ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"ישפוך אור על ההיסטוריה"

מראשית ממלכת ישראל: מבנה ואחוזה התגלו ליד נחל ארבל

בגליל התגלתה אחוזה חקלאית מימי החשמונאים ובתוכה עשרות משקולות של נול אריגה, כלי אגירה וכלי עבודה חקלאיים | ברשות העתיקות טוענים כי "ישפוך אור על ימים עלומים של התפשטות שלטון החשמונאים לעבר הגליל" | מבנה נוסף שהתגלה מתוארך לראשית ימי ממלכת ישראל 

מראשית ממלכת ישראל: מבנה ואחוזה התגלו ליד נחל ארבל

אחוזה חקלאית מימי החשמונאים התגלתה ליד נחל ארבל שבגליל המזרחי. באחוזה, שפעלה לפני כ-2,100 שנה ונחשפה במצב השתמרות מרשים, נמצאו חפצים שנראה כי ננטשו בחופזה. לצד המבנה נמצאו עשרות משקולות נול ששימשו לאריגת בדים, כלי אגירה גדולים מחרס, וכלי עבודה חקלאיים עשויים ברזל, ביניהם מכושים בגדלים שונים, מגל לקציר ועוד. בנוסף, התגלו בחפירה מטבעות המתארכים את האחוזה אל לפני כאלפיים שנה.

צילום: אמיל ג'לאם, רשות העתיקות

לדברי ד"ר אבו-חמיד מרשות העתיקות, "משקולות הנול עוד היו מונחות על המדף, קנקני האגירה נמצאו כשהם שלמים. אנחנו יודעים מהמקורות ההיסטוריים כי בימים ההם התפשטה ממלכת החשמונאים לעבר אזורים נרחבים בארץ, וקיימת אפשרות כי נטישת האחוזה קשורה לאירועים אלה, אך עוד יש לחקור זאת לעומק. בשלב זה, קשה לקבוע מה היתה זהותם של היושבים באתר".

אבו-חמיד הסבירה כי "התגלית חשובה משום שהתקופה ההלניסטית והתרבות החשמונאית כמעט לא מוכרות בגליל. הגילוי סוגר פער ארכיאולוגי בין תקופות, וככל הנראה נותן ביטוי למאורעות היסטוריים שמתרחשים במרחב הזה במאה ה-2 לפני הספירה. מעט ידוע על התפשטותה של הממלכה החשמונאית לעבר הגליל, ואנחנו מאמינים שמחקר התגלית שלפנינו ישפוך אור נוסף על ימים עלומים אלה באזור". מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, אמר כי בהתאם לתכתיבי השטח יוחלט אם התגלית תשומר באתרה או תועתק במלואה לתצוגה בקרבת מקום.

מנכ"ל חטיבת הפיתוח והלקוחות במקורות, אבי מלול, סיפר על העבודות במקום: "עבודות הפיתוח של חברת מקורות ורשות העתיקות מבוצעות בתאום ושיתוף פעולה כבר משלב התכנון הכללי. פעילות הרשות באתר נעשתה לטובת הפרויקט האסטרטגי להולכת עודפי מים ממתקני ההתפלה במרכז הארץ לכיוון צפון הארץ והכנרת".

צילומים: רשות העתיקות

רשות העתיקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד