י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
כולל אגס, ענבים ועגבנייה

נמצאו שאריות חומרי הדברה בצמחים; יש סיבה לדאגה?

דו"ח שאריות חומרי ההדברה בפירות וירקות מקומיים לשנת 2021: נמשכת מגמת העלייה באחוז הבדיקות העומדות בתקן - מעל למחצית מהדגימות של תוצרת ישראלית מקומית נמצאו ללא שאריות כלל של חומרי הדברה (51.1%). השנה הבדיקה כללה כ-1,500 דגימות בהן 70 גידולים שונים משדות חקלאיים ומבתי אריזה מתוצרת מקומית

נמצאו שאריות חומרי הדברה בצמחים; יש סיבה לדאגה?
מעבדה. אילוסטרציה צילום: unsplash

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מפרסם את תוצאות בדיקות הסקר השנתיות שמבצעים השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד: ממצאי הסקר עולה כי 92.4% מהדגימות עמדו בתקן, ו-51.1% מכלל הסקר של תוצרת ישראלית מקומית נמצאו ללא שאריות חומרי הדברה כלל. מתוך אלה שנמצאו עם שאריות חומרי הדברה בטווח התקן המאושר במדינת ישראל: 1,820 ממצאים התגלו בדגימות בטווח התקן, מתוכן למעלה מ- 1,195 בטווח הנמוך של התקן בין 0 ל-25 אחוזים ו-77 ממצאים מעל התקן.

במשרד מדגישים כי מתוך 8% חריגות, 3.4% נמצאו כחריגות קלות ברמות נמוכות מאוד, ונבעו ככל הנראה מרחף של חומרי הדברה הנישאים באוויר משדות סמוכים, רמות סף של רגישות המכשור האנליטי המזהה חריגות אפסיות, סטייה נמוכה מאוד מערכי השארית המרבית המותרת ועוד. עוד עולה כי 3.2% מהחריגות נבעו משימוש בתכשירים מאושרים בארץ, אך לא מורשים לסוג הגידול שנדגם (בעיקר בגידולים בהיקפים מזעריים כמו דובדבן, סלק אדום, קולרבי, ליצ'י, משמש וצנון), ולאו דווקא בשל שיעורים גבוהים בשאריות חומרי הדברה. יותר ממחצית של אותם ממצאים התגלו בריכוזים נמוכים מאד (כל שארית של החומר אפילו בשיעורים אפסיים נחשבת כחריגה). בשיעורים מעל הממוצע בחריגות נמצאו: אגס, דובדבן, פטרוזיליה, מלפפון, מנטה, ענבים, משמש ועגבנייה.

בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות מדגישים כי לא כל חריגה מסוכנת לבריאות וגורמת לחשיפה חורגת לחומרי הדברה. המשמעות של החריגות היא שהשימוש בחומרי הדברה נעשה בניגוד להנחיות המשרד ל"חקלאות נאותה", והמשרד ימשיך וינטר את החקלאים הפועלים בניגוד להנחיותיו.

במשרד החקלאות מציינים כי בסקרים של השנים האחרונות היה ברור שחלק ניכר מן החריגות נבע כי התקנים של שאריות חומרי הדברה (MRL) בארץ מחמירים יותר בהשוואה לתקן האירופי והבין-לאומי. לכן, כשנערכה בדיקת השוואה בשירותים להגנת הצומח להבדלי התקינה הישראלית והתקינה האירופית נמצא כי התקנים בארץ הם מחמירים מהתקנים האירופיים: 72% מהתקנים בארץ מחמירים בהשוואה לאירופה, בעוד ש-13% מהתקנים זהים ורק 15% מהתקנים פחות מחמירים.

כאמור, רובן המוחלט של הבדיקות יצאו תקינות, בשיעור חריגה 0%: אבוקדו, אבטיח, אנונה, בטטה, בננה, בצל, ברוקולי, גויאבה, דלורית, חציל, לוף (כרישה), כרוב, כרובית, לפת, מלון, מנגו, מרווה, נבטי חמניה, סלק עלים, עלי חרדל, פטריות, פיטאיה, פרי הדר, צבר, צנונית, קורנית, קיווי, קינרס (ארטישוק), רוזמרין, רוקט, שום, שומר, שסק, שקד, תירס, תמר, תפוח אדמה ותרד.

הדגימות נלקחו מכל אזורי הארץ: 262 דגימות מאזור הדרום, 506 מאזור המרכז, חדרה והשרון, 272 דגימות מאזור הערבה ו- 411 דגימות מאזור הצפון.

משרד החקלאות צמחים חומר הדברה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד