י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
התסמינים הנפוצים ביותר

החלמתם ועדיין סובלים מקורונה? תגידו שלום לתופעת הלונג קוביד

מחקר חדש שנערך על ידי מכון הבריאות של לוקסמבורג בדק ומצא כי תופעות "לונג קוביד" שלא חלפו לאחר 15 שבועות, עלולות להימשך לפחות שנה. כ-60% מהמשתתפים סבלו מ"לונג קוביד" גם שנה לאחר ההידבקות הראשונית, והתסמינים הנפוצים ביותר הם: עייפות, קוצר נשימה ועצבנות.

החלמתם ועדיין סובלים מקורונה? תגידו שלום לתופעת הלונג קוביד
אילוסטרציה צילום: unsplash

על פי מחקר חדש שנערך על ידי מכון הבריאות של לוקסמבורג והוצג בקונגרס האירופי למיקרוביולוגיה קלינית ומחלות זיהומיות (ECCMID) בפורטוגל, עולה כי שישה מכל עשרה אנשים שנדבקו בנגיף הקורונה, סובלים גם שנה לאחר ההידבקות הראשונית מתסמין אחד לפחות של "לונג קוביד".

החוקרים מלוקסמבורג גילו גם שתסמיני לונג קוביד שאינם חולפים לאחר 15 שבועות, צפויים להימשך לפחות שנה. לפי הערכות, 25-40% מהאנשים עם שנדבקו בקורונה מפתחים תסמינים מתמשכים של לונג קוביד שיכולים להשפיע על איברים מרובים ולכלול בעיות נפשיות. עם זאת, רוב הנתונים עד כה מבוססים על חולים שאושפזו, ועדיין אין נתונים מספיק ברורים על לונג קוביד בקרב חולים קלים יותר.

גב' אורלי פישר ועמיתיה במכון הבריאות של לוקסמבורג סקרו כ-300 אנשים, מתוכם 50.2% נשים, שנה לאחר שאובחנו עם קורונה. המשתתפים שחולקו לשלוש קבוצות, על פי חומרת המחלה שלהם: א-סימפטומטי, קל ומחלה בינונית או חמורה, התבקשו למלא שאלון מפורט ובו 64 תסמינים נפוצים הקשורים ללונג קוביד. הם גם מילאו שאלון על איכות השינה ושאלון שבחן את ההשפעה של תסמינים נשימתיים, כגון קוצר נשימה, על איכות החיים.

מנתוני המחקר עולה כי לשישה מתוך עשרה(59.5%) משתתפים היה לפחות סימפטום אחד ארוך של קורונה, שנה לאחר שנדבקו, והתסמינים הנפוצים ביותר הם: עייפות, קוצר נשימה ועצבנות. שליש(34.3%) מהמשתתפים חוו עייפות שנה לאחר מכן, 12.9% אמרו שתסמינים נשימתיים השפיעו על איכות חייהם ולמעלה ממחציתם(54.2%) היו בעיות שינה מתמשכות.

אחד מכל שבעה משתתפים(14.2%) אמרו שהם לא יכולים לדמיין התמודדות עם הסימפטומים שלהם לטווח ארוך. עוד עולה מהמחקר כי לא הייתה השפעה של גלי המגפה בעולם על מצב הסיפטומים, אך ניתוח ממצאי המחקר הראה שקבוצות מסוימות של תסמינים נוטות להופיע יחד, מה שמצביע על כך שיש מספר סוגים שונים של לונג קוביד.

גב' פישר אומרת כי ללונג קוביד יכולה להיות השפעה גדולה על איכות החיים, אפילו שנה אחרי ההידבקות בנגיף, "לבסוף, מחקר זה יעזור להעלות את המודעות לצרכים של אנשים עם קוביד ולתרום לפיתוח אסטרטגיות בריאות שיעזרו להם".


 

קורונה חולי קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד