י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
סערה עולמית

הפלסטינים: "כרגע לא ניתן לקבוע מי ביצע את הירי"

ראש הממשלה הפלסטינית מוחמד אשתייה קורא להקמת ועדת חקירה בינלאומית לבדיקת מותה של כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה. הוא קרא לחקירה ללא מעורבות ישראלית. גינויים נרחבים בעולם הערבי. צה"ל מכחיש ירי לעברה. הפלסטינים שינו גרסה

הפלסטינים: "כרגע לא ניתן לקבוע מי ביצע את הירי"
ד"ר ריאן עלי בהודעה לתקשורת צילום: צילום מסך

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, קורא היום (רביעי) להקמת ועדת חקירה בינלאומית לבדיקת מותה של כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, כך מדווחת סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "סווא". בהודעה נמסר כי הממשלה הפלסטינית מוכנה ליטול חלק "בכל ועדת חקירה אמינה" בעניין זה ולסייע לה, כל עוד ישראל לא נוטלת בה חלק.

עוד נמסר כי הרשות הפלסטינית, יחד עם ארגוני זכויות האדם עוקבים אחר ההתפתחויות, וזאת לקראת הגשת תלונה על המוות לבית הדין הבינלאומי בהאג, "בכדי שזה יבוא חשבון עם פושעי המלחמה" כלשון ההודעה.

 

מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה התקשר למנהל משרד אל-ג'זירה בארץ וליד אל-עומרי וניחם אותו על מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה. כך דווח ב'כאן חדשות'.

השר הפלסטיני חוסיין א-שייח' האחראי על הקשר עם ישראל הכחיש כי יאיר לפיד שוחח איתו הבוקר בנושא מותה של העיתונאית הבוקר בג'נין. "אנו רואים בצה"ל אחראי למותה של העיתונאית, זו תוצאה של מדיניות בנט בשטחים". בנוסף א-שייח' כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הרשות הפלסטינית תעביר את פרטי הסוגייה הזו לבית הדין הבינלאומי".

הפרלמנט הסורי גינה את הרג העיתונאית שירין אבו עאקלה בג'נין. בהודעה שפרסמה, מאשימה ועדת התקשורת וטכנולוגיית המידע של הפרלמנט הסורי את ישראל ב"רצח העיתונאית שירין אבו עאקלה בידי כוחות הכיבוש הישראליים", ומכנה אותה "שהידה של המילים ושל האמת".

 

מנהל המכון לרפואה משפטית באוניברסיטת אל-נג'אח שבשכם, ד"ר ריאן עלי, אמר שמניתוח ראשוני של גופתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, עלה כי הפגיעה הייתה בראשה והובילה למותה המיידי. הוא הוסיף כי אין עדות לכך שהפגיעה בה הייתה ממרחק קרוב יותר מזה של מטר והדגיש כי כרגע לא ניתן לקבוע מי ביצע את הירי. הוא הוסיף כי הקליע נמצא ברשותם וייבחן על ידי מומחים.

גם משרד החוץ של כווית מגנה את מותה של כתבת אל-ג'זירה דירין אבו עאקל היום בג'נין ומאשים את ישראל ברציחתה. בהודעה מטעמו מכנה המשרד את ההרג "פשע מתועב" ו"הפרה בוטה של החוק הבינלאומי", תוך שהוא קורא לקהיליה הבינלאומית לחקור את ההרג ולהעמיד למשפט את האחראים לו בבית הדין הבינלאומי בהאג.

גם משרד החוץ המצרי מגנה בתוקף את מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה ומכנה זאת "פשע וחיסול מתועב". עוד נמסר בהודעה כי "פשע זה שבוצע בזמן שהעיתונאית קיימה את עבודתה הוא הפרה ברורה של החוקים הבינלאומיים וחריגה בוטה של חופש העיתונאות והתקשורת וחופש הביטוי. אנו דורשים לקיים חקירה מקיפה באופן מלא אשר תוביל למשפט צדק". עוד נמסר כי משרד החוץ מביע את תנחומיו הכנים למשפחת העיתונאית ולכל העם הפלסטיני.

 

רועי קייס כתב לענייני ערבים ב'כאן חדשות', מציין כי: "‏גם בהודעת הגינוי של מצרים להרג העיתונאית שירין אבו עאקלה, ישראל לא מצוינת מפורשות. במשרד החוץ הכוויתי גינו את ההתנקשות של ישראל בעיתונאית".

עוד כתב רועי קייס: "‏משהו ששווה לשים אליו לב: שר החוץ הירדני לא מציין את ישראל בציוציו על הרג העיתונאית הפלסטינית, שירין אבו עאקלה".

ב‏הודעה רשמית של משרד החוץ הקטארי נאמר כי יש לדרוש תשובות מישראל ולשלוח את האשמים למערכת הצדק הבינלאומית: "מדובר בפשע מתועב ופגיעה בחופש הביטוי והעיתונות". הקטארים קראו לקהילה הבינלאומית למנוע עוד מעשים כאלה מצד ישראל.

‏העוזרת של שר החוץ הקטארי, לולוה אל-ח'אטר, כתבה בטוויטר: "פשע מתועב שמתווסף לרקורד המכוער של הכיבוש הישראלי. הם רצחו את העיתונאית שירין אבו עקאלה באמצעות כדור בפנים כשהיא לובשת את אפוד העיתונאית ומתעדת את הטרור שלהם המכוון לאזרחים. כולנו היינו קשורים לשירין, הקול של פלסטין החופשית".

כזכור מממצאים ראשוניים מתחקיר צה"ל עולה כי הלוחמים לא ביצעו ירי לעבר העיתונאית שירין אבו עאקלה שנהרגה הבוקר (רביעי) בג'נין. כך אמר שר הביטחון בני גנץ בנאום במליאת הכנסת. "אני מבקש להביע צער רב על מותה. מדינת ישראל רואה חשיבות עליונה בשמירה על חיי אדם, ובשמירה על חופש העיתונות", אמר גנץ. "חיילי צה"ל לעולם לא יפגעו בעיתונאים באופן מכוון וכל ניסיון לרמוז על כך הוא חסר שחר".

שר הביטחון הוסיף כי "גם ההאשמות לגבי גופי ההסברה של ישראל ובפרט דובר צה"ל, בין השאר על ידי חברי כנסת ואחרים אינן נכונות. אני מבקש מכאן לשלוח מכאן גיבוי ללוחמים ולכלל המערכים שפועלים אך ורק על מנת לשמור על הביטחון, וגם בכדי לספר את האמת כפי שהיא. מהממצאים הראשוניים של התחקיר שערך צה"ל בשעות האחרונות, עולה כי לא זוהה ירי לעבר העיתונאית, אך אנו ממשיכים בתחקיר.

"לעומת זאת ראינו סרטונים מהזירה בהם נראה ירי מאסיבי וחסר הבחנה של טרוריסטים פלסטינים, שיתכן ופגע בעיתונאית. את הממצאים שבידינו נעביר באופן שקוף וברור גם לידידינו האמריקאים, גם לרשות הפלסטינית".

כפי שדווח מוקדם יותר, האירוע הבוקר התרחש במהלך חילופי אש בין כוחות צה"ל לבין מחבלים פלסטינים באזור מחנה הפליטים ג'נין. כוחות גדולים נכנסו לעיר במטרה לבצע מעצרים, במסגרת המבצע למיגור גל הטרור והפגיעה בתשתיות באזור צפון השומרון.

במהלך כניסת הכוחות נפגעה מירי כתבת רשת אל ג'זירה, שירין אבו עאקלה באורח אנוש, ומותה נקבע זמן לאחר מכן בבית החולים המקומי. לטענת הפלסטינים העיתונאית נהרגה מירי לוחמי צה"ל, אולם בצבא הודיעו כי פתחו בחקירה. נבדקת האפשרות כי היא נורתה בשוגג ע"י מחבלים. לא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל.

רשות פלסטינית פלסטינים טרור פלסטיני עיתונאית אל ג'זירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד