י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אחרי הסיור עם כהנא

פרוש מתריע מכאוס ופונה לבנט: "ישנה תחושה שאין בעל הבית"

בעוד כ-48 שעות יחלו המוני עמך בית ישראל לעלות מירונה תחת הגבלות נוקשות כחלק מלקחי האסון הנורא בשנה שעברה. ח"כ מאיר פרוש שם זרקור על כמה ליקויים בלתי הגיוניים והוגנים ומשגר מכתב לראש הממשלה בנט: "ישנה התחושה שאין בעל הבית שמוכן לקחת אחריות, מה שמביא להתעמרות של ממש בציבור"

פרוש מתריע מכאוס ופונה לבנט: "ישנה תחושה שאין בעל הבית"
נפתלי בנט/מאיר פרוש צילום: אוליביה פיטוסי/הדס פרוש, פלאש 90

יומיים בלבד לפני שרבבות יעלו להר מירון לחגוג בהילולת הרשב"י ולאחר שניסה להשפיע להביא לשינויים בתוכנית ויצא לסיור מתוקשר עם השר לשעבר מתן כהנא, חבר הכנסת מאיר פרוש משגר מכתב חריף ודורש מראש הממשלה נפתלי בנט להתערב כשהוא מתריע מכאוס וזריקת אחריות מפחידה של הגופים האמונים על ביטחון המתפללים והחוגגים.

בפתח מכתבו כותב ח"כ מאיר פרוש לראש הממשלה כי בעוד "הציבור החרדי נתן אשראי וגיבוי מלא לרשויות לתקן את הדרוש תיקון וטיפול. מתוך הנחה שלאחר שנה יוסקו המסקנות ויהיה ניתן לקיים את הילולת רבי שמעון בר יוחאי בצורה הבטוחה ביותר - הממונים על ההילולא התעלמו מדרישות הציבור וצרכיו, כמו גם ממסקנות הביניים של ועדת החקירה שהוקמה לשם כך", לטענת פרוש "ישנה התחושה שאין בעל הבית שמוכן לקחת אחריות, מה שמביא להתעמרות של ממש בציבור הרחב שרואה חשיבות עליונה בעלייה למירון".

על עצם ההגבלות שבאות בעקבות האסון בשנה שעברה, טוען פרוש, כי הדבר נעשה בחוסר הגינות, "האם הופסקו הטיסות במסוקים אחרי האסון המסוקים שבו נהרגו 75 חיילים? כאשר יש רצון טוב, הרשויות יודעות לקחת אחריות, תוך הפקת לקחים ומציאת פתרונות שהאירועים יתקיימו בבטחה", מטיח פרוש שמפרט את ההגבלות הלא הגיוניות שבואו חלק מההכנות לאירוע.

פרוש מציג את התעמרות הציבור בכך שנמנע קיום מנהג החאלק'ה, התעמרות בנוסעים וביטול מנהג ה'חי רוטל', גלגול אחריות בין הגורמים, נוסף "ועדת החקירה הממלכתית קבעה כי בכל רגע נתון יכולים לשהות בהר 20,000 איש ו-יש לקבוע מספר יעד, עם זאת, הממונים על ההילולא הפחיתו באופן משמעותי את המספר הזה באופן שפוגע באופן ישיר באלפים רבים שבעקבות כך לא יוכלו לבוא ולהשתתף בהילולא", כותב פרוש.

"האסון קרה בעיקר בעקבות מסדרון צר שגרם לצוואר בקבוק, עשרות אלפי מתפללים שהתקבצו בהדלקה אחת, הסוף הטרגי זכור לכולנו", מציין פרוש שמוסיף לתקוף, "אך במקום לטפל בבעיה – דהיינו, להוסיף מקומות נוספים להדלקות, לפתוח שטחים ציבוריים נוספים ולפתוח ולהרחיב מקומות צרים, בחרו הממונים לסגור עוד ועוד שטחים, מסדרונות נוצרו ודרכי גישה נחסמו, זאת במקום להפקיע קרקעות סמוכות, לפתוח מתחמים נוספים ביישוב למטה עבור הקהילות הרבות ועמך ישראל, ולרווח כמה שיותר את הגעת הציבור אל אותם מתחמים ייעודים. דבר זה לא נעשה עד עתה, כי כל רשות זורקת את האחריות וטוענת שזה אינה בתחום אחריותה".

על תדרוך המשטרה אמש שהודיעה כי לא תוציא מתפללים בכוח למרות שיעבור זמן האישור שתקף ל-4 שעות בלבד; "במידה והשוהים בהר יתעכבו המשטרה תמנע מהאוטובוסים הנכנסים לפרוק את הנוסעים. זהו מתכון ברור לכאוס וזריקת אחריות מפחידה של הגופים האמונים על ביטחון המתפללים והחוגגים".

לסיכום כותב חבר הכנסת פרוש כי "בחודשים האחרונים נפגשתי מספר פעמים עם הגורמים הרלוונטיים ובכללם השר הממונה מתן כהנא והשר לבט"פ עומר בר לב, הצבעתי על הדרוש תיקון והתרעתי בפני הדרוש שיפור. הצגתי את דרישות הבטיחות מחד, ופרסתי את צרכי הציבור החרדי מאידך. אולם לצערי אנחנו עומדים יומיים לפני הדלקה ללא פתרונות עבור הציבור הרחב הצמא לעלות ציון הקדוש ביום הילולא ועבור הקהילות הקדושות שכל פתרון עבורם ברחבי המושב ובמתחם בני עקיבא, רק מוריד את הלחץ בציון הקדוש".

ממטה ההסברה מגיבים לטענות ח"כ מאיר פרוש ומבהירים: "ביחס לטענה כי ועדת החקירה אישרה שהות בהר ל-20,000 איש הרי שזו היתה הערכה והוועדה האיצה למדוד את השטחים בהר כדי לספק מספר מדויק. לאחר פסילת שטחים שאינם בטוחים לציבור נמצא כי כמות המשתתפים המקסימלית היא כ-16,000 איש".

עדו מסרו: "ביחס לטענה כי ילד חלאק׳ה לא יוכל לתאם הגעה בצוותא עם סבו וסבתו, בדיוק מסיבה זו התאפשר לכל אדם להזמין 6 כרטיסי נסיעה בכל כרטיס אשראי, ויתירה מזו, גם למשפחות גדולות יותר התאפשר להזמין כרטיס לאוטובוס פרטי שמתיר ל-50 איש כניסה באותה שעה". לשון התגובה.

מאיר פרוש נפתלי בנט נסיעות למירון מירון לג בעומר ל''ג בעומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד