י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מה הקשר בין הפרעת קשב והשמנה?

סובלים מהפרעת קשב וריכוז וגם ממשקל עודף? בצעו שינוי התנהגותי כדי להימנע מהשמנה • קבלו מדריך מקצועי איך להפוך את החסרונות של הבעיה ליתרונות, ובעיקר צאו מהמטבח!

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם



ד"ר אסנת רזיאל, מנהלת רפואית במלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל, מסבירה על הקשר בין הפרעות קשב להשמנת יתר, ומספקת טיפים נחוצים.

בשנים האחרונות מתחיל להיחשף הקשר הבעייתי בין אנשים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז מסוגים שונים לבין אכילה מוגברת ולא נחוצה, העלולה להוביל להשמנת יתר קיצונית. נדמה כי על גרף הסיבות להשמנת יתר קיצונית נוספו מעתה משתנים נוספים, שיש לקחת בחשבון אצל המטופלים, והפרעות קשב המובילה לפרשנות שגויה של מצב רעב היא אחת מהן.

החיסרון של הפרעת הקשב הוא היתרון

אנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז נוטים לפרש את חוסר השקט שהם נתונים בו, השעמום או תחושת העייפות כמצב של רעב. ד"ר ג'ון פלמינג, שערך מחקר שבחן את הקשר בין הפרעות קשב וריכוז להשמנת יתר, ממליץ על שינוי התנהגותי, ולרתום את החסרונות של הפרעת הקשב ליתרון במלחמה במשקל העודף.

אובחנתם כמי שסובלים מהפרעת קשב או שאתם מזהים בעצמכם תכונות דומות? זה בדיוק הזמן להיעזר בטיפים האלו. הם טובים לכל, אבל בנויים באופן שהופך את חסרונות הפרעת הקשב שלכם ליתרונות, הם יוכלו לסייע לכם לרתום את המגרעות הכרוכות בהפרעות קשב לטובת הצלחה בשמירה על משקל מאוזן. נסו, ותוכלו לבחון בעצמכם את השפעתם המידית של טיפים אלו על עצמכם.

שבעה כללים שימנעו את הקילו הבא

כך תהפכו את החסרונות של הפרעת קשה וריכוז ליתרון כדי לשנות הרגלי אכילה לא טובים ולהימנע ממצב של השמנת יתר:

1. בשבחי המוח ההיפראקטיבי - ראשית, השתמשו במוח ההיפראקטיבי שלכם על מנת לרזות ולא על מנת להשמין. הסיטו את החשיבה הנוגעת לרצון לאכול לאפיקים חיובים: התעמקו ברזי הבישול הבריא וכנסו לשגרת אימונים.

2. לא מכניסים פיתויים הביתה - אינכם מסוגלים להימנע ממזון שאתם אוהבים? אל תחזיקו אותו כלל בבית. אם אתם מרגישים צורך מדי פעם לאכול משהו משמין במיוחד כמו המבורגר או גלידה, אכלו עם חברה תומכת שתעזור לכם לווסת את הכמות או צאו לאכול בחוץ בצורה מדודה. זה יפחית את כמות הזלילה הבלתי מבוקרת שלכם.

3. עצובים? תתעמלו - גם כשאתם מרגישים מדוכדכים אל תתפתו לאכילה רגשית, במקום זה בצעו פעילות גופנית גם אם היא קצרה, עשר דקות בלבד יספיקו לכם להפוך את סדרי העדיפויות, להוריד את המתח ויסייעו לכם לפתור את הדכדוך בלי לפתוח את המקרר.

4. משועממים? תעשו משהו - גרו את המוח שלכם על ידי פעילות יצירתית הדורשת מכם מאמץ. הימנעו מפעילויות שאינן כאלו.

5. קבעו לוח זמנים מדויק לארוחות - אל תאפשרו מקום לספונטניות וליד המקרה. דעו מהי השעה בה אתם אוכלים כל ארוחה והשתדלו להיצמד אליה.

6. למדו את עצמכם מתי להפסיק לאכול - אל תחכו לתחושת מלאות וגודש, הפסיקו לאכול לפני שהיא מגיעה, המוח יקבל בהקדם את התחושה הזו בעצמו ויסייע לכם.

7. מעדתכם ואכלתם? – לא נורא, קורה. אל תתבוססו בתוך תחושת הכישלון ותענישו את עצמכם על ידי אכילה נוספת. עשו לעצמכם אתחול מחדש והתחילו מהתחלה.

לא מצליחים לבד? לא נורא. פנו לייעוץ דיאטני וציינו כי אתם סובלים מהפרעת קשב וריכוז, המומחים יתאימו עבורכם תכנית אישית, המתאימה לאורח החיים שלכם. והכי חשוב, מרגע שהחלטתם על השינוי, כבר עשיתם את הצעד החשוב האמיתי כדי למנוע השמנה נוספת.
השמנה דיאטה משקל הפרעת קשב ריכוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד