י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

הממשלה אישרה חוק הגיוס: 14 בעד, ארבעה נמנעו

נתניהו: "ועדת פרי ראויה לכל שבח. נתחשב בחרדים" • לפיד: "היסטוריה" • פרוש: "יום שחור. רדיפה ואכזריות" • גפני: "לא יסולח לנתניהו ולבנט" • ומי נמנע?

ישיבת ממשלה. צילום ארכיון: פלאש90
ישיבת ממשלה. צילום ארכיון: פלאש90



לאחר חודשיים וחצי של עבודה, אישרה היום (א) בצהרים הממשלה את רפורמת הגיוס, הכוללת את חוק הגיוס החדש וחוק השירות האזרחי. עתה החוק יועבר להכנה לקריאה ראשונה בכנסת.

14 שרים תמכו בהצעה, ארבעה נמנעו ואף שר לא התנגד. השרים שנמנעו הם שרי ישראל ביתנו - יאיר שמיר, סופה לנדבר ויצחק אהרונוביץ', אליהם הצטרף השר אורי אריאל מהבית היהודי.

שרי 'ישראל ביתנו' הצביעו נגד החוק, כיוון שלטענתם הוא אינו שוויוני ביחס לחובת הגיוס במגזר הערבי.

בהתייעצות שנערכה הבוקר עם יו"ר הבית היהודי, הוחלט כי השר נפתלי בנט והשר אורי אורבך יתמכו בחוק שוויון בנטל, בעוד השר אורי אריאל ימנע על פי בקשתו. כמו כן, השר נפתלי בנט יתמוך בהסתייגויות שיציג השר אורי אריאל, והם יועברו לוועדה לשוויון בנטל בכנסת בראשות ח"כ איילת שקד.

עוד בנושא:
השלכות חוק הגיוס: מי ילבש מדים ומי יישאר בישיבה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה: "לאחר 65 שנים, אנחנו מביאים היום לאישור הממשלה את המתווה להגברת השויון בנטל. אנחנו נעשה את השינוי הזה בהדרגה תוך התחשבות בצרכים המיוחדים של הציבור החרדי.

"המטרה שלנו היא לקדם שני יעדים: שילוב של צעירים חרדים בשירות בצה"ל ובשירות הלאומי, ולא פחות חשוב מזה - שילובם בשוק העבודה. אני מבקש להודות לחברי הוועדה להגברת השיוויון בנטל ובראשם השר יעקב פרי, שעשו עבודה מצוינת - אתם ראויים באמת לכל שבח. אני מייחס חשיבות רבה לשילובם של ערביי ישראל בשוויון בנטל, ובמתווה המוצע יש התייחסות לנושא, אבל לדעתי הוא עדיין איננו שלם ונצטרך להמשיך ולטפל בעניין".



השר פרי אמר: "מדובר בשינוי היסטורי, הנוגע לאחת מן הסוגיות המורכבות והרגישות ביותר בחברה הישראלית, האחריות למימוש ויישום הרפורמה מוטלת כעת על כולנו, הממשלה והכנסת גם יחד". לדבריו, "ההסדר המוצע מגלם בתוכו הליך הדרגתי, אשר מטרתו הגברה משמעותית של השתתפות הציבור החרדי בשירות הצבאי והאזרחי שבסופו כלל הציבור ישרת את המדינה".

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל אמר הבוקר, לקראת הדיון בממשלה, על טיוטת חוק השיוויון בנטל, כי הוא מקווה ש"נוכל לתקן החוק בוועדת איילת שקד בכנסת. אנחנו עושים היום צעד משמעותי לקראת השתלבות הציבור החרדי. הצלחנו בבית היהודי לקחת חוק רע ומנותק ולהגיע למתווה מוסכם וראוי - שפועל לשילוב הציבור החרדי בצורה מדורגת וסבלנית. אני מאמין שגם סוגיית הסנקציות הפליליות תבוא לידי פיתרון בוועדה בכנסת״.

השר אריאל הוסיף ופירט את ההישגים של תונעתו: ״הורדנו מסדר היום את חובת גיוס בנות; העלינו את מספר הפטורים מ-150 ל-1800 פלוס 300 בישיבות הציוניות הגבוהות; קבענו את 21 כגיל גיוס ולא 18; גיל הפטור יהיה 26 ולא 28; וישיבות ההסדר יוארכו לשירות של 17 חודש. אני מברך את חבריי בוועדה על העבודה הקשה, ומקווה שנוכל לתקן את החוק בוועדת איילת שקד ולברך על המוגמר״.

שר האוצר יאיר לפיד אמר על החוק: "יהיה שויון אמיתי אחרי ישיבת הממשלה, זה יום היסטורי. זה דבר שהפיל ממשלות במדינת ישראל, גמר קריירות לפוליטיקאים. היום אחרי שלושה חודשים וחצי שהממשלה הזו קיימת אנחנו מעבירים שינוי היסטורי".

גפני: "ההחלטה - כתם על מדינת ישראל"

ח"כ מאיר פרוש הגיב על אישור חוק הגיוס בממשלה: "יום עצוב ליהדות החרדית. היום הזה יירשם כיום שחור בתולדות היישוב היהודי. ההתעמרות של הממשלה במיעוט החרדי גובלת ברדיפה ואכזריות.

"אין לממשלה את המנדט מהאו"ם לנהל כך את המדינה. הבית היהודי מזמן כבר שרף את הבית ויש לו חלק עיקרי בהריסת הבית החרדי".

ח"כ משה גפני הגיב: "ההחלטה היא כתם על מדינת ישראל שהופכת להיות המדינה היחידה בעולם אשר קובעת כי לימוד תורה איננו דבר לגיטימי.

"לומדי התורה שמגנים על העולם כולו כמאמר הנביא 'אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי' - הם התשתית עליהם קיים העם היהודי. אם מישהו סבור שכתוצאה מהחוק יהיה אחד שיסגור את הגמרא ויפסיק ללמוד תורה - טועה טעות חמורה.

"אנו לא מתייחסים לפוליטיקאים שהפכו את הנושא לאג'נדה פוליטית, אולם לא יסולח לראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הליכוד, שקיבל מאיתנו תמיכה גורפת עשרות שנים, ולנפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, שנחשבת מפלגה דתית ויש בקרבה לומדי תורה".

ח"כ יעקב ליצמן אמר: "כל מי ששותף לממשלת השמד והשנאה הזאת - עתיד לתת את הדין על כך, בעיקר, מנהיגי ומצביעי מפלגת הבית היהודי".

ואילו ח"כ ישראל אייכלר הסביר: "ההיסטוריה היהודית תזכור לדיראון עולם, את הגזירה שנחתמה בימי בין המצרים נגד תורת ישראל ותוזכר בצום ט' באב".

ח"כ מוזס הגיב: "החלטת הממשלה תיזכר לדיראון עולם. זו גולת הכותרת של ממשלה שחרטה על דגלה את חיסול עולם התורה ורדיפת הציבור החרדי, גם מבחינה רוחנית וגם מבחינה גשמית. אך הם לא יוכלו לנו. התורה חזקה מכל חוק דרקוני ומכל גזירה שבאה לבטלה.

"לא יועילו הסנקציות הכלכליות, לא יואילו האיומים בענישה ובכליאה. תלמידי ישיבה ימשיכו וישמרו על עם ישראל בתורתם וכל החפץ בכך ימשיך לשקוד על תלמודו, עם חוק הגיוס, או בלעדיו".

התנועה לאיכות השלטון: להחריף את חוק הגיוס

חוק הגיוס מסדיר את שירותם הצבאי של תלמידי הישיבות, והשירות הצבאי של כלל אזרחי מדינת ישראל. חוק שירות אזרחי למי שנדחה שירותו הצבאי, מסדיר את שירותם האזרחי של תלמידי הישיבות, תוך קביעת מסלולים מקיפים יותר מאלו שהיו נהוגים עד כה, לרבות מסלול שירות אזרחי ביטחוני.

ועדת השרים בראשות שר המדע הטכנולוגיה והחלל, ח"כ יעקב פרי, מנתה את שר הביטחון ח"כ בוגי יעלון, השר לביטחון פנים ח"כ יצחק אהרונוביץ', שר השיכון ח"כ אורי אריאל, שרת התרבות והספורט ח"כ לימור לבנת, והשר להגנת הסביבה ח"כ עמיר פרץ.

רפורמת הגיוס הגיעה לאישור הממשלה לאחר שהיועמ"ש לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, סמך ידיו על החוק ואישור המשך החקיקה.

התנועה לאיכות השלטון פנתה אל היועץ המשפטי בדרישה להחריף את חוק הגיוס, משום שלטענתה "המתווה החדש, כפי שהוצג בתזכיר החוק, אינו שוויוני, אינו חוקתי, פוגע פגיעה אנושה בזכויות יסוד של המשרתים בצה"ל ואינו עומד במבחנים השונים אשר נקבעו בפסקי הדין. כמו כן עמדת התנועה היא כי אין המתווה צפוי להעניק פתרון הוגן ואמיתי לסוגיה, אלא להמשיך "ולגלגל" את העניין מספר שנים נוספות, תוך שהקרע מעמיק ופתרון שוויוני והוגן מתרחק".
חוק הגיוס בנימין נתניהו יאיר לפיד אורי אריאל חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד