י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
"מתדרכים נגדי"

המתיחות בקואליציה נמשכת: עבאס זועם על בנט ולפיד ולא עונה לטלפונים

המשבר הקואליציוני בשיאו ונראה שהוא לא הולך לשום מקום, יו"ר רע"מ זועם על ראשי הקואליציה ועל פי דיווחים הפסיק לענות להם בטלפון, הוא דורש מתווה בהר הבית ושחרור שני מיליארד שקלים שהובטחו למפלגה, בנוסף, ביקש מלפיד להפסיק לתדרך נגדו, אחרת לא נבוא להצבעה על פיזור הכנסת ביום רביעי

המתיחות בקואליציה נמשכת: עבאס זועם על בנט ולפיד ולא עונה לטלפונים
נפתלי בנט ומנסור עבאס צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

למרות שבליכוד מנסים ללא לאות למצוא עריקים מימין שיעזרו בהפלת הממשלה, נראה כי המשבר שנוצר עם רע"מ והיו"ר מנסור עבאס, מעמיק ואולי אף קרוב לבלתי הפיך.

אמש פרסם העיתונאי מיכאל שמש כי יו"ר רע"ם, עבאס, זועם על התנהלות ראש הממשלה נפתלי בנט והשותפים בקואליציה בנוגע לדרישות סיעתו על מסגד אל-אקצא, ולא עונה להם לטלפונים. בסוף השבוע ביקש עבאס לתאם מול מלך ירדן את המהלכים בהר הבית ולדברי בכיר בקואליציה, המשבר עם רע״ם רציני וקרוב להיות בלתי-הפיך.

עבאס מאשים בשיחות סגורות את לפיד שהוא מתדרך נגדו בסוגיות רגישות, בעיקר בסוגיית הר הבית. "לפיד מתדרך נגדי רבות, הדבר הזה חייב להיפסק", אומר עבאס. על פי הפרסום, באחד הריאיונות האחרונים אמר לפיד כי עבאס לא דיבר איתו בענייני מסגד אל-אקצא, דבר שעורר את כעסו של עבאס.

במקביל, ברע"ם מציבים שתי דרישות לחזרת הסיעה להצביע עם הקואליציה. הראשונה, להניע את הפסגה המתוכננת בין ישראל וירדן בעניין מסגד אל-אקצא ולגבש מתווה שיחזיר את הסטטוס קוו למקום. השנייה, שחרור תקציבים שלטענת רע"ם "תקועים" בגלל משרדי הממשלה. מדובר בסכום של כשני מיליארד שקלים. המשבר הנוכחי יגיע אל המבחן הראשון שלו ביום רביעי הקרוב לאחר שבמפלגת רע"ם הודיעו אתמול כי נראה שחברי המפלגה לא יתייצבו להצבעה על פיזור הכנסת. המשמעות היא שהאופוזיציה תוכל להעביר את חוק בקריאה טרומית. 

עוד דווח ב'כאן רשת ב' כי בשיחות סגורות השיב עבאס לביקורת החריפה שנמתחת עליו כשהחליט להפוך את נושא הר הבית לנושא שעליו תקום או תיפול הקואליציה, למרות שהתחייב שיעסוק רק בנושאים אזרחיים. בשיחות עם אנשיו הסביר כי "ההתערבות של רע"ם נועדה למנוע את התרחבות אירועי האלימות מהר הבית לערים נוספות". 

עורך החדשות ברדיו נאס ופרשן 'חדשות 12', מוחמד מג'אדלה, שוחח אתמול (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לדבריו של ח"כ עבאס: "הוא לא אמר לדבר עם עבדאללה אבל עבאס עשה טעות קשה. מנסור עבאס אתמול בפוסט שלו עשה טעות קשה כלפי שני הכיוונים. קודם כל כלפי ציבור בוחריו שהוא בחר בו כדי להוביל את המדיניות והוא לא יכול להגיד מה שעבדאללה יגיד אני זורם. זה לא עובד ככה במיוחד לא בפוליטיקה הערבית, הוא עשה את כל המהלך וכברת דרך כל כך ארוכה כדי להגיד בסוף 'אני לא מחליט, מה שעבדאללה מחליט אני מסכים'. אבל הכוונה מאחורי הפוסט הייתה שונה לגמריי. הוא רצה להגיד שמה שישראל תסכם עם הירדנים מקובל".

"הניסוח שלו, העיתוי של הפוסט והצורה בה נכתבו הדברים הובן כאילו הוא אומר שהעמדה שלו תואמת את העמדה של מלך ירדן. אני מוכרח להגיד לך שגם ברע"מ עצמם הופתעו מהפוסט הזה שכתב אותו בכלל שהוא בחו"ל בחופשה פרטית, הוא לא התייעץ עם כל הגורמים. הרבה גורמים אומרים לי 'אם זה היה עובר דרכנו זה היה מנוסח בצורה אחרת כדי להראות שרע"מ לא רוצה לתקוע מקלות בגלגלים אלא רוצה לפתור את הבעיה ולהגיע להבנה בסיסית - ההבנה הבסיסית אומרת שצריך לשמור על הסטטוס קוו במסגד אל אקצא וזה דבר שהוא חיובי גם לישראל, גם לפלסטינים וגם לירדן".

 

מג'אדלה העריך כי רע"מ "לא יודעים איפה הם נמצאים פוליטית", והוסיף כי "יש כל כך הרבה זרמים בפנים, הזרם המרכזי שמנסור עבאס פעם הוביל הוא לא אותו זרם מרכזי חזק ששולט בשיח ומנתב לאן רע"מ תלך. מנסור עבאס נפגש בראשון שעבר עם בנט במשרד ראש הממשלה בשעות הצהריים ושם הוא אמר לבנט 'תסתדרו בשבועיים הראשונים בלעדינו, אנחנו נחזור לקואליציה ובוא נתחיל במגעים כדי לסדר את העניינים עם רשימת הדרישות שהגשנו'. מה שקרה מאז, ששר החוץ יאיר לפיד עלה בכלי התקשורת השונים ואמר שעבאס לא הגיש שום בקשה שקשורה למסגד אל אקצא וזה הביך את רע"מ ועבאס בציבור שלו".

"זה עורר גם כעס פנימי בתוך המפלגה ובתוך מועצת אשורה נגד עבאס ולכן הוא נמצא עכשיו במצב עוד יותר מביך. הזרם המתנגד לעבאס אומר לו 'זה לא שאתה לא רק מצליח לדאוג לאינטרסים לחברה הערבית אתה גם משקר לנו'. אגב זו לא הפעם הראשונה, לפיד עושה את זה כבר בפעם השניה לעבאס, אני לא יודע אם הוא עושה את זה בכוונה או לא. בפעם הראשונה זה היה כשעבאס מתוך כוונה טובה התקשר לבנט ולפיד לעדכן אותם שככל הנראה ההחלטה תהיה הקפאת חברות בקואליציה, ואז הוא מופתע שלפיד מתדרך שהכול מתואם והוא מביך אותו עוד הפעם בציבור", אמר.

"תאר לעצמך מה מועצת אשורה חושבת ברגע שהיא מתכנסת כדי לקבל החלטה וקולטת שההחלטה בחוץ עוד לפני שהיא מצביעה עליה", הוסיף מגא'דלה ואמר כי "הנזק שלפיד גרם לרע"מ ולעבאס בתקופה האחרונה הוא כפול ומכופל, ולכן זה הוביל למה שראית אתמול בהודעה המוזרה הזו של מנסור עבאס".

מנסור עבאס משבר קואליציוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד