י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

עשה כושר • מבוכה משפטית: תעודת הכושר בתוקף?

האם הגר"י יוסף מחזיק בתעודת כושר הנדרשת כדי להתמודד על תפקיד הראשל"צ? • דובר הרבנות: "התעודה בתוקף" • אבל מה יקרה אם מתחרה יטען: "הרב לא עבר בחינות"

הגר"י יוסף. צילום ארכיון
הגר"י יוסף. צילום ארכיון

תעודת הכושר של הגאון רבי יצחק יוסף, מועמדה הרשמי של תנועת ש"ס לתפקיד הראשון לציון, עשויה להסעיר את המערכת הרבנית בימים הקרובים. לכאורה, תסתיים הסאגה על הצד היותר טוב, אלא שהיא עלולה לספק חומר בידי יריביו במירוץ.

תחילתו של סיפור בשנת 1983 - סוף תקופת כהונתו של הגר"ע יוסף כראשון לציון, כאשר העניק לבנו הרב יצחק תעודת כושר לכהן כרב עיר.

באותה תקופה תעודות הכושר לא לוו בפירוט כתוב על סמך מה הוענקו - האם על סמך היותו 'גדול בתורה' על פי הערכת אביו, ובשל העובדה שעמד בראש כולל 'חזון עובדיה' אותו הקים קודם לכן יחד עם אביו, או על סמך בחינות.

בשיחה עם דובר הרבנות הראשית, זיו מאור, הוא מסביר כי באותה עת מערך הבחינות לא היה רציני כפי שהוא כיום. היו שעברו בחינות בעל-פה, ובתעודות לא ניתן פירוט על סמך מה הן הוענקו.

במהלך השנים האחרונות מנסה הרבנות, בהדרגה וכחלק משינוי מבני, לעבור למסגרת ממלכתית ומסודרת יותר. כחלק מההליך נבדקת גם שיטת ההסמכה לבנים יורשים, והנושא נידון כל העת.

כך או כך, בשנת 2006 חידש הרב יצחק יוסף את תעודת הכושר. שלוש שנים לאחר מכן, בשנת 2009, כשביקש לחדש שוב, נאמר על-ידי הרב רפאל מזרחי, ראש מחלקת בחינות ברבנות, בפני מועצת הרבנות הראשית, כי אין צורך לחדש את התעודה, שכן על התעודה משנת 2006 כתוב שהיא הוצאה על סמך העובדה שהרב "עבר בחינות".

אולם היועץ המשפטי דאז של הרבנות הראשית, עו"ד שמעון אולמן, אמר לפרוטוקול כי משרד הדתות סבור שעליו לחדש את התעודה, למרות דברי הרב מזרחי לפרוטוקול כי "אין צורך". לפי עדויות, לאור דבריו, התעודה חודשה ב-2009- אלא שמאז חלפו יותר משלוש שנים.

מאז ועד היום הנושא לא עלה בשנית לדיון. לכאורה, באם לא ינסו נציגי מועמדים אחרים לרבנות לערער על כשירות התעודה, היא תקפה.

אלא שכעת עולות כמה שאלות: מי מהשניים צדק - הרב מזרחי או היועץ המשפטי דאז? אם עו"ד אולמן צדק - הרי שחובה היה עליו גם כעת לחדש את התעודה, שתוקפה פג.

שאלה נוספת היא: מה יקרה במצב בו יטיל אי-מי דופי בכשירותה ויטען: "הרב לא עבר בחינות".

או-אז ייאלצו עובדי הרבנות לכתת את רגליהם בארכיון ולחפש את דפי הבחינות - אם היו בכלל כאלה - שאמורים להיות שמורים מאז ועד היום. שכן, התעודה חודשה רק על סמך העובדה שהרב "עבר בחינות". יחד עם זאת, אם יתברר כי הרב אכן עבר בחינות, הרי שאין צורך בחידוש תעודת הכושר.

בפניה אל גורם בכיר בלשכתו של הרב יצחק יוסף, לפני יומיים, נמסר: "אין שום בעיה עם תעודת הכושר. הכול בסדר".

דובר הרבנות הראשית ששאלתי את פיו בדבר תקינות התעודה - השיב: "לפי המידע שנמסר ממנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית לישראל, תעודת הכושר של הרב יצחק יוסף היא מן הסוג שאינו דורש חידוש, ולכן תעודת הכושר שלו היא בתוקף".

היועץ המשפטי של משרד הדתות, עו"ד ישראל פת. משמש כמשקיף בוועדה המסדרת של הבחירות, והוא מנוע מלהשיב בנושא. במשרד הדתות הפנו אותי חזרה אל היועץ המשפטי של הרבנות הראשית. לפי שעה לא התקבלה תשובה.
הרב יצחק יוסף תוקף כושר התמודדות תעודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד