כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"מאמין שתהיה נורמליזציה"

באישור השלטון: יהודי מפקיסטן הגיע לביקור בישראל

פישל בנחאלד, מאחרוני היהודים במדינת פקיסטן העוינת את ישראל, הגיע לביקור גלוי בארץ בידיעת שלטונות המדינה. הוא היה חלק ממשלחת שכוללת עוד אזרח פקיסטני מוסלמי. "אני אופטימי ומאמין שתהיה נורמליזציה ביחסים בין ישראל לפקיסטן"

באישור השלטון: יהודי מפקיסטן הגיע לביקור בישראל
פישל בנחאלד צילום: באדיבות שאראקה

לראשונה, הגיע לביקור בארץ אחד היהודים הבודדים שעדיין גרים בפקיסטן. ביקורו של פישל בנחאלד בן ה-34 בישראל נעשה בגלוי, ובידיעת שלטונות פקיסטן. הוא הגיע עם משלחת אמריקנית רשמית הכוללת פקיסטני נוסף, מוסלמי. שניהם תושבי הבירה אסלאמאב, כך דווח איתמר אייכנר באתר Ynet.

יתר חברי המשלחת הם אמריקנים מוסלמים ממוצא פקיסטני, מארצות הברית. הביקור נעשה ביוזמת תוכנית "שאראקה" (שותפות בערבית), שהוקמה לאחר הסכמי אברהם, בידי צעירים ממדינות ערב ומישראל. במסגרת הביקור המשלחת נפגשה, בין השאר, עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, וב"יד ושם" ובמסגד אל-אקצא. הם נפגשו עם חברי כנסת, עם אנשי העדה הדרוזית בדליית אל-כרמל, וכן ביקורים בנצרת וברמת הגולן. חברי המשלחת השתתפו גם באירוע בסימן "הסכמי אברהם" שיתקיים במרכז פרס לשלום ולחדשנות.

הביקור הוא נדיר ודי מפתיע, מאחר ולישראל אין יחסים דיפלומטיים עם פקיסטן, מדינה שמצביעה נגד ישראל בכל ההצבעות באו"ם. המדינה גם נתנה מחסה (ביודעין או שלא ביודעין) למנהיג אל-קאעידה לשעבר, אוסאמה בן לאדן, שהביא למותם של אלפי אמריקנים עד שנלכד שם וחוסל בידי הקומנדו האמריקני.

בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" סיפר בנחאלד: "למיטב ידיעתי יש בפקיסטן מספר יהודים בודדים. בתי כנסת פעילים אין, האחרון נהרס בשנות ה-80. אפשר להשיג אוכל כשר בחלק מהמוצרים שפקיסטן מייצאת החוצה, ויש להם אישור כשרות מרב שמגיע למדינה". הוא משמש כיום, בין השאר, כמהנדס בתעשיית המזון הכשר בפקיסטן.

בנחאלד פעיל בהגנה על אתרי מורשת יהודית ברחבי פקיסטן, כולל בית הקברות היהודי קראצ'י. באשר ליחסי ישראל ופקיסטן, אמר כי "יש הרבה כוחות בפקיסטן המושכים לכיוון החיובי של הסכמי אברהם. אומנם לא מדובר ברוב, אבל אני מאמין שזה הכיוון. אני אופטימי ומאמין שתהיה נורמליזציה ביחסים בין ישראל לפקיסטן".

בעבר סיפר פישל על האתגרים האישיים והקהילתיים, על האנטישמיות המקומית, וכן על ההיסטוריה כיהודי פקיסטני. "במקצוע שלי, אני מהנדס אזרחי", ציין חאלד לפני שנה וחצי בשיחה מקראצ'י, "אני עובד בתור משגיח כשרות אצל יצרני מזון ויצואנים בפקיסטן".

"יש אנטישמיות בפקיסטן, ולכן אני לא מגלה את הזהות שלי ל-99% מהאנשים שאני בקשר איתם", מספר פישל, "כשאני חובש כיפה – אני מחביא אותה עם כובע בייסבול. ככלל, אני לא כל כך חושש – כל עוד לא יודעים שאני יהודי".

חאלד הוא דמות יוצאת דופן בהיותו אזרח פקיסטני אוהד ישראל, לכל דבר בעניין. "בפקיסטן יש כל מיני סוגים של אנטישמיות", הוא מסביר אולם בכל זאת הוא מדגיש: "אני תומך בגלוי בישראל אבל מעל הכול אוהב את פקיסטן". פישל מגדיר עצמו "כציוני פקיסטני", ומסכם כי "אני רוצה ששתי המדינות האחיות – פקיסטן וישראל – ינהלו מערכת יחסים טובה".

איחוד האמירויות הסכמי אברהם פקיסטן יד ושם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד