כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מקום מנוחתו של ה"מגן אברהם"

בית העלמין בקאליש בסכנה: אישה לא מוכרת השתלטה על חלקו

בית העלמין בעיר קאליש בפולין נמצא בידי אנשים שלא ברור מה הם זוממים לגביו: העיריה הודיעה בעבר שהיא מוכנה למסור את בית העלמין לידיים יהודיות | אחת הנשים שקרובה לקהילה היהודית השתלטה על בית הקברות | 30 אחוז נמצא בידה, ו-70% היא השאירה לחסדי העירייה שיכולה לבנות שם ולהרוס את הקברים

בית העלמין בקאליש בסכנה: אישה לא מוכרת השתלטה על חלקו
בית קברות צילום: pixabay

הקהילה היהודית של העיר וורוצלב בפולין, הסכימה לקבל לידיה 30% מהשטח של בית העלמין בעיר קאליש, אך לא את בית העלמין כולו. למרות שהעירייה מצידה, חיפשה מישהו שייקח על עצמו את כל שטח בית העלמין בקאליש ללא תמורה.

הקהילה היהודית בוורוצלב הסמוכה, לא לקחה את כל בית העלמין. אלא רק 30%, למה? כנראה סיבה מסויימת שיש בה אופק עסקי, אחרת מה הסיבה שהקהילה אצה לחתום בעלות על בית עלמין שאינו מניב? כך תוהים גורמים מקומיים שפועלים לשימור בתי עלמין בפולין.

מאיר בולקה, העומד בראש ארגון 'ג'נריישן', העוסק בשימור מורשת יהדות פולין, אומר ל'בחדרי חרדים', "למעשה, הם לקחו לעצמם רק את מה שהיה להם משתלם. ראשית, השטח שהם לקחו, אין בו מבנים ואין צורך להרוס כלום. (במרבית השטח יש בית ספר ישן שמיועד להריסה וזאת היתה הדרישה העיקרית של העיריה).

שנית, באותו השטח ממוקם ציונו של "המגן אברהם" שמושך אליו מאות מתפללים. החשש הוא שיום אחד מישהו יחליט לעשות משהו בבית הקברות בניגוד לרצון היהודים. לכן מי שלקח את המקום באופן רשמי, לקח רק 30%. המטרה להשאיר את ה-70% בהפקר. כדי שיום אחד מישהו יוכל לבנות שם ואולי להרוס את הקברים.

כבר למעלה משנה שגברת המתגוררת בקאליש מספרת לכולם שהיא יהודייה, גורמים בקאליש מטילים ספק ביהדותה, מכיוון שהיא אינה צאצאית של יוצאי קאליש, בתפקידה היא גם הממונה על האנדרטאות בקאליש, והיא החליטה לקחת רק 30% לטובת הקהילה היהודית. כל מי שהיה מעורב בנסיון לקבל בעלות על השטח, הסכים לכל התנאים שהוצבו על ידי העיריה, אבל היא ידעה בדיוק איפה לשים מקלות בגלגלים. כדי שאף אחד לא יקבל בעלות מלאה על בית הקברות.

אותה אישה פעלה מאחורי הקלעים מול ראש העיר והסיטה את כולם נגד גאולת בית העלמין ומסירתו לידי יהודים שרוצים לשומרו, כשהיא גם מתעתעת בכולם לרבות הצאצאים שאף אחד לא שאל לדעתם, מה לעשות בנוגע למקום בו קבורים יקיריהם ואבותיהם.

בית עלמין קאליש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד