י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"צעד מתבקש"

ועדת בדיקה תחקור את מות שלושת החוסים במעון בית דפנה

שר הרווחה מאיר כהן הרחיב את אחריות ועדת הבדיקה לבחינת ההתעללות במעון בני ציון, והורה כי הוועדה תבדוק גם את הרעלת המזון במעון בית דפנה בחולון אשר הביאה למותם של שלושה דיירים. הוועדה התבקשה להגיש את מסקנותיה תוך ארבעה חודשים. מנכ"לית משרד הרווחה: "ועדת מומחים חיצונית תאפשר התבוננות מעמיקה ורחבה"

ועדת בדיקה תחקור את מות שלושת החוסים במעון בית דפנה
מאיר כהן צילום: דוברות הכנסת

לאחר המקרה החריג שאירע במעון החוסים "בית דפנה" בחולון, בו מתו בשבוע שעבר שלושה דיירים בעקבות הרעלת מזון, הורה שר הרווחה מאיר כהן כי ועדת הבדיקה שהוקמה לצורך בחינת ההתעללות במעון בני ציון תעסוק גם בהרעלת המזון במעון בית דפנה.

כזכור, מבדיקת משרד הבריאות עלה כי שלושה דיירים במעון מתו בעקבות ההרעלה, שמקורה בבשר טחון, ועד כה דווח על כ-30 דיירים נוספים שחוו תסמינים. כעת, הורחבה אחריות הוועדה, ויהיה עליה לבחון את כלל דרכי הניהול של מסגרות חוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלות ואפשרויות הדיור הקיימות. הוועדה תבחן את התחומים הללו גם בראי ההלימה בין מדיניות הדיור לאנשים עם מוגבלות, לבין האמנה הבינלאומית בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות שמדינת ישראל אשררה בשנת 2012.

בתוך כך, משרד הרווחה פנה למשרד הבריאות ובקש לתגבר את הבקרה על המטבחים במסגרות החוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלות, וזאת בכדי לפקח ולוודא את יישומם של הנהלים והסטנדרטים הנדרשים לבישול או חימום מזון. ועדת הבדיקה התבקשה להגיש בתוך ארבעה חודשים את מסקנותיה לשר כהן ולמנכ"לית משרד הרווחה סיגל מורן.

על פי נתוני משרד הרווחה, במסגרות חוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלות שתחת פיקוח ומימון של משרד הרווחה והביטחון החברתי חיים כיום כ-17,000 בני אדם, מתוכם כ-8,000 במעונות, 7,400 במערכי דיור בקהילה, ו-2,600 גרים בהוסטלים בקהילה.

מטעמו של שר הרווחה מאיר כהן נמסר: "הוועדה תבדוק במסגרת עבודתה גם את התאמת נהלי המשרד לאופן עבודת המסגרות לאנשים עם מוגבלויות לצורך מימוש פיקוח אפקטיבי, אופן מימוש נהלי המשרד בהפעלת המסגרות לאנשים עם מוגבלויות, אופן עבודת שרשרת הפיקוח ובחינת חלוקת האחריות והסמכות שבין גורמים אלו כפי שמשתקפת מהאירועים האחרונים".

השר כהן אמר: "לאור התוצאות הקשות במעון בית דפנה החלטתי להרחיב את מנדט הוועדה בראשות השופטת שלומית דותן כדי שייערך בירור עומק לאירוע. לפני כחודשיים הנחנו על שולחן הכנסת את חוק שירותי הרווחה לאנשים עם מוגבלות שנועד להסדיר את הרצף בין דיור במעונות לדיור בקהילה ולאפשר מרחב בחירה רחב יותר לזכאי השירות. מדובר בחוק עם תקציב ייעודי גדול של 2 מיליארד שקלים על פני חמש שנים. אני מאמין שמסקנות ועדת המומחים יסייעו לנו ביישום נכון ומיטיבי של החוק".

מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן אמרה: "אנו סבורים שהרחבת המנדט של הוועדה הוא צעד מתבקש ונכון לאור האירועים האחרונים. ועדת מומחים חיצונית ובלתי תלויה תאפשר לנו התבוננות מעמיקה ורחבה על כלל שירותי הדיור לאנשים עם מוגבלות ואני בטוחה שהמסקנות וההמלצות יסייעו לנו לצאת לדרך חדשה. בנוסף לכך הוריתי על בדיקה מיידית של בטיחות המטבחים".

השופטת שולמית דותן, שעומדת בראשות ועדת הבדיקה אמרה: "השאיפה שלי היא לייצר דו"ח עם תכנית עבודה שתיושם בשטח ותביא ליישום החזון שאוכלוסיית היעד ובני המשפחות יקבלו את השירות הטוב ביותר שניתן לתת".

מאיר כהן מעון חולון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד