מחייליו של ולדימיר פוטין.

אנה היא כעת אחת ממאות פליטים לא יהודים שקיבלו לינה, מזון, בגדים וטיפולים חיוניים אחרים, מתרומות נדיבות שנתנו יהודי בריטניה לבקשת ה-WJR Ukraine.

היום, למרות מצבה הלא ברור שלה - בעלה נלחם כחייל נגד הרוסים, וההורים עדיין תקועים בקייב כתוצאה מנכותו של אביה, אנה הייתה נחושה לומר "תודה" לרב מירוויס. "אני לא יהודייה, אבל אני מרגישה בטוחה כאן", אמרה לו. בתגובה אמר הרב הראשי: "אנה, את לא צריכה להודות לאף אחד. את השראה. שהשם יברך אותך ואת כל משפחתך".

אבל יש עוד בסיפורה של אנה. כשהיא התקשרה להוריה כדי לספר שהיא נעזרת על ידי יהודים, אמה סיפרה לה פיסת היסטוריה משפחתית. אנה אמרה לאמה שלה שהיא היתה רוצה לדעת שמשפחתה, עשתה הכל כדי להגן על היהודים, שהגנו עליה כעת, כאשר זוועות מלחמת העולם השנייה התגלגלו.

אבל אמה של אנה גילתה שסבא וסבתא של האמא, העניקו מחסה למשפחה יהודית במרתף ביתם במשך שנתיים, והצילו אותם מהנאצים בשואה. "אני שואלת עכשיו, אם אולי זה הגורל שבגלל שהמשפחה שלי נתנה עזרה למשפחה יהודית שעכשיו עוזרים לנו", אמרה אנה ל-Jewish News. "לא ידעתי על הסיפור הזה על המשפחה שלי, אמא שלי בדיוק סיפרה לי, הם החזיקו את המשפחה היהודית במרתף, נתנו להם אוכל".

אנה אומרת שכרגע היא משוכנעת "כשאתה עושה משהו טוב לאנשים, זה חוזר אליך". היא הוסיפה: "אני מספרת למשפחה שלי עכשיו שאנשים יהודים עוזרים לי. ואני חושבת על הסיפור מהעבר, אני מאמינה בזה".

הרב אפרים מירוויס פליטים מאוקראינה מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד