י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
נורמליזציה נוספת?

היחסים עם סעודיה מתנהלים מתחת השולחן: "בכמה מישורים"

לאחר דיווחים רבים בתקשורת הזרה על מגעים בין ישראל לסעודיה, ועל לחץ אמריקאי על סעודיה לקדם נורמליזציה עם ישראל. בסעודיה מגיבים: ‏"ברור לכל ששתי המדינות כבר לא באמת אויבות. סעודיה לא רואה בישראל אויבת"

היחסים עם סעודיה מתנהלים מתחת השולחן: "בכמה מישורים"
מוחמד בן סלמאן צילום: משרד החוץ הסעודי

לאור הפרסומים האחרונים בתקשורת הזרה בדבר התקדמות היחסים בין ישראל לסעודיה. דברים של גורמים בסביבת בית המלוכה הסעודי על תמונת המצב של היחסים עם ישראל שופכים אור על המגעים: "בהחלט מתחת לשולחן היחסים מתנהלים בכמה מישורים בעיקר במישור הביטחוני והמודיעיני וגם הכלכלי. אבל נרמול פומבי ומלא בעת הנוכחית לא נראה ממש קרוב". כך אומרים בכירים סעודים לרועי קייס ב'כאן חדשות'.

‏אותם גורמים סעודיים אמרו כי כדי שיהיה אפשר 'לחצות את הרוביקון', ישראל חייבת לתת משהו בסוגיה הפלסטינית ("לא פתרון כולל לסוגיה"), אבל משהו שיאפשר לסעודיה לבוא ולהציג לעולם הערבי והאסלאמי למשל בגזרת מזרח ירושלים. ‏באותה נשימה, אמרו הגורמים הסעודיים כי ברור לכל ששתי המדינות כבר לא באמת אויבות. סעודיה לא רואה בישראל אויבת וגם האנשים בממלכה התחילו להסתכל על ישראל אחרת.

‏ועוד נקודה אחרונה לגבי יחסי ארה"ב – סעודיה, אמרו אותם גורמים ל'כאן חדשות', שצריך להסתכל בזהירות המתבקשת על החיזור האמריקני לאור הדם הרע שעבר בין הצדדים. לא בהכרח יהיה כאן פיוס אמיתי.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים': הדם הרע שהסעודים מתכוונים הוא על ג'מאל חשוקג'י, אזרח סעודי שעבד ככותב טורי דעה ב'וושינגטון פוסט', הוא היה מעביר ביקורת קשה על בית המלוכה, והסעודים כעסו עליו מאד, הסעודים פיתו אותו להגיע לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר 2018, והרגו אותו על ידי צוות של סוכני מודיעין עם קשר הדוק לנסיך מוחמד בן סלמאן, גופתו פורקה בעזרת מסור עצם, כך על פי גורמים אמריקניים, והשרידים מעולם לא נמצאו.

מאז האמריקאים עושים פרצוף חמוץ לסעודים, אך לאחרונה האמריקאים הבינו שאם הם רוצים התקדמות בין ישראל לפלסטינים, הם חייבים לרצות את הסעודים, שמבחינתם נורמליזציה עם ישראל יכולה לבוא בתנאי שיש התקדמות בין ישראל לפלסטינים.

סעודיה הרשות הפלסטינית מזרח ירושלים רועי קייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד