כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

נציג גור הפתיע בפגישת אגו"י-דגל: למה לא נתמוך בברקת?

סיעות אגו"י ודגל התורה בירושלים נפגשו כדי לדון: פנינו לאן? • מי השתתף בפגישה? מדוע פינדרוס נעדר? ולמה הציע נציג גור לתמוך בניר ברקת לתפקיד ראש העיר?

שלושה מול שלושה. פינדרוס (משמאל) ודייטש. צילום ארכיון
שלושה מול שלושה. פינדרוס (משמאל) ודייטש. צילום ארכיון



הבחירות לרשויות המקומיות הכניסו בימים האחרונים את סיעות אגודת ישראל ודגל התורה הירושלמיות להילוך גבוה. הערב נפגשו שני הצדדים בבית אגודת ישראל שברחוב פרס, לפגישה שמטרתה ליבון: פנינו לאן?

קדמו לפגישה המשותפת פגישות פנימיות של שני מהצדדים.

הבוקר, למרבה ההפתעה, גילה יו"ר דגל התורה בירושלים, יצחק פינדרוס, כי פרש מהוועדה אותה הקים במו-ידיו. רק לפני מספר שבועות הקים את הוועדה, העמיד בראשה את אברהם וובר, כלצידו אליעזר ראוכברגר ושבתאי מרקוביץ. הצוות ישב, דן, קיבל החלטות, והערב שוגרו שלושת הנציגים, ועמם אלי וינמן ממזכירות דגל בירושלים וחבר מועצת עיריית ירושלים, ישראל קלרמן, כדי לסגור פינות מול הצוות של אגו"י.

מי שזימנה את הפגישה ותיאמה את הגעת המשתתפים הייתה מזכירתו של פינדרוס. ביומנו נרשמה הפגישה כבר לפני כשבוע ויותר, אולם היא לא נכללה בלו"ז שלו. "סומך על אנשיו", הסבירו מקורביו.

בניגוד לאגודת ישראל, בה מיוצגים זרמים שונים (ויז'ניץ, חב"ד, גור ועוד) ב'דגל' הפעם מסתמנת אחדות השורות, ומכיוון פלג 'נצח' לא נרשמת בינתיים תכונה של הרצת רשימה. אולי כי הם סומכים על פינדרוס שימלא את צרכיהם בעניינים מקומיים, אולי משום סיבות אחרות, ואולי עוד יפציעו בהמשך.

אל מול הצוות של דגל הגיע צוות אגו"י, כשבראשו ח"כ מאיר פרוש, ולצידו חברי העירייה יוסי לוק (גור), שלמה רוזנשטיין (ויז'ניץ) וסגן ראש העיר יוסי דייטש.

כשהחלו הצדדים לנהל ביניהם מו"מ אודות תפקידים ותתי-תפקידים, ביקשו נציגי דגל לצמצם את הדיון לפורום מצומצם יותר, שיכלול שלושה נציגים מכל צד. דגל תשגר מטעמה את וובר, מרקוביץ וראוכברגר. פרוש הבטיח להעביר תוך 24 שעות שמות של שלושה מטעמו.

גם הנושא של חלוקת סגני ראש עיר, מ"מ ותפקידים אחרים נדחק לשוליים.

"לא טוב לנו לבחור במועמד חדש"

עיקר הדיון נסב סביב שאלת המועמד לראשות העיר. נציגי דגל, שלפי ההסכם הם שאמורים בבחירות אלו לבחור את המועמד, המליצו לנציגי אגודת ישראל שיבחרו הם את המועמד. פרוש הגיב כי ככל הידוע להם, לא בטוח שיש סיכוי ממשי שראש עיר חרדי ינצח את הבחירות.

מי שזרק את הפצצה היה נציג גור, יוסף לוק: "אני רוצה לומר משהו, למרות שהחברים אולי יצעקו עלי... אני חושב שבמצב הנוכחי לא טוב לנו לבחור במועמד חדש כמו משה ליאון. בואו נתמוך בניר ברקת כמועמד יחיד, נבטל את הבחירות לראשות העיר ונסתפק בבחירות למועצה".

בבסיס הרעיון עמדה ההצעה: "נביא קמפיין מטורף בנושא המועצה, נריץ אותו יחד עם ש"ס, נביא 15 מנדטים, הציבור החילוני לא יטרח לבוא ולהצביע כשמדובר בנציגי מועצה בלבד, ונזכה בכמעט רוב מחברי העירייה. ככה ננצח את הבחירות".

אלא שיוסי דייטש ויעקב הלפרין מיהרו לצאת נגד הרעיון. אין זה סוד שמאחורי הרעיון עומדת (מלבד ההסבר) גם העובדה לפיה נהנו חסידי גור משפע רב...מידיו של ברקת.

"עיריה אינה כנסת, שבה מועצה לעומתית יכולה להפיל את ראש העיר", טענו השניים. "ניר ברקת ישקיע את כספו, ויש לו הרבה כסף, כדי לגייס את החילוניים להצבעה למועצה".

מדובר בהימור מסוכן, הסבירו. ללוק לא נותר מענה...

עד כה לא הוחלט נחרצות לתמוך במשה ליאון, אך הגיוני שזה מה שיקרה במהלך פגישות ההמשך. עדיין יצטרכוהצדדים לדון על תפקידי הסגנים, כשהמטרה היא להשיג שלושה במקום השניים דהיום, לדרוש את תפקיד התכנון והבניה ולהשיג עוד אי אלו הישגים לשיפור עמדות.

הניסיון לברר עם פינדרוס מדוע לא הגיע לפגישה העלה את ההבהרה, לפיה לישיבה קדמה ישיבה בראשותו, לצד תדרוכים רבים לצוות שהגיע היום, כולל פגישות עם חברי הכנסת של דגל התורה, משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר - שמגלה מעורבות מפתיעה בכל הנוגע לסניף הירושלמי. כמו כן נערכו התייעצויות רבות עם בית הגראי"ל שטיינמן.

פינדרוס העביר לכולם את ההודעה לפיה, "בעל הבית של המפלגה בכל מצב הוא הרב שטיינמן, הוא בעל הבית הרוחני של דגל התורה והוא והסיעה תחת מרותו. יחד עם זה, ברור שהוא יהיה קשוב ויספק צרכים של תתי מגזרים גם בתוך הציבור הליטאי, ואולי זה מה שמאפשר את האחדות".
דגל התורה אגודת ישראל בחירות ירושלים יוסף לוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד